vineri

19 aprilie, 2024

22 iunie, 2021

Portul Constanța
Foto: Dobrogea.tv

Volumul de mărfuri încărcate în porturile maritime ale României a scăzut cu 6,3% în primele trei luni ale anului 2021 față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul portuar maritim total a scăzut cu 3,1% – un indiciu privind evoluția exporturilor pe această cale.

Volumul mărfurilor descărcate a crescut, totuși, cu 0,5%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), analizate de Agerpres.

Scăderea cu atât mai relevantă cu cât se raportează la Trimestrul 1 din primul an al pandemiei. Chiar dacă în România s-a declarat abia în 16 martie anul trecut, economia globală deja percepea primele semne ale prăbușirii care avea să urmeze.


În întreg anul 2020 volumul de mărfuri încărcate/descărcate în porturile maritime româneşti a scăzut cu peste 11%.

Scăderea cu 3,1% a volumului total din Trimestrul 1 / 2021 este rezultatul diminuărilor înregistrate de transportul naţional cu 21,4% şi de transportul de tranzit cu 14,4%. Transportul internaţional pe căi navigabile interioare a marcat o creştere cu 22,0%, potrivit sursei citate.

Portul Contanța a contat pentru 94,7% din volumul de mărfuri, în timp ce Portul maritim Galați a avut o piondere de 4,0%.

Capacitatea navelor maritime operate a totalizat 11,79 milioane de tone, iar transportul maritim de containere a însumat 153.000 TEU, în cursul trimestrului I 2021. TEU este unitatea de măsură standard utilizată pentru înregistrarea containerelor după mărime şi descrierea capacităţilor navelor port – container şi terminalelor portuare. Un container de 20 picioare ISO este egal cu 1 TEU.


În aceeaşi perioadă, pe căi navigabile interioare au fost transportate 7,253 milioane de tone mărfuri şi 80 TEU şi, respectiv, 3,65 miliarde tone – kilometri (tona – kilometru: unitate de măsură pentru transportul unei tone de mărfuri pe o navă pe distanţa de un kilometru) şi 67.000 TEU – kilometri.

Cele mai vehiculate mărfuri

În cursul trimestrului I 2021, a fost transportat cu preponderenţă tipul de încărcătură vrac solid, cu o pondere de 57,3% în totalul mărfurilor încărcate şi descărcate. Acelaşi tip de încărcătură a dominat încărcările de mărfuri (74,2%), pentru descărcări cea mai însemnată pondere fiind înregistrată de tipul de încărcătură vrac lichid (41,6%).

Cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Rusia (2,586 milioane de tone) şi Turcia (2 milioane tone).

Dintre statele membre ale Uniunii Europene, cele mai mari cantităţi de mărfuri transportate au fost înregistrate în parteneriat cu Spania (643.000 de tone) şi Grecia (389.000 de tone).

Au fost încărcate volume mai însemnate din tipul de mărfuri – conform clasificării NST 2007: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit – în proporţie de 64,3%.

(Citiți și: „Prețul cerealelor, la cel mai ridicat nivel din ultimii opt ani”)

Dintre mărfurile descărcate, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale – cu 39,8%.

Cărbunele și țițeiul – cele mai descărcate mărfuri în Portul Constanța

În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în trimestrul I 2021 au fost din tipul de încărcătură vrac solid (75,3%), pentru descărcări predominând tipul de încărcătură vrac lichid – în proporţie de 43,6%.

Au fost încărcate cu preponderenţă produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit – în proporţie de 65,6%, pentru mărfurile descărcate ponderea fiind deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale (41,0%).

Potrivit INS, în primul trimestru al anului 2021, volumul transportului de mărfuri (mii tone) şi transportul de containere au marcat scăderi faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Excepţia este volumul transportului pe căi navigabile interioare (mii tone-kilometri), care a marcat creştere faţă de trimestrul 1 / 2020.

Porturile în care au fost înregistrate cele mai mari volume de mărfuri (mii tone) în transport pe căi navigabile interioare în trimestrul 1 / 2021 sunt Constanţa (56,6%) şi Galaţi (13,9%).

România este pe locul al 15-lea la volumul total de mărfuri încărcate şi descărcate în principalele porturi, între cele 22 de state membre ale Uniunii Europene, potrivit datelor Eurostat

În trimestrul 1 al anului trecut, din volumul total al mărfurilor încărcate şi descărcate în principalele porturi europene, patru state membre, respectiv Ţările de Jos, Spania, Italia şi Belgia, înregistrau 53,3% din volumul total al încărcărilor şi descărcărilor din transportul portuar maritim.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: