Analiză

Deficitul la 10 luni, de trei ori mai mare decât anul trecut

În timp ce veniturile după primele 10 luni exprimate ca procentaj din PIB au crescut cu 0,3 puncte procentuale din PIB faţă de aceeaşi perioadă… Mai mult

03.12.2018

Analiză

Veniturile bugetare, minim istoric – sub două treimi din media UE ca pondere în PIB. Trend în scădere şi valori reduse pe toată linia

România s-a plasat în 2017 pe penultimul loc între statele membre UE la ponderea veniturilor bugetare în PIB, potrivit datelor Eurostat. Cu doar 25,8%, ţara… Mai mult

02.12.2018

Chestiunea

Responsabilitatea fiscal-bugetară în epoca Marii Uniri: O filosofie și mai multe cifre

Consiliul Superior Economic al României publica, în vara anului 1939, o serie de studii realizate de referenți ai Oficiului de Studii al Consiliului – în… Mai mult

30.11.2018

La obiect

PIB-ul României şi Marea Unire

În urma Marii Uniri din 1918, Produsul Intern Brut al României a crescut cu aproape 63%, de la 8,83 miliarde dolari, media perioadei 1911 –… Mai mult

30.11.2018

Cronicile

Creștere bruscă și spectaculoasă a deficitului: execuția pe S1

de Marin Pana , 27.7.2018

Bugetul general consolidat a înregistrat la finele semestrului I din 2018 un deficit de aprope 15 miliarde de lei, sumă echivalentă cu 1,61% din PIB estimat pentru anul în curs.
Rezultatul a fost cu circa 8,7 miliarde lei mai slab decât în prima jumătate a lui 2017, când deficitul bugetar s-a situat la doar 0,73% din PIB. Adică mai puţin de jumătate din cifra pe 2018!.

Ceea ce este din foarte îngrijorător prin prisma obiectivelor similare fixate pentru finalul ambilor ani imediat sub 3% din PIB (obiectiv îndeplinit la limită în 2017).

Simplificat, această evoluţie negativă, de aproape 0,9% din PIB, a fost consecinţa exclusivă a majorării cu circa 1,4% din PIB a cheltuielilor, deşi încasările au crescut cu 0,5% din PIB. Pe influenţe, cea pozitivă de aproape 50% din rezultatul final a fost anulată de cea negative, care a contat în proporţie de 150%

Ceea ce arată că angajamentele onorate de stat nu au avut asigurată și finanțarea (deşi în creştere) din impozite și taxe.

De altfel, dacă atât veniturile cât şi cheltuielile ar fi trebuit să crească undeva cam pe la 14% faţă de anul trecut, potrivit legii bugetului, veniturile s-au majorat cu doar 12,6%, în timp ce cheltuielile au avansat cu 19%.

Execuția bugetară la 6 luni confirmă nesustenabilitatea creşterii simultane semnificative a sumelor alocate salariilor din sectorul bugetar (+24,4%, adică 8,1 miliarde lei, respectiv 93% din deficitul bugetar) și a sumelor pentru asistența socială, la o valoare (+13,9%) deocamdată dublă în raport cu creșterea economică din 2017 şi, atenţie, înainte de majorarea cu 10% a punctului de pensie de la 1 iulie 2018.

De reținut, a avut loc şi o creştere semnificativă a sumelor destinate pentru plata dobânzilor faţă de anii anteriori, când acestea au fluctuat undeva în jurul nivelului de 6 miliarde de lei.

(Citiți și: ”Un (nou) paradox: Datoria publică scade ca pondere în PIB – costul crește, odată cu dobânda la care ne împrumutăm. Observaţii”)

S-a ajuns la 7,36 miliarde de lei deşi nivelul datoriei publice s-a diminuat de la peste 39% în anul 2014 până la mai puţin de 35% în primul trimestru din 2018, potrivit cifrelor oficiale communicate de Eurostat.

Explicaţia acestui aparent paradox constă în creşterea substanţială a costurilor la care s-a împrumutat România în ultima perioadă, parţial pe fondul unei creşteri generale a dobânzilor în piaţă, parţial din cauza deteriorării percepţiei asupra perspectivelor de evoluţie a economiei pe termen mediu şi lung din partea investitorilor.

Pe capitole de cheltuieli, se remarcă ieșirea mult în afara anvelopei salariale de 7% din PIB recomandată în urmă cu câţiva ani de instituțiile internaționale și asumată la momentul acela de țara noastră, tocmai pentru că ne plasăm cu încasările la buget undeva în jur de 30% din PIB şi la două treimi din media ţărilor UE.

Simultan, se mai observă o creștere de circa şase miliarde de lei pe partea de asistență socială, concretizată în majorarea semnificativă a ponderii acesteia în PIB (+0,3% sau aproape 60% din deficitul consemnat după prima jumătate a anului) şi una de trei miliarde de lei la cheltuieli de capital, în principiu benefică dar care nu prea mai încape alături de majorarea celorlalte sume.

Diferenţa dintre aceste trei categorii de cheltuieli care au contribuit în cea mai mare măsură la adâncirea deficitului bugetar (care nu prea mai avea de unde să se adâncească, dacă ţinem cont de experienţa anului trecut) este că salariile şi pensiile sunt ferm angajate şi nu va mai veni nimeni să le reducă, în timp ce investiţiile nu sunt neapărat obligatorii.

Ceea ce, pe fondul creşterii obligaţiilor lunare de plată în contul asigurărilor sociale cu banii aferenţi majorării pensiilor cu zece la sută, conturează deja forma pe care va încerca să o ia strângerea curelei bugetare în partea a doua a anului, pentru a reuşi performanţa de a ne putea încheia la pantaloni după ce am mâncat mai mult decât ne permitea portofelul şi decât era recomandat de sănătatea economiei.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Parisul este, pentru al cincilea weekend la rând, blocat de proteste

Iulian Soare

În jur de 33.500 de protestatari au ieșit pe străzile marilor orașe din Franța, adică mai puțini decât jumătatea efectivelor de polițiști mobilizați în al… Mai mult

Stiri

Jean Claude Juncker: Viktor Orban produce știri false despre migrație și Brexit

Iulian Soare

Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, l-a acuzat pe premierul unga, Viktor Orban că desfăşoară campanii de dezinformare cu privire la migraţie şi Brexit. „Am fost… Mai mult

Stiri

Dacian Cioloș și-a lansat partidul: Partidul Libertăţii, Unităţii şi Solidarităţii, deja înregistrat la Tribunal. Cererea de înregistrare a Mișcării România Împreună va fi retrasă

Victor Bratu

Dacian Cioloş a anunțat sâmbătă lansarea Partidului Libertăţii, Unităţii şi Solidarităţii (PLUS). Formaţiunea este deja înregistrată la Tribunal şi face parte din registrul partidelor politice.… Mai mult

Stiri

Fondul Proprietatea: Ministerul Transporturilor forțează ilegal numirea șefilor preferați la Portul Constanța

Adrian N Ionescu

Ministerul Transporturilor a cerut revocarea unor membri ai consiliului de administrație ai Portului Constanța și numirea altora, fără a furniza acționarului minoritar informațiile necesare și documente… Mai mult

Stiri

Alianța Vestului: Asocierea vizează proiectele din exerciţiul bugetar 2021 – 2027

Adrian N Ionescu

Alianţa Vestului este o asociere care vizează obținerea directă de fonduri europene în exerciţiul bugetar pentru 2021 – 2027, potrivit declarațiilor a doi dintre organizatorii… Mai mult

Europa

Acțiunile Gazprom au pierdut 5% din valoare după rezoluția de condamnare a proiectului emisă de Parlamentul European

Adrian N Ionescu

Compania rusă Gazprom a pierdut 4,66% din valoarea sa în termeni de capitalizare bursieră în săptămâna aceasta, după ce investitorii au sancționat veștile curente defavorabile.… Mai mult

Stiri

Australia recunoaște Ierusalimul de Vest drept capitală a Israelului

Adrian N Ionescu

Australia a anunţat sâmbătă că recunoaşte Ierusalimul de Vest drept capitală a Israelului, dar mutarea ambasadei de la Tel Aviv va avea de aşteptat încheierea… Mai mult