Conformarea fiscală a persoanelor cu averi mari: ce nu funcționează

de Victor Bratu | 11.2.2015 .

eugen-serban-directia-verificari-fiscale-anafEugen Şerban (foto), director în cadrul Direcţiei Verificări Fiscale (structură a ANAF însărcinată cu controlul marilor averi), a confirmat miercuri demararea unui nou program de verificare a marilor averi, subiecții acestuia fiind un număr de 4.800 de români.

Cei 4.800, alții decât cei 400 care au făcut obiectul programului inițial demarat în mai 2012, au fost selectați în urma derulării unor analize de risc, a explicat Eugen Șerban.

Evoluția verificărilor la “grupul țintă” original (398 de persoane mai exact) pune însă sub semnul întrebării realizarea dezideratului oficial de conformare fiscală.

Da, lucrurile merg foarte greu: în aproape 3 ani, din eșantionul original de 398 persoane, ANAF s-a concentrat pe verificarea preliminară a 30 de persoane, ulterior au fost demarate acte de control asupra a 11 persoane, control care încă nu s-a încheiat.

Cât a câștigat bugetul în urma acestei operațiuni? “Vom afișa rezultatul centralizat atunci când vom încheia programul, în cursul anului 2015”, a fost răspunsul lui Eugen Șerban.

Directorul ANAF Eugen Șerban a fost prezent la conferința pe teme de fiscalitate “Este timpul conformării voluntare?” organizată de PwC, miercuri, în București.

Concluzia conferinței: România are nevoie de o legislaţie fiscală clară şi flexibilă care să încurajeze conformarea voluntară în rândul persoanelor fizice cu venituri mari.

Cum se face lista de la ANAF

Programul de conformare fiscală a persoanelor cu averi mari urmărește, a explicat directorul ANAF, creșterea veniturilor declarate și colectate la bugetul de stat. Principiile după care sunt selectați cei care urmează să fie verificați și, eventual, controlați au fost expuse de Eugen Șerban:

  • persoane care au averi declarate mai mari de 20 milioane de euro
  • persoane care au afaceri “complexe”, în țară și în străinătate
  • persoane care “au acces la scheme de planificare și consultanță fiscală”
  • persoane în legătură cu care se constată diferențe de 10% sau minim 50.000 de lei între veniturile declarate și veniturile reale

Potrivit oficialului ANAF, din experența anterioară, inspectorii au constatat trei modalități principale cu ajutorul cărora persoanele încearcă să mascheze veniturile reale:

  • mascarea dividendelor prin finanțare personală cu ajutorul societăților comerciale deținute (achiziții de imobile, autoturisme, vacante, bunuri de consum etc)
  • împrumuturi repetate acordate în nume personal societății
  • nedeclararea veniturilor obținute în străinătate

De ce merg lucrurile așa de greu

Potrivit declarațiilor directorului ANAF, în situația în care inspectorii fiscali nu pot identifica sursa veniturilor unei persoane aceste venituri vor fi impozitate, legal, cu 16%.

Această prevedere legislativă în vigoare ridică două probleme:

  • Nu încurajează conformarea voluntară din cauză că impozitul aplicat veniturilor nedeclarate este egal cu cel aplicat veniturilor declarate (cota unică de 16%), deci nu există presiunea unui impozit majorat în cazul în care fiscul descoperă venituri nedeclarate. Suplimentar, există și termenul de prescripție a achitare a obligațiilor financiare.
  • Descurajează conformarea voluntară din cauza menținerii procedurilor de sesizare a organelor de urmărire penală sub acuzația de evaziune (pentru care sunt prevăzute pedepse cu închisoarea între 7 și 15 ani).

O altă chestiune de principiu: în lipsa unei surse certe a veniturilor se poate prezuma că acestea au fost obținute în urma unor activități ilegale (mită, trafic etc.), deci normal ar fi ca acestea să fie confiscate de stat, nu impozitate.

