Un val de greve ale forței de muncă din porturi din întreaga lume, declanșate de creșterea costului vieții, adaugă și mai multă tensiune în lanțurile de aprovizionare, chiar în momentul în care încep să-și revină după pandemia de COVID-19.
Peste 500 de angajați ai Portului Peel din Liverpool, al patrulea port ca mărime al Marii Britanii, au votat luni să declanșeze o grevă, după ce au respins o majorare a salariilor cu 7%. Angajații cer creșteri salariale în concordanță cu creșterea inflației – deja de peste 9% și în creștere rapidă – și acuză că nu le-au mai crescut salariile din 2018.
Potrivit Politico, personalul din Peel Port este al doilea grup de muncitori portuari din Marea Britanie care a anunțat grevă luna aceasta, după ce aproximativ 1.900 de muncitori de la Felixstowe – cel mai mare port al țării – au anunțat grevă. Circulația rețelei globale de containere a lui Felixstowe este de așteptat să se blocheze, după ce discuțiile cu patronatul au eșuat.
Rotterdam, solidar cu docherii britanici
Un purtător de cuvânt al grupului de lobby al producătorilor – Make UK – minimalizează situația, asigurând că mărfurile vor fi pur și simplu redirecționate către alte porturi din Marea Britanie „dacă spațiul permite” sau către porturi precum Rotterdam din UE pentru tranzit ulterior.
Problema este că muncitorii portuari din Rotterdam au anunțat deja, prin sindicatul FNVC, că refuză să descarce nave redirecționate de la Felixstowe.
De asemenea, lucrătorii din depozitele Amazon din Marea Britanie fac grevă, crescând și mai mult riscul pentru lanțurile de aprovizionare.
Greve portuare în Germania, SUA, Coreea de Sud
Grevele au lovit și docurile europene, în Germania, în această vară, pe măsură ce deficitul de forță de muncă crește în întreaga lume – devenind un nou element favorizant al blocajelor lanțului global de aprovizionare, potrivit Joanna Konings, economist senior în comerț internațional la ING.
Portul Oakland, lângă San Francisco, a fost închis la sfârșitul lunii iulie din cauza unei greve a transportatorilor rutieri.
Iar o grevă de opt zile a camionagiilor în Coreea de Sud, în iunie, a răvășit lanțurile de aprovizionare cu semiconductori.
„Grevele nu se vor opri pentru că reprezintă o oportunitate pentru forța de muncă de a obține creșteri salariale pe fondul creșterii costului vieții”, mai afirmă expertul ING.
***