Economiștii Daniel Dăianu, Ella Kallai și Laurian Lungu propun Guvernului o serie de măsuri pentru creșterea veniturilor la buget, în studiul ”Politica fiscală sub blestemul veniturilor scăzute: cazul României”.
Studiul relevă vulnerabilitatea crescută a economiei României în fața crizei mondiale din cauza economiei subterane, a ratei scăzute de colectare a taxelor și impozitelor, precum și a lipsei de predictibilitate fiscală.
Potrivit studiului, România avea în anul 2009 un nivel al veniturilor din taxe și impozite la bugetul de stat de 27,9% din PIB, în condițiile unui PIB pe cap de locuitor de 7.500 de dolari. Procentul veniturilor din taxe în PIB era inferior celui obținut de Serbia (35,5%), Muntenegru (35,5%), Croația (34,1%), Bulgaria (30,6%).
În privința economiei subterane, studiul arată că în anul 2010, la o economie gri de 27% din PIB, adică 139 de miliarde de lei, evaziunea fiscală ar fi fost de 12,3% din PIB, din care doar taxa pe valoare adăugată reprezintă 6,5 puncte procentuale.
Analiza depistează următoarele cauze pentru evaziunea fiscală mare: slăbiciunea instituțiilor de colectare, percepția populației potrivit căreia valoarea serviciilor oferite de stat este redusă comparativ cu taxele, cheltuielile Guvernului sunt percepute ca fiind incorecte și destinate clientelei politice.
Deși apreciază că măsurile de austeritate luate de Guvernul României din anul 2010 se impuneau oricum și înainte de începerea crizei, în mai multe state, studiul constată că obiectivul de consolidare fiscală nu a fost realizat.
”Toleranţă piețelor la deficite bugetare mari este din ce în ce mai mică.
Veniturile fiscale în PIB în România sunt extrem de mici, există o marjă de manevră mare pentru creşterea ponderii veniturilor raportat la PIB”, conchid cei trei economiști.
Soluțiile oferite Guvernului:
- Este nevoie de o strategie fiscală pe termen lung, alături de definirea clară a conceptului de politică fiscală: cu accent pe impozitul pe venit sau pe consumul personal?
- Orice modificare a politicii fiscale trebuie să aibă ca obiectiv principal menţinerea deficitului bugetar sub 3% din PIB pe termen mediu şi lung – şi cât mai aproape de zero, pe cât posibil.
- Analizarea potențialului pentru lărgirea bazei de impozitare. Există potential de ajustări fiscale privind bunurile gospodăriilor (inclusiv terenuri agricole) sau redevenţele. Studiul avertizează, însă, Guvernul să țină seama de gradul de sărăcie al populației și de planurile de investiții ale companiilor.
- Consolidarea fiscală ar trebui să vizeze creşterea veniturilor fiscale, cu respectarea unui raport de 4/1 între reducerea cheltuielilor bugetare și majorarea taxelor.
- Abasorbția accelerată a fondurilor europene ar putea atenua mult caracterul pro-ciclic al consolidării fiscale.
- Modificările în politica fiscală ar trebui să fie anunţate în prealabil după analize cuprinzatoare și estimarea impactului schimbărilor asupra economiei. Predictibilitatea politicii fiscale este esenţială în vremuri de incertitudine la nivel mondial. Guvernul ar putea să anunțe un plan pe 2-3 ani de reducere a taxelor pentru firme.
- Atenție mărită la impactul reformei guvernanţei UE
- Reducerea economiei subterane prin pedepse severe pentru cei care fac evaziune fiscală, inclusiv concedieri de salariaţi din instituțiile de control, pentru descurajarea acestor fapte.
- Consolidarea oficiilor fiscale locale, îmbunătăţirea sistemelor informatice.
- Transparentizarea achizițiilor publice și înființarea unui birou de audit independent pentru monitorizarea cheltuielilor publice.
9 răspunsuri
Domnule profesor, inca o masura neaparat necesara : punerea la plata a tuturor celor care au beneficiat de foloase necuvenite, care au inselat statul si care nu si-au onorat datoriile, cat si a celor care au favorizat aceste acte. Bineinteles, incepand cu marii datornici si cu guvernele si administartiile care si-au asumat raspunderea prin legi, ordonanta guvernamentale si decizii care s-au dovedit daunatoare.
Se cere cresterea salariilor, care salarii? Din domeniul public, nu ! Dar de salariile din domeniul privat de ce nu se vorbeste ca sunt foarte mici si ca un salariu din acesta nici nu ajunge sa iti achiti taxele, impozitele, utilitati (energie electrica, termica). Cum sa-ti intretii familia, cu ce bani sa cumperi mancare si haine la copii?
Firmele private obtin profituri actionand aceasta parghie.
Nu am vazut un studiu care sa faca o paralela intre impozitul colectat la un salariu brut de 700 lei si unul de 2000 (care ar trebui sa existe ca sa poti trai decent). Nu! lasam patronii sa-si faca concediile unde vor, sa-si faca vile si conturi in Elvetia pe spatele ,,fratilor” lor.Se cheama aceasta sclavagism sau nu? Pana cand va dura aceasta exploatare? Se respecta calculatia de pret al unui produs? A urmarit cineva cat reprezinta salariul din pretul produsului? Va rog dragi economisti ganditi-va si la acest asapect.
https://cursdeguvernare.ro/tu-boule-de-la-%E2%80%9Eprivat%E2%80%9D.html
Acum dl. Daianu este consilier al primului ministru. Sunt sigur ca-i va transmite personal toate aceste propuneri. Sa vedem daca le va si aplica. Eu sunt sigur ca NU!
Neplata TVA-ului este un semn de nesupunere civica a platitorilor, de nerecunoastere a unui sistem fiscal corupt si ineficient, inainte sa penalizeze guvernantii trebuie sa demonstreze ca banii nostrii sunt pe maine bune ! Ne preocupa cat nu se incaseaza dar sa ne uitam de ce nu se incaseaza !
Domnule Profesor Daianu, problema nu se poate si trebuie intotdeauna redusa la fiscalitate! NU la noi! Daca lipsim din istorie 1000 de ani (273-1300)este pentru ca nu am platit impozite. Daca le plateam existam. Contribuabilii si impozitele se pot regasi cu mii de ani in urma, scrise pe tablite, pe pergamente dar exista. Cifrele pe care se bat acum politicienii ar trebui bine sutinute de fisc. Dumeavoastra ce zicetzi? E vorba de bani, buget, criza, economie,….sau de rusi! Cum se vede numarul romanilor in buget?
Dle profesor, nu vreau sa cred ca ati participat la acest studiu ce a produs asemenea concluzii;
As avea cateva observatii pt a va intelege mai bine:
1. Este posibil ca o economie gri asa cum o denumiti dvs sa produca efecte pozitive intr-o economie ca a nostra ? …Cu referire la formarea clasei de mijloc…
2. Faptul ca romanii au venituri salariale mult inferioare compatriotilor europeni de vita nobila reprezinta exclusiv un dezavantaj in raport cu competivitatea muncii ? … De unde vine „blestemul veniturilor mici”, poate ati vrut sa spuneti blestemul veniturilor mari din UE raportate la standardul de viata nesustenabil in viitor al confratilor nostri
3. De ce sugerati definirea unei strategii fiscale pe termen lung Romaniei si nu o sugerati UE ? Cum am putea noi sa ne axam pe proiecte de termen lung atat timp cat mediul european clocoteste ?
4. ” menţinerea deficitului bugetar sub 3% din PIB pe termen mediu şi lung – şi cât mai aproape de zero, pe cât posibil.” nu vreau sa cred ca ati formulat dvs aceasta posibilitate …
5. ” Guvernul ar putea să anunțe un plan pe 2-3 ani de reducere a taxelor pentru firme.” Concret care ar fi acestea ? De ce doar 2-3 ani si nu 10 ? De ce prdictibilitatea e importanta doar in cazuri de criza mondiala si nu si in cazuri de echilibru economic ?
6. Absorbtia slaba a fondurilor europene se datoareaza exclusiv incompetentei romanesti ?
7. ” inclusiv concedieri de salariaţi din instituțiile de control, pentru descurajarea acestor fapte.” Asa vedeti dvs solutia combaterii evaziunii fiscale ? De ce sa nu se stimuleze inspectia fiscala si operativa prin premiere si totodata prin masuri de raspundere patrimoniala in caz de complicitate la evaziune ? Dupa ce a acumulat averi un inspector corupt, nu cred ca va suferi pt ca va fi concediat dar fara sa i se atinga un fir de par de praf din seiful personal…
8. Dle profesor, puteti sa le cumparati cele mai performante echipamente IT celor din GdF daca nu le stiu si porni. Marea problema o consider ca este substanta umana si permisivitatea/ complicitatea politica in actul administrativ.
Cu respect.
Vreti venit mai mare la buget si e cam complicat pentru oamenii politici prinsi in tot felul de intelegeri ,cu bogatii bineinteles sