Evenimentul

”Referendumul pentru Familie”: Legislație nouă, din categoria ”Totul pentru fraudă”

Referendumul, denumit generic ”Pentru Familie”, la care românii sunt chemați, sâmbătă și duminică, la urne, oferă puține garanții că rezultatele comunicate vor fi corecte. Suspiciunea… Mai mult

05.10.2018

Analiză

„Inflaţia industrială”, peste ”inflația populară” – Energia, deja cu 14% mai scumpă: Lumini, umbre şi implicaţii

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut uşor în luna august 2018, până la 5,86%, dar a rămas semnificativ peste inflaţia preţurilor la consumator, măsurată… Mai mult

03.10.2018

Evenimentul

”Nu am venit să dau socoteală!” Cele două ”Viorici” și criticile dure ale partidelor din Parlamentul European

De două ori a vorbit miercuri premierul Viorica Dăncilă în plenul Parlamentului European: o dată ca să prezinte mesajul cu care a fost trimisă de… Mai mult

03.10.2018

La obiect

Raport finalizat la nivelul anului 2017 – investițiile străine au depăşit 75 de miliarde de euro. Domeniile către care s-au îndreptat banii

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 75.581 milioane  euro, dar în echivalent raportat la PIB s-au diminuat de… Mai mult

02.10.2018

Creștere bruscă și spectaculoasă a deficitului: execuția pe S1

de Marin Pana , 27.7.2018

Bugetul general consolidat a înregistrat la finele semestrului I din 2018 un deficit de aprope 15 miliarde de lei, sumă echivalentă cu 1,61% din PIB estimat pentru anul în curs.
Rezultatul a fost cu circa 8,7 miliarde lei mai slab decât în prima jumătate a lui 2017, când deficitul bugetar s-a situat la doar 0,73% din PIB. Adică mai puţin de jumătate din cifra pe 2018!.

Ceea ce este din foarte îngrijorător prin prisma obiectivelor similare fixate pentru finalul ambilor ani imediat sub 3% din PIB (obiectiv îndeplinit la limită în 2017).

Simplificat, această evoluţie negativă, de aproape 0,9% din PIB, a fost consecinţa exclusivă a majorării cu circa 1,4% din PIB a cheltuielilor, deşi încasările au crescut cu 0,5% din PIB. Pe influenţe, cea pozitivă de aproape 50% din rezultatul final a fost anulată de cea negative, care a contat în proporţie de 150%

Ceea ce arată că angajamentele onorate de stat nu au avut asigurată și finanțarea (deşi în creştere) din impozite și taxe.

De altfel, dacă atât veniturile cât şi cheltuielile ar fi trebuit să crească undeva cam pe la 14% faţă de anul trecut, potrivit legii bugetului, veniturile s-au majorat cu doar 12,6%, în timp ce cheltuielile au avansat cu 19%.

Execuția bugetară la 6 luni confirmă nesustenabilitatea creşterii simultane semnificative a sumelor alocate salariilor din sectorul bugetar (+24,4%, adică 8,1 miliarde lei, respectiv 93% din deficitul bugetar) și a sumelor pentru asistența socială, la o valoare (+13,9%) deocamdată dublă în raport cu creșterea economică din 2017 şi, atenţie, înainte de majorarea cu 10% a punctului de pensie de la 1 iulie 2018.

De reținut, a avut loc şi o creştere semnificativă a sumelor destinate pentru plata dobânzilor faţă de anii anteriori, când acestea au fluctuat undeva în jurul nivelului de 6 miliarde de lei.

(Citiți și: ”Un (nou) paradox: Datoria publică scade ca pondere în PIB – costul crește, odată cu dobânda la care ne împrumutăm. Observaţii”)

S-a ajuns la 7,36 miliarde de lei deşi nivelul datoriei publice s-a diminuat de la peste 39% în anul 2014 până la mai puţin de 35% în primul trimestru din 2018, potrivit cifrelor oficiale communicate de Eurostat.

