Conformarea fiscală a persoanelor cu averi mari: ce nu funcționează

de Victor Bratu | 11.2.2015 .

eugen-serban-directia-verificari-fiscale-anafEugen Şerban (foto), director în cadrul Direcţiei Verificări Fiscale (structură a ANAF însărcinată cu controlul marilor averi), a confirmat miercuri demararea unui nou program de verificare a marilor averi, subiecții acestuia fiind un număr de 4.800 de români.

Cei 4.800, alții decât cei 400 care au făcut obiectul programului inițial demarat în mai 2012, au fost selectați în urma derulării unor analize de risc, a explicat Eugen Șerban.

Evoluția verificărilor la “grupul țintă” original (398 de persoane mai exact) pune însă sub semnul întrebării realizarea dezideratului oficial de conformare fiscală.

Da, lucrurile merg foarte greu: în aproape 3 ani, din eșantionul original de 398 persoane, ANAF s-a concentrat pe verificarea preliminară a 30 de persoane, ulterior au fost demarate acte de control asupra a 11 persoane, control care încă nu s-a încheiat.

Cât a câștigat bugetul în urma acestei operațiuni? “Vom afișa rezultatul centralizat atunci când vom încheia programul, în cursul anului 2015”, a fost răspunsul lui Eugen Șerban.

Directorul ANAF Eugen Șerban a fost prezent la conferința pe teme de fiscalitate “Este timpul conformării voluntare?” organizată de PwC, miercuri, în București.

Concluzia conferinței: România are nevoie de o legislaţie fiscală clară şi flexibilă care să încurajeze conformarea voluntară în rândul persoanelor fizice cu venituri mari.

Cum se face lista de la ANAF

Programul de conformare fiscală a persoanelor cu averi mari urmărește, a explicat directorul ANAF, creșterea veniturilor declarate și colectate la bugetul de stat. Principiile după care sunt selectați cei care urmează să fie verificați și, eventual, controlați au fost expuse de Eugen Șerban:

  • persoane care au averi declarate mai mari de 20 milioane de euro
  • persoane care au afaceri “complexe”, în țară și în străinătate
  • persoane care “au acces la scheme de planificare și consultanță fiscală”
  • persoane în legătură cu care se constată diferențe de 10% sau minim 50.000 de lei între veniturile declarate și veniturile reale

Potrivit oficialului ANAF, din experența anterioară, inspectorii au constatat trei modalități principale cu ajutorul cărora persoanele încearcă să mascheze veniturile reale:

  • mascarea dividendelor prin finanțare personală cu ajutorul societăților comerciale deținute (achiziții de imobile, autoturisme, vacante, bunuri de consum etc)
  • împrumuturi repetate acordate în nume personal societății
  • nedeclararea veniturilor obținute în străinătate

De ce merg lucrurile așa de greu

Potrivit declarațiilor directorului ANAF, în situația în care inspectorii fiscali nu pot identifica sursa veniturilor unei persoane aceste venituri vor fi impozitate, legal, cu 16%.

Această prevedere legislativă în vigoare ridică două probleme:

  • Nu încurajează conformarea voluntară din cauză că impozitul aplicat veniturilor nedeclarate este egal cu cel aplicat veniturilor declarate (cota unică de 16%), deci nu există presiunea unui impozit majorat în cazul în care fiscul descoperă venituri nedeclarate. Suplimentar, există și termenul de prescripție a achitare a obligațiilor financiare.
  • Descurajează conformarea voluntară din cauza menținerii procedurilor de sesizare a organelor de urmărire penală sub acuzația de evaziune (pentru care sunt prevăzute pedepse cu închisoarea între 7 și 15 ani).

O altă chestiune de principiu: în lipsa unei surse certe a veniturilor se poate prezuma că acestea au fost obținute în urma unor activități ilegale (mită, trafic etc.), deci normal ar fi ca acestea să fie confiscate de stat, nu impozitate.

Pe fondul unei legislații care pare a nu favoriza conformarea fiscală, ANAF mai are o problemă legată de personal: Direcția de Verificări Fiscale a avut o schemă de personal de 30 de angajați, alte angajări fiind făcute în ianuarie 2015. Direcția are astăzi la nivel național 120 de angajați, care urmează să intre într-un program de specializare.

Rezultă că, atunci când vor fi gata să ia la verificat averile altor 4.800 de români, așa cum anunță ANAF, fiecărui inspector îi vor reveni 40 de dosare.

Soluția: amnistia fiscală ?

Experții  PwC au subliniat că autoritățile române trebuie să revizuiască legislația fiscală dacă vor ca procedura conformării fiscale să fie una de succes.

Mihaela Mitroi„Vedem în ultimii ani că la nivelul unor organizaţii internaţionale se subliniază tot mai mult importanţa conformării voluntare, ca o soluţie viabilă şi durabilă pentru creşterea veniturilor bugetare, iar programe de conformare voluntară au fost implementate cu mult succes în multe state din întreaga lume. Pentru succesul unui astfel de program de conformare voluntară în România este însă nevoie de anumite clarificări legislative, pentru ca acele persoane fizice cu deţineri în străinătate să aleagă declararea acestora autorităţilor fiscale fără a exista riscul unor consecinţe de natură penală sau contravenţională. Suntem convinşi că adoptarea unor astfel de clarificări legislative va stimula apetitul persoanelor fizice cu venituri mari pentru conformarea voluntară şi va duce totodată la creşterea veniturilor bugetare, generând astfel beneficii la nivelul întregii societăţi”, a declarat miercuri Mihaela Mitroi, șef al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică al PwC România.

În majoritatea statelor europene funcționează, sub o formă sau alta, amnistia fiscală. Excepție fac Estonia, Islanda, Finlanda, și, pentru anumite situații, Danemarca și Slovenia.

Principiul amnistiei fiscale este următorul: autoritățile anunță un interval în interiorul căruia persoanele fizice își pot anunța veniturile nedeclarate, singura măsură posibilă fiind impozitarea. Odată trasă acestă ”linie roșie”, oamenii știu că îi așteaptă închisoarea în cazul în care fiscul constată că își ascund veniturile.

SUA sau Marea Britanie aplică periodic această procedură.

Publicat la data de 11.2.2015 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Discuție telefonică între Liviu Dragnea și Viktor Orban

Președintele PSD, Liviu Dragnea, a discutat la telefon cu premierul ungar, Viktor Orbán, despre situația de la Liceul Catolic din Târgu Mureș și l-a...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Germania: s-au terminat alegerile, începe marșul spre o nouă UE. Merkel – al 4-lea mandat de cancelar

Creștin – democrații (CDU) au câștigat alegerile legislative din Germania, Angela Markel a obținut al patrulea mandat de cancelar, iar Alternativa pentru Germania (AfD) a...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Hidroelectrica va lista 10% din acțiuni, după ce statul i-a luat 655 milioane lei dividende suplimentare. Banii obținuți vor fi folosiți pentru retehnologizare

După ce Guvernul a cerut companiei Hidroelectrica dividende suplimentare de 655 milioane de lei, ministrul Energiei anunță că urmează listarea a 10% din ațiunile...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Theresa May cere UE o perioadă de tranziție de 2 ani după Brexit. Reacții

Premierul Marii Britanii, Theresa May, a propus vineri, la Florenţa, o perioadă de tranziţie de doi ani în relaţia cu Uniunea Europeană după Brexit....Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Guvernul vrea să controleze și banii Electrica, o companie majoritar privată

Ministerul Energiei a cerut ca viitoarea AGA a Electrica S.A. (EL) să decidă, prin metoda votului cumulativ, care vor fi membrii consiliului de administraţie...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română