Vicepreședintele executiv al UE, Margrethe Vestager (foto), a anunțat joi că a aplicat o amendă de 875 milioane de euro unui ”cartel” de constructori auto din Germania pentru că au ”conspirat” pentru a limita dezvoltarea tehnologiei de emisii curate, anunță Politico.
Între 2009 și 2014, BMW, Grupul Volkswagen și Daimler s-au întâlnit în ședințe tehnice într-un așa-numit„cerc al celor cinci” – au participat și reprezentanți Audi și Porsche – pentru a se pune de acord să încetinească punerea în aplicare a inovațiile tehnologice care ar putea reduce gazele nocive de oxid de azot produse de motoare diesel, a spus Vestager în o declarație.
Grupul VW (Volkswagen, Audi, Porsche) va trebui să plătească cea mai mare parte a penalității, 502 milioane euro, în ciuda faptului că i s-a acordat o reducere de 45% pentru cooperarea cu anchetatorii. BMW este amendat cu restul de 373 milioane euro, iar Daimler a primit imunitate, deoarece a fost primul participant la cartel care și-a recunoscut activitățile subversive.
„Cei cinci producători de automobile dețineau tehnologia pentru a reduce emisiile dăunătoare … dar au evitat să utilizeze întregul potențial al acestei tehnologii pentru a face mai mult decât ceea ce cere legea”, a spus Vestager.
Decizia vine chiar înainte ca Comisia Europeană să anunțe o serie importantă de propuneri legislative pentru promovarea Acordului verde al UE.
Margrethe Vestager se concentrează în activitatea sa pe domeniul concurenței, însă amenda aplicată producătorilor de automobile din Germania este un mesaj puternic adresat industriei că nu va ezita să să ajute Comisia să își atingă obiectivele ecologice.
„Concurența și inovația în ceea ce privește gestionarea poluării autovehiculelor sunt esențiale pentru ca Europa să îndeplinească ambițioasele obiective ale Green Deal”, a spus Vestager, adăugând: ” Cartelurile conspiră de obicei pentru stabilirea prețurilor, un cartel constituit pentru a întârzia introducerea tehnologiei ecologice nu este un caz foarte obișnuit. Dar tratatele UE spun clar că acordurile care limitează dezvoltarea tehnică au impact negativ asupra concurenței”.
Comisia a decis să nu urmărească cel puțin una dintre acuzațiile inițiale formulate împotriva constructorilor auto germani, potrivit cărora aceștia s-au coordonat „pentru a întârzia” echiparea motoarelor pe benzină cu un nou tip de filtru de combustibil.
Bruxelles-ul a declarat că „dovezile erau insuficiente” pentru a demonstra această parte a cazului său.
BMW a transmis oficial: „Odată cu retragerea majorității acuzațiilor inițiale, Consiliul de administrație al BMW AG a acceptat soluția propusă de Comisia Europeană pentru închiderea acestui litigiu”.
VW a anunțat că „va analiza cu atenție decizia de astăzi” și va decide dacă va face apel, sau nu.