Pe fondul unei legislații care pare a nu favoriza conformarea fiscală, ANAF mai are o problemă legată de personal: Direcția de Verificări Fiscale a avut o schemă de personal de 30 de angajați, alte angajări fiind făcute în ianuarie 2015. Direcția are astăzi la nivel național 120 de angajați, care urmează să intre într-un program de specializare.

Rezultă că, atunci când vor fi gata să ia la verificat averile altor 4.800 de români, așa cum anunță ANAF, fiecărui inspector îi vor reveni 40 de dosare.

Soluția: amnistia fiscală ?

Experții  PwC au subliniat că autoritățile române trebuie să revizuiască legislația fiscală dacă vor ca procedura conformării fiscale să fie una de succes.

Mihaela Mitroi„Vedem în ultimii ani că la nivelul unor organizaţii internaţionale se subliniază tot mai mult importanţa conformării voluntare, ca o soluţie viabilă şi durabilă pentru creşterea veniturilor bugetare, iar programe de conformare voluntară au fost implementate cu mult succes în multe state din întreaga lume. Pentru succesul unui astfel de program de conformare voluntară în România este însă nevoie de anumite clarificări legislative, pentru ca acele persoane fizice cu deţineri în străinătate să aleagă declararea acestora autorităţilor fiscale fără a exista riscul unor consecinţe de natură penală sau contravenţională. Suntem convinşi că adoptarea unor astfel de clarificări legislative va stimula apetitul persoanelor fizice cu venituri mari pentru conformarea voluntară şi va duce totodată la creşterea veniturilor bugetare, generând astfel beneficii la nivelul întregii societăţi”, a declarat miercuri Mihaela Mitroi, șef al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică al PwC România.

În majoritatea statelor europene funcționează, sub o formă sau alta, amnistia fiscală. Excepție fac Estonia, Islanda, Finlanda, și, pentru anumite situații, Danemarca și Slovenia.

Principiul amnistiei fiscale este următorul: autoritățile anunță un interval în interiorul căruia persoanele fizice își pot anunța veniturile nedeclarate, singura măsură posibilă fiind impozitarea. Odată trasă acestă ”linie roșie”, oamenii știu că îi așteaptă închisoarea în cazul în care fiscul constată că își ascund veniturile.

SUA sau Marea Britanie aplică periodic această procedură.

Publicat la data de 11.2.2015 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

Prima decizie de politică externă a lui Donald Trump: SUA nu vor trimite o delegație la reuniunea pentru Siria

Noua administrație de la Washington nu va trimite o delegație la discuțiile asupra Siriei care vor avea loc luni, la Astana, capitala Kazahstanului, din...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Theresa May, acuzată că a ascuns un test ratat cu rachetă nucleară. Racheta, neîncărcată, s-a îndreptat spre SUA

Guvernul britanic este acuzat că a ascuns existența unui test ratat cu rachetă nucleară – o rachetă nucleară nearmată s-a îndreptat din greşeală spre Statele...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Fitch confirmă ratingurile României la “BBB minus” – Sunt așteptate noi presiuni asupra bugetului în 2017

Fitch Ratings a confirmat vineri ratingurile pentru datoriile pe termen lung în valută și monedă locală ale României la “BBB minus”, perspectiva asociată pentru...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Discursul inaugural al lui Trump în presă străină: noul președinte intră la Casa Albă cu același discurs care anunță izolaționism și populism

Presa străină scrie că discursul inaugural al lui Donald Trump nu s-a schimbat cu nimic față de cel din campanie și nu prevestește decât...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Angela Merkel crede că pot fi găsite compromisuri cu Donald Trump. Vicecancelarul: trebuie să ne pregătim de un parcurs dur al relației cu SUA

Cancelarul Angela Merkel a dat asigurări că va încerca să coopereze cu Donald Trump,  în domeniile comercial și militar, fiind convinsă că se pot...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Radu Crăciun / De capul nostru sau cu un frate mai mare ?

Radu Crăciun

Stiti, acela de la care poti acumula experienta de viata mult mai repede decat a facut-o el, evitand greselile lui. Acela care te ia...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română