Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Europa

Buget UE 2021-2027: Toți liderii vor Acord rapid, dar nimeni nu face concesii. Poziția de negociere a României

În pregătirea summit-ului special convocat pe 20 februarie de către Consiliul European, președintele Charles Michel (foto) încearcă să obțină un acord prealabil asupra dimensiunii și… Mai mult

07.02.2020

Cronicile

Vot la Strasbourg: Mecanismele de tăiere a banilor europeni pentru țările care nu respectă statul de drept

de Victor Bratu , 17.1.2019

Absorbția fondurilor europene ar putea întâlni încă un obstacol

Parlamentul European a votat joi regulamentul ”privind protecția bugetului Uniunii în cazul unor deficiențe generalizate în ceea ce privește statul de drept în statele membre”. Proiectul a fost adoptat cu 397 de voturi ”pentru”, 158 de voturi ”împotrivă” şi 69 de abţineri.

Pentru a deveni lege în întreaga UE, regulamentul mai trebuie votat în Consiliu- o procedură relativ simplă din moment ce inițiativa a avut ca raportori doi reprezentanți, unul de la grupul socialist și democrat, celălat de la grupul popularilor europeni.

În plus, în toate cele trei comisii parlamentare aflate în circuitul de avizare, textul a fost amendat cu propuneri chiar mai restrictive decât varianta inițială.

Mesajul socialiștilor: Niciun guvern nu poate încălca valorile noastre comune fără să suporte consecințe

După vot, socialiștii europeni, grup politic european la care este afiliat și PSD, au transmis public mesajul: ”Astăzi, odată cu aprobarea regulamentului de protecție a bugetului UE, întreg Parlamentul trimite un mesaj clar tuturor guvernelor și forțelor politice care privesc Europa drept un loc în care poți comanda à la carte, unde fiecare poate să beneficieze de fondurile europene pe de-o parte, iar pe de altă parte e liber să privească cu dispreț valorile europene și respectarea statului de drept.”

Eider Gardiazabal Rubial, raportor din partea S&D, a afirmat: ”UE nu este un club de business, ci o Uniune a valorilor și a principiilor. Cred însă că pedepsele aplicate celor care încalcă statul de drept nu sunt suficiente și în final am reușit să includem și evaziunea fiscală și optimizarea fiscală între practicile dăunătoare bugetului european. Respectul valorilor comune este unul dintre pilonii pe care s-a cșădit UE. Niciun guvern nu poate încălca aceste valori fundamentale fără să suporte consecințe.”

Cum au votat românii

Contrar poziției oficiale a familiei europene la care sunt afiliați, europarlamentarii PSD Andi Cristea, Doru Frunzulică, Maria Grapini, Dan Nica, Ioan-Mircea Paşcu, Emilian Pavel, Răzvan Popa, Ciprian Tănăsescu, Claudia Ţapardel şi Gabriela Zoană au votat împotriva regulamentului. La fel, Norica Nicolai (ALDE).

În favoarea documentului au votat Daniel Buda, Marian-Jean Marinescu, Siegfried Mureşan, Cristian Preda, Monica Macovei şi Theodor Stolojan.

Singurul europarlamentar PSD care a votat pentru adoptare este Damian Drăghici.

Detalii ale regulamentului adoptat, în cele ce urmează:

Definiția statului de drept și a deficienței generalizate

Potrivit documentului adoptat, se aplică următoarele definiții:

(a) „statul de drept” se referă la valoarea Uniunii consacrată la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, care include principii precum legalitatea – care implică un proces transparent, responsabil, democratic și pluralist de adoptare a legilor – securitatea juridică, interzicerea caracterului arbitrar în exercitarea competențelor executive, o protecție jurisdicțională efectivă asigurată de instanțe independente, inclusiv a drepturilor fundamentale, separarea puterilor în stat și egalitatea în fața legii;
(b) „deficiență generalizată în ceea ce privește statul de drept” înseamnă o practică sau o omisiune larg răspândită ori recurentă sau o măsură luată de autoritățile publice care afectează statul de drept;

