vineri

26 aprilie, 2024

6 decembrie, 2016

smart-cityAlba Iulia va deveni primul oraș inteligent din România, cu hotspoturi WI-FI în locuri publice, și în mijloacele de transport în comun, aplicații pentru monitorizarea calității aerului și citirea de la distanță a consumului de energie, apă și gaze naturale.

Acestea sunt câteva dintre elementele programului pilot „Alba Iulia Smart City 2018”, lansat  săptămâna trecută, care implică soluții precum rețele 4G, IoT (Internet of Things), LoRa WAN, Wi-Fi, bluetooth și aplicații digitale.

Hotspoturi Wi-Fi cu acces la Internet securizat în zonele publice

Hotspoturi Wi-Fi cu acces la Internet securizat în zonele publice din Cetatea Carolina, Gara CFR Alba Iulia și autogara Autotrans STP Alba


Platforma presupune însă folosirea unui portal captiv pentru autentificare, o soluție performantă și flexibilă care permite multiple funcționalități: colectarea datelor utilizatorilor (număr de telefon, email, nume, țara de proveniență,etc.) cu sau fără validarea lor sau comunicarea în timp real cu utilizatorii pe portalul captiv putând fi afișate informații considerate de administrația orașului ca importante: alerte, informații turistice, etc.

Hotspoturi Wi-Fi cu acces la Internet securizat în licee și universitate

Propunerea constă în instalarea de hotspoturi Wi-Fi cu Acces Wi-Fi la Internet securizat și cu politici diferențiate (profesori, elevi/studenți, vizitatori) pentru Universitatea ”1 Decembrie 1918”, Colegiul Național ’’Horea, Cloșca și Crișan’’ și Colegiul Economic ’’Dionisie Pop Marțian’’.

Hotspoturile vor viza în mod prioritar acoperirea Wi-Fi în următoarele zone: aule și săli de evenimente, zonele comune unde se adună eleviis și studenții, laboratoare, săli de curs.

Soluție de transport public inteligent

Instalarea în 15 mijloace de transport public gestionate de Societatea de Transport Public Alba Iulia a unei soluții de transport public inteligent incluzând accesul  Wi-Fi la Internet securizat pentru călători, accesul în timp real la informații de poziționare, viteză și direcție de deplasare mijloc de transport pentru compania de transport public.


Implementarea acestei soluții, speră autoritățile, va motiva cetățenii să folosească din ce în ce mai mult mijloacele de transport în comun, având acces la conținutul online de care au nevoie, chiar și în drumul spre școală, serviciu sau locurile de agrement spre care se deplasează.

Soluția oferă, pe lângă Wi-Fi pentru pasageri, și beneficii instituției care gestionează acest serviciu (STP Alba Iulia): statisticile de utilizare Wi-Fi în mijloacele de transport în comun, detalii despre configurația și funcționarea echipamentelor din mijloacele de transport în comun, monitorizarea flotei de vehicule prin localizare GPS în timp real și măsurarea vitezei și direcției de deplasare, vizualizarea rutelor de circulație ale vehiculelor și reperarea poziției acestora la o anumită dată, oră și minut, generarea de campanii publicitare formate din bannere care sunt afișate în portalul captiv și redirecționează utilizatorii către un anumit URL (de exemplu pagina Primăriei, STP Alba Iulia sau partener).

Soluție de vizualizarea și optimizarea traficului pedestrian și al mijloacelor de transport public

Cu ajutorul infrastructurii radio se pot genera rapoarte în timp real despre fluxul populației, un dashboard cu informații statistice și analitice relevante pentru activitatea de definirea soluțiilor de optimizarea traficului în zonele congestionate din Alba Iulia.

Toate informațiile procesate sunt anonime și securizate. Această platforma este optimizată atât pentru pentru mediul outdoor cât și pentru cel indoor.

Infrastructura LoRa WAN pentru aplicații și dispozitive IoT

Propunerea constă în instalarea unei rețele de tip LPWA (Low Power Wide Area) care să acopere tot orașul Alba Iulia și pe baza căreia să se poată instala diverse aplicații ce necesită transfer mic de date. Această rețea poate fi folosită pentru următoarele cazuri:

  • Servicii de contorizare – citirea indexului de la distanță pentru apă, gaze, electricitate
  • Controlul iluminatului public de la distanță și monitorizarea consumului pe fiecare stâlp
  • Managementul deșeurilor prin măsurarea gradului de umplere a pubelelor și selectarea traseului mașinilor de gunoi în funcție de acesta
  • Monitorizarea calității aerului