Explicaţia acestui aparent paradox constă în creşterea substanţială a costurilor la care s-a împrumutat România în ultima perioadă, parţial pe fondul unei creşteri generale a dobânzilor în piaţă, parţial din cauza deteriorării percepţiei asupra perspectivelor de evoluţie a economiei pe termen mediu şi lung din partea investitorilor.

Pe capitole de cheltuieli, se remarcă ieșirea mult în afara anvelopei salariale de 7% din PIB recomandată în urmă cu câţiva ani de instituțiile internaționale și asumată la momentul acela de țara noastră, tocmai pentru că ne plasăm cu încasările la buget undeva în jur de 30% din PIB şi la două treimi din media ţărilor UE.

Simultan, se mai observă o creștere de circa şase miliarde de lei pe partea de asistență socială, concretizată în majorarea semnificativă a ponderii acesteia în PIB (+0,3% sau aproape 60% din deficitul consemnat după prima jumătate a anului) şi una de trei miliarde de lei la cheltuieli de capital, în principiu benefică dar care nu prea mai încape alături de majorarea celorlalte sume.

Diferenţa dintre aceste trei categorii de cheltuieli care au contribuit în cea mai mare măsură la adâncirea deficitului bugetar (care nu prea mai avea de unde să se adâncească, dacă ţinem cont de experienţa anului trecut) este că salariile şi pensiile sunt ferm angajate şi nu va mai veni nimeni să le reducă, în timp ce investiţiile nu sunt neapărat obligatorii.

Ceea ce, pe fondul creşterii obligaţiilor lunare de plată în contul asigurărilor sociale cu banii aferenţi majorării pensiilor cu zece la sută, conturează deja forma pe care va încerca să o ia strângerea curelei bugetare în partea a doua a anului, pentru a reuşi performanţa de a ne putea încheia la pantaloni după ce am mâncat mai mult decât ne permitea portofelul şi decât era recomandat de sănătatea economiei.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministrul Muncii: Salariul minim ar putea crește de la 1 noiembrie. Olguța Vasilescu îi contrazice și pe Florin Cîțu, și pe Eugen Teodorovici

Vladimir Ionescu

Ministrul Muncii, Lia Olguţa Vasilescu, a anunţat sâmbătă, pe Facebook, că instituţia pe care o conduce lucrează la creşterea salariului minim pe economie de la… Mai mult

Stiri

Moody’s a retrogradat ratingul Italiei la Baa3, o treaptă doar peste categoria ”junk”

Iulian Soare

Moody’s a retrogradat vineri ratingul Italiei de la nivelul Baa2 la Baa3, cu o treaptă peste categoria junk, din cauza îngrijorării provocate de planurile bugetare… Mai mult

Stiri

Ionuț Dumitru: Trebuie să ne gândim la impozitarea muncii, probleme mari la CAS

Razvan Diaconu

România ar trebui să se gândească la impozitarea muncii, a declarat, vineri, pentru Agerpres, președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru. “Trebuie să ne gândim la impozitarea… Mai mult

Stiri

Ordonanța de modificare a legilor justiției ajunge totuși pe masa CCR, la sesizarea Curții de Apel București

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel Bucureşti a decis vineri sesizarea CCR în cazul ordonanţei de urgenţă promovate de Tudorel Toader, prin care au fost aduse modificări legilor… Mai mult

Stiri

Ministrul Teodorovici spune că va propune scăderea termenului de prescriere a datoriilor la 2 ani

Razvan Diaconu

Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a declarat că nu este de acord cu modul de acţiune al ANAF în ceea ce priveşte impozitarea nunţilor şi, în… Mai mult

Stiri

Articolele concrete pe care le contestă Comisia de la Veneția din noua legislație penală

Vladimir Ionescu

Avizul dat de Comisia de la Veneția referitor la modificările aduse Codului Penal și Codului de procedură penală enumeră o serie de articole modificate sau complet noi pe care organismul… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis cere demisia ministrului Justiției, pe care îl acuză de ”comportament iresponsabil”

Mariana Bechir

“Ministrul Justiției și-a compromis definitiv credibilitatea, motiv întemeiat pentru a-și prezenta demisia din funcție”, precizează președintele Klaus Iohannis, într-un comunicat emis vineri de Administrația Prezidențială.… Mai mult