Regulamentul: Unde se uită UE

Comisia Europeană poate stabili că statul de drept este amenințat dacă sunt subminate una sau mai multe dintre următoarele:

  • funcționarea corespunzătoare a autorităților din statul membru vizat care execută bugetul Uniunii, în special în contextul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice sau de acordare a granturilor, atunci când asigură monitorizarea și efectuează controale
  • funcționarea corespunzătoare a organelor de urmărire penală cu privire la urmărirea penală a fraudei, a corupției sau a altor încălcări ale legislației Uniunii având legătură cu execuția bugetului Uniunii;
  • controlul jurisdicțional efectiv de către instanțe independente al acțiunilor sau al omisiunilor autorităților menționate la literele (a) și (b);
  • prevenirea și sancționarea fraudei, a corupției sau a altor încălcări ale legislației Uniunii având legătură cu execuția bugetului Uniunii și impunerea de către instanțele sau de către autoritățile administrative naționale de sancțiuni eficiente și disuasive în ceea ce privește destinatarii;
  • recuperarea fondurilor plătite în mod necuvenit;
  • cooperarea eficace și în timp util cu Oficiul european de luptă antifraudă și cu Parchetul European în cursul anchetelor sau al urmăririlor penale inițiate de acestea în temeiul propriilor acte juridice și în conformitate cu principiul cooperării loiale

Următoarele fapte pot, în special, să fie considerate deficiențe generalizate în ceea ce privește statul de drept:

  • periclitarea independenței sistemului judiciar;
  • faptul de a nu preveni, corecta și sancționa decizii arbitrare sau ilegale ale autorităților publice, inclusiv ale autorităților de asigurare a respectării legii, faptul de a nu pune la dispoziție resursele financiare și umane, afectând funcționarea corespunzătoare a acestora, sau nerespectarea obligației de a garanta absența conflictelor de interese;
  • limitarea disponibilității și a eficacității căilor de atac, inclusiv prin intermediul unor norme procedurale restrictive, neexecutarea hotărârilor judecătorești sau limitarea anchetării, a urmăririi penale sau a sancționării efective ale încălcărilor legii

Pentru a asista Comisia, un grup de experți independenți în domeniul dreptului constituțional și financiar, compus dintr-un expert numit de parlamentul național al fiecărui stat membru și cinci experţi numiți de Parlamentul European, va evalua situația în toate statele membre, anual, și va publica un rezumat al concluziilor sale.

Ce se poate întâmpla

Se pot adopta una sau mai multe dintre următoarele măsuri adecvate:

În cazul în care Comisia execută bugetul Uniunii în cadrul gestiunii directe sau indirecte în temeiul Regulamentului financiar și  destinatarul este o entitate guvernamentală:

  • suspendarea plăților sau a execuției angajamentului juridic sau rezilierea angajamentului juridic
  • interzicerea încheierii de noi angajamente juridice

În cazul în care Comisia execută bugetul Uniunii în cadrul gestiunii partajate în temeiul Regulamentului financiar:

  • suspendarea aprobării unuia sau mai multor programe sau modificarea acestuia (acestora);
  • suspendarea angajamentelor;
  • reducerea angajamentelor, inclusiv prin intermediul unor corecții financiare sau al unor transferuri către alte programe de cheltuieli;
  • reducerea prefinanțării;
  • întreruperea termenelor de plată;
  • suspendarea plăților

Măsurile adoptate sunt proporționale cu natura, gravitatea și amploarea deficienței constatate. În măsura posibilului, măsurile vizează acțiunile Uniunii afectate sau care ar putea fi afectate de deficiența respectivă

Cine decide sancțiunea

În cazul în care Comisia constată că are motive rezonabile de a considera că sunt îndeplinite condițiile prevăzute la articolul 3 (Măsuri), aceasta trimite statului membru respectiv o notificare scrisă, precizând motivele care stau la baza constatărilor sale.

Comisia poate lua în considerare toate informațiile relevante, inclusiv hotărârile Curții de Justiție a Uniunii Europene, rapoartele Curții de Conturi, precum și concluziile și recomandările organizațiilor internaționale relevante.

Comisia poate solicita orice informații suplimentare de care are nevoie pentru evaluarea sa, atât înainte, cât și după ce a făcut o constatare în temeiul alineatului (1).

Statul membru vizat furnizează toate informațiile cerute și poate face observații într-un termen stabilit de Comisie, care nu poate fi mai scurt de o lună de la data notificării constatării. În observațiile sale, statul membru poate propune adoptarea unor măsuri de remediere.

În cazul în care consideră că s-a stabilit existența unei deficiențe generalizate în ceea ce privește statul de drept, Comisia prezintă Consiliului o propunere pentru un act de punere în aplicare privind măsurile adecvate. Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate modifica propunerea Comisiei și poate adopta textul modificat drept decizie a Consiliului.

Cu excepția cazului în care decizia prevede altfel, guvernul ar trebui să continue implementarea programului sau fondului UE respectiv și să efectueze plăți către beneficiarii finali, cum ar fi cercetătorii sau organizațiile societății civile.

Comisia va prezenta o propunere Parlamentului şi miniștrilor UE de a transfera o sumă care să corespundă valorii măsurilor propuse în rezerva bugetară. Odată ce Comisia Europeană stabilește că deficienţele au fost remediate, suma blocată ar fi deblocată folosind aceeași procedură.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.1.2019

Un raspuns

  1. andrei
    17.1.2019, 10:37 pm

    IN SFARSIT!…
    AR MAI TREBUI CA MEDIA SA EXPLICE PE INDELETE SI PE INTELESUL TUTUROR:
    > CE ESTE AIA STAT DE DREPT SI DE CE ACOLO UNDE NU EXISTA STAT DE DREPT NU EXISTA DEMOCRATIE;
    > RIGORILE DEMOCRATIEI.

Lăsați un comentariu


Stiri

9 universități românești în topul Times Higher Education Emerging Economies – ASE, trend ascendent

Vladimir Ionescu

Nouă universități din România au intrat în topul Times Higher Education Emerging Economies, pe locurile 200+. Prima universitate clasată în top este Universitatea Babeș-Bolyai din… Mai mult

Stiri

PSD boicotează votul de investitură al Guvernului Orban 2 – decizie unanimă a CEx

Vladimir Ionescu

Conducerea PSD au votat miercuri, în unanimitate, în ședința CEx să boicoteze ședința de plen programată luni, în care ar fi trebuit să fie dat… Mai mult

Europa

Document al Comisiei: Transporturile din UE își vor reduce la jumătate dependența de petrol abia în 2050

Iulian Soare

În pofida obiectivului declarat de a decarboniza transporturile și a actelor promovate de Comisia Europeană pentru a stimula acest lucru, sectorul transporturilor va rămâne puternic… Mai mult

Stiri

PNL merge pe mâna lui Mihai Chirica la alegerile pentru Primăria Iași

Razvan Diaconu

Mihai Chirica a confirmat, miercuri, că va candida la alegerile locale din partea PNL, după ce anterior au apărut informații pe surse că liderii PNL… Mai mult

Stiri

Acționarii combinatului de la Galați promit investiţii de un miliard de euro

Adrian N Ionescu

GFG Alliance s-a angajat să investească un miliard de euro pentru a moderniza combinatul siderurgic de la Galați, în scopul reducerii emisiilor şi al creșterii… Mai mult

Stiri

Știați că inclusiv Fiscul poate cere acces la informațiile despre clienți, relații de afaceri și tranzacții?

AVOCATNET

Accesul organului fiscal central la informații privind combaterea spălării banilor este prevăzut în procedura fiscală de la finele lui 2018. Practic, în anumite condiții, băncile,… Mai mult

Europa

România a avut cea mai mare rată de creştere în construcţii din UE în Trimestrul 4 / 2019

Adrian N Ionescu

Constructorii români au profitat de vremea bună şi de creșterea salariului minim și au înregistrat de departe cele mai mari creșteri ale producției în ultimul… Mai mult