Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

Întârzieri la aplicarea directivei privind serviciile de plată. Jumătate din operatori încă analizează

de Adrian N Ionescu 12.11.2017

Băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei și în urma altor țări din Europa Centrală și de Est în implementarea directivei privind serviciile de plată (Payment Services Directive, PSD2), portivit unui sondaj Deloitte România și Reff & Asociații.

Directiva PSD2 va intra în vigoare anul viitor și „va permite oricărui furnizor extern de servicii financiare să se conecteze la sistemele bancare, astfel că plățile online și piața serviciilor de informaţii cu privire la conturi se vor deschide pentru noii actori ai acestei piețe”, spune un comunicat Deloitte.

Directiva serviciilor de plată

Directiva va pune, practic, capăt monopolului pe care sectorul bancar l-a deținut asupra conturilor consumatorilor și asupra tranzacțiilor privind plățile, dar băncile sunt ezitante nu din acest motiv, ci mai ales pentru că România domină plățile în numerar, potrivit sondajului citat.

„Sondajul nostru a evidențiat faptul că băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei și în urma altor țări din Europa Centrală și de Est în ce privește implementarea PSD2”. (…) O altă cauză a întârzierii „ar putea fi lipsa de claritate în ce privește cadrul legal prin care va fi transpusă directiva la nivel național”, a spus Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc și reglementare Deloitte România.

În ciuda întârzierii, „credem că directiva va aduce schimbări semnificative în mediul bancar în următorii doi-trei ani”, adaugă oficialul Deloitte.

Băncile vor fi obligate să-și deschidă platformele pentru a permite terților accesul la date până acum privilegiate și a le permite inițierea de plăți în numele consumatorilor, prin intermediul așa-numitelor API (interfeţe către aplicaţiile interne).

Concluziile sondajului

Deloitte și Reff & Asociații, societatea de avocați care reprezintă Deloitte Legal în România au extras următoarele concluzii ale somndajului:

  • În linie cu tendințele europene, instituțiile de credit din România privesc PSD2 ca pe o oportunitate, chiar dacă cu mai puțin optimism, dat fiind mediul local dominat de plăți în numerar
  • Industria bancară din România are o mică întârziere în implementarea PSD2 comparativ cu Vestul Europei și cu țările mai dezvoltate din Europa Centrală și de Est (Polonia, Cehia), având în vedere că peste 50% din respondenții din România au spus că nu au început încă implementarea sau sunt încă în faza de analiză/implementare incipientă. În opinia noastră, acest lucru poate fi explicat și prin întârzierea transpunerii PSD2 în legislația națională.
  • În ciuda acestei întârzieri, băncile aflate în top par să fie într-un stadiu mai avansat de implementare a directivei, ceea ce arată că sectorul bancar românesc funcționează în două viteze.
  • Din perspectivă strategică, cu toate că o mare parte a respondenților a întocmit o evaluare privind impactul PSD2 asupra activității instituției de credit, marea majoritatea a băncilor din România nu și-au cristalizat incă un model de afaceri în lumina noilor reglementări.
  • În ceea ce privește impactul PSD2 asupra veniturilor, instituțiile de credit din România sunt relativ optimiste: aproape 50% consideră că impactul va fi neutru sau ușor pozitiv, în timp ce cealaltă jumătate nu și-a făcut încă o evaluare a impactului asupra veniturilor. Aceste rezultate susțin faptul că până acum PSD2 nu a reprezentat o prioritate pentru o parte a industriei bancare.
  • Băncile românești percep companiile fintech consacrate, băncile de top, precum și noile bănci digitale interesate de piața locală drept principala amenințare competitivă pe care o aduce PSD2. Explicația acestor rezultate poate fi faptul că intrarea pe piața serviciilor financiare cu succes presupune anumite resurse financiare, precum și o cultură a conformității.
  • În ce privește orizontul de timp în care PSD 2 va impacta piața bancară din România, similar tendinței din UE, majoritatea consideră că PSD2 va genera o competiție semnificativă în următorii doi-trei ani.
  • Cu privire la provocările aduse de PSD 2, piața locală este mai preocupată de securitate decât de asigurarea unei experiențe facile utilizatorului. Majoritatea respondeților din România și-au exprimat următoarele preocupări:
    • Consimțământul utilizatorul și autentificarea terților, precum și securitatea;
    • Asigurarea conectivității noilor tehnologii cu sistemele back-end (30% din respondenți și-au declarat preocuparea în legătură cu acest subiect);
    • Construirea unei infrastructuri API (interfeţe către aplicaţiile interne) (30% din respondenți s-au declarat preocupați);
    • Alocarea răspunderii în cadrul noului sistem ce permite accesul terților la datele bancare ale clienților.

Sondajul a fost o inițiativă mai largă a Deloitte, derulându-se în 18 țări din Europa, în 115 birouri Deloitte. Majoritatea instituțiilor de credit abordate au fost bănci cu focus predominant în retail, un număr limitat fiind centrate pe zona corporativă sau instituțională. Rolurile respondenților au variat, cele mai frecvente poziții fiind acelea de coordonatori (heads of) ai unor linii de business, dar și coordonatori ai programelor PSD 2 și project manageri.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.11.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Michael Bloomberg, peste 464 milioane dolari din avere cheltuiți pentru nominalizarea la alegerile din SUA

Iulian Soare

Miliardarul Michael Bloomberg (foto) a cheltuit, până la finalul lunii ianuarie 2020, aproape 464 milioane dolari în tentativa de a-și asigura nominalizarea Democraților la următoarele… Mai mult

Stiri

Avocatul Poporului a atacat la CCR ordonanța alegerilor anticipate

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu OUG privind alegerile anticipate. Stabilirea sistemului electoral nu intră în atribuțiile Guvernului, ci este “un drept… Mai mult

Stiri

Procedurile pentru cinci programe de finanțare a afacerilor în 2020, în dezbatere publică

AVOCATNET

Procedurile pentru cinci programe de finanțare au fost lansate miercuri în dezbatere publică de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Printre altele, este… Mai mult

Stiri

Black Sea Oil&Gas a primit autorizație să cerceteze cum va amplasa conducta perimetrului din Marea Neagră

Razvan Diaconu

Ministerul Economiei a anunțat că ministrul Virgil Popescu a emis vineri autorizația pentru executarea lucrărilor de foraje geotehnice offshore pe segmentul submarin al viitoarei conducte… Mai mult

Stiri

Cursul a depășit pragul psihologic de 4,8 lei/euro

Vladimir Ionescu

Cursul leu/euro a depășit pentru prima dată în istorie pragul psihologic de 4,8 lei/euro, potrivit datelor publicate vineri de Banca Națională a României. Referința publicată… Mai mult

Stiri

OUG privind achizițiile publice în pericol: CSM invocă referendumul din 2019 și cere Avocatului Poporului să atace ordonanța

Mariana Bechir

Consiliul Superior al Magistraturii a cerut joi Avocatului Poporului să atace la CCR câteva prevederi din Ordonanța de urgență 23/2020 ce modifică legislația achizițiilor publice.… Mai mult

Europa

Portugalia – Prim vot pentru legalizarea eutanasiei și sinuciderii asistate

Iulian Soare

Parlamentul Portugaliei a adoptat joi, în primă lectură, proiecte de lege separate privind eutanasia și sinuciderea asistată. Potrivit procedurilor legislative portugheze, proiectele mai trebuie supuse… Mai mult