Soluție pentru măsurare a calității aerului

  • Instalarea unei rețele de monitorizare a mediului bazată pe soluția uRADMonitor.
  • La bază se află mai multe tipuri de dispozitive hardware, de concepție românească, realizate la Timișoara. Echipate cu senzori, acestea sunt capabile să măsoare poluanți fizici și chimici ai aerului. Fiind dotate cu conectivitate internet pe topologie IoT, măsurătorile sunt sincronizate cu serverul central.
  • Datele colectate ajută la înțelegerea factorilor de poluare și eventuale soluții de limitare a lor, pentru un mediu mai curat și o calitate mai bună a vieții.
  • Infrastructura desfășurată este o soluție BigData verificată în implementări existente, care permite conectarea de noi senzori pentru a urmări un număr și mai mare de parametrii.
  • Detectoarele dispun de o baterie de senzori de foarte bună calitate și măsoară un total de 8 parametri de interes pentru calitatea aerului în interior și în exterior: temperatura, presiune barometrică, umiditate, compuși organici volatili(VOC), dioxid de carbon, formaldehidă, pulberi în suspensie PM2.5, radioactivitate Gama.
  • Soluția de măsurare a calității aerului propusă pentru Alba Iulia va conține senzori montați pe cele 15 mijloacele de transport în comun dotate cu conectivitate Internet și în diverse zone publice din oraș unde există conectivitate Wi-Fi la Internet sau access LoRa WAN.
  • Datele culese vor fi transmise în timp real către un dashboard accesibil peste orice conexiune Internet, oferind informații asupra nivelului de poluare și a evoluției poluării în timp, sau de la o locație la alta.
  • Datele se pot exporta către o echipă a Universității ’’1 Decembrie 1918’’ din cadrul Facultății de Științe Exacte și Inginerești în ideea inițierii unui studiu de impact (de exemplu în cadrul programului de licență Ingineria Mediului sau de master Evaluarea, Monitorizarea și Auditul Mediului) la nivel de mediu în Alba Iulia.
  • Totodată datele culese pot fi accesate în timp real via rest API pentru a propune diverse proiecte de reducere a poluării în anumite zone ale orașului (de exemplu: o zi pe săptămână o zonă să devină pietonală).
  • 15 dispozitive de măsurare a calității aerului au fost instalate în autobuzele ce au instalată soluția de Wi-Fi. După instalarea rețelei Wi-Fi în celalalte locații propuse se vor instala alte 10 dispozitive de măsurare a calității aerului. Data estimată de instalare a ultimelor 10 dispozitive este 15 ianuarie 2017.

Soluție de promovare turistică și interacțiune cu cetățenii

  • Implementarea unei platforme de proximity mobile marketing pentru promovarea turistică a obiectivelor strategice și interacțiunea cu cetățenii din Alba Iulia. Alba Iulia devine astfel primul oraș din România care implementează o soluție permanentă de comunicare cu turiștii și cetățenii săi prin intermediul “beaconilor” și unul dintre primele orașe europene care adoptă această tehnologie.
  • Această acțiune inovativă implică tehnologie de ultimă oră, în beneficiul turiștilor și a cetățenilor săi.
  • Această componentă facilitează participarea activă a comunității la dezvoltarea orașului Alba Iulia prin transmiterea sondajelor de opinie personalizate, direct pe smartphone-ul cetățenilor) și creșterea accesibilității imediate la informațiile de interes public (prin notificări și campanii informative transmise prin aplicația mobilă).
  • 250 de beacons vor fi instalați în aproximativ 225 de obiective. Obiectivele turistice propuse pentru a comunica cu turiștii prin intermediul aplicației sunt: Muzeul Național al Unirii, Palatul Apor, Sala Unirii, Poarta I a Cetății, Poarta a III-a a Cetății, Poarta a IV-a a Cetății, Poarta de Sud a Castrului Roman, Traseul celor trei fortificații, Traseul Eroilor Neamului, Piata Cetății, Statuia ecvestră a lui Mihai Viteazul, Obeliscul Horea, Cloșca și Crișan, Cetatea Alba-Iulia, mijloacele de transport în comun, Universitatea „1 Decembrie 1918’’, Gara CFR Alba Iulia, o selecție de baruri și restaurante, parcul Dendrologic etc. Cetatea Alba Carolina va necesita un număr mai mare de “beacons”, având în vedere suprafața mare pe care se întinde.
  • Se va urmări acoperirea următoarelor locații: Grupul Statuar al Corifeilor Unirii, Celula lui Horea, Cloșca și Crișan, Palatul Apor, Palatul Principilor, Monumentul de pe Dealul Furcilor, Monumentul închinat memoriei lui Avram Iancu, Monumentul Custozza, Monumentul Losenau, Busturile Regelui Ferdinand și al Reginei Maria.

Soluție de telegestiune a iluminatului public utilizând rețeaua LoRaWAN IoT

  • Soluție de telegestiune a iluminatului public gestionat de către compania SC Flash Lighting Services în scopul optimizării consumului de energie și a costurilor cu operarea și întreținerea sistemului de iluminat public.
  • Această soluție presupune instalarea pe corpurile de iluminat public a unor controlere care funcționează pe tehnologia LoRaWAN. Acestea vor interacționa cu punctele de acces (Gateway LoRa WAN) instalate în oraș pe site-urile Orange și cu soluția de iluminat public gestionata de SC Flash Lighting Services.
  • Platforma va fi pusă la dispoziția companiei SC Flash Lighting Services pentru o analiză asupra eficienței și beneficiilor aduse de această componentă de smart city.
  • Ideal ar fi ca instalarea controlerelor să fie cuplată cu înlocuirea unui număr de corpuri de iluminat existente cu lămpi LED cu balast electronic dimabil pentru optimizarea la maxim a consumului de energie (optimizarea functionalității de dimming). Această optimizare va putea fi comparată cu consumul actual de energie estimat la 250Wh pe stâlp. Propunerea este de instalare a unui număr de 100 de controlere în zona din fața Primăriei și/sau în interiorul cetății unde putem presupune o sinergie cu instalarea infrastructurii de Wi-Fi și a senzorilor de monitorizare a calității aerului.

Telegestiune și contorizare inteligentă a sistemului public de distribuție a apei utilizând rețeaua LoRaWAN IoT

Soluția de contorizare inteligentă și telegestiune a infrastructurii și sistemului public de alimentare cu apă gestionat de către compania SC APA CTTA SA Alba în scopul optimizării consumului de apă și a costurilor cu operarea și întreținerea sistemului public de alimentare cu apă.

Această soluție presupune după caz instalarea de contoare inteligente sau de cititoare cu suport de transmisiune pe tehnologia LoRa WAN în punctele de agregare și/sau de intrare în clădirile consumatorilor.

Acestea vor interacționa cu punctele de acces (Gateway LoRa WAN) instalate în oraș și cu aplicația de management a contoarelor (existentă sau propusă) gestionată de SC APA CTTA SA Alba.

Platforma va fi pusă la dispoziția companiei SC APA CTTA SA Alba pentru o analiză asupra eficienței și beneficiilor aduse de această componentă de smart city. Pentru a putea realiza acest proiect este necesar să fie identificate tipurile de contoare folosite, metodele de telegestiune actuale (dacă există), locațiile contoarelor și ce software este folosit în back-end pentru a ține evidența indexurilor contoarelor pentru ca mai apoi să se poata realiza facturarea.

Civic Alert, soluție de raportare și urmărire a soluționării problemelor orașului

Propunerea constă în introducerea platformei Civic Alert (www.civicalert.ro) care reprezintă cea mai simplă și rapidă modalitate de a trimite sesizări, inițiative și propuneri dinspre cetățeni către unitățile administrative ale Primăriei din Alba Iulia.

Printr-o simplă aplicație de mobil utilizatorii pot trimite sesizarea în mai puțin de 30 de secunde, în 3 pași simpli: fotografie, locație, descriere.

Sesizările cetățenilor și vizitatorilor din Alba Iulia vor ajunge practic instantaneu în atenția Primăriei și a autorităților administrative partenere.

În aplicația mobilă se pot raporta diverse probleme ce țin de mai multe categorii: străzi și iluminat stradal, gunoi și vandalism, parcuri și spații verzi, trafic auto, semne de circulație, parcari, apă și canalizare, mediu, construcții, angajați în serviciul public, transport în comun.

După ce un utilizator a raportat o problemă, aceasta ajunge într-un call center și va fi preluată de un operator. Acesta o va analiza și dacă este o problemă validă, va face toate demersurile necesare pentru a o raporta către insituția de care aparține printr-o adresă (online de preferat).

Dacă nu se primește niciun răspuns la adresa făcută, operatorul revine cu încă o adresa pentru a se asigura că problema este soluționată.

Clasa digitală

  • Una dintre direcțiile prioritare ale Agendei Digitale a României o reprezintă dezvoltarea de tehnologii IT&C, cu scopul facilitării procesului de învățare din România și implicit stimularea inovării și creșterii economice pe termen mai lung.
  • Este necesară asigurarea infrastructurii adecvate în școli și digitalizarea conținutului educațional pentru dezvoltarea capabilităților digitale ale elevilor și profesorilor prin promovarea sistemului “invățării împreună”.
  • La Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan’’ s eva introduce o soluție de clasă digitală compusă din aplicații care permit profesorului un mod de predare interactivă precum și conținut interactiv (manuale & librărie multimedia), livrate via portal, cu care elevii să poată interacționa la clasă și pe care le poată folosi și pentru studiul individual de acasă.
  • Această platformă este completată în clasă de o tablă interactivă, pe care se poate proiecta conținutul din platformă, iar elevii și profesorul pot face adnotări în timp real.
  • Totodată soluția propusă are nevoie de acces la internet și securitate pentru catalogul virtual oferit. Astfel orice părinte poate afla care este situația școlară a copilului sau și poate comunica mult mai ușor cu dirigintele și profesorii de la clasă.
  • Componentele soluției: aplicații pentru clasă care presupun integrare cu suita Google Apps for Educațion (Gmail, Drive, Hangouts, Calendar, Sites), Google Classroom care permite profesorilor să își organizeze planul de lecție într-un mediu digital, să creeze și să noteze activități la clasă, să partajeze documente cu elevii și colegii și să trimită teme și să acorde feedback elevilor, toate într-un singur loc.
  • Pe baza platformei de Internet Security pot fi introduse componente de filtrare a traficului web către diverse tipuri de conținut și aplicații pentru acces diferențiat în Internet pe categorii de utilizatori (elevi, profesori).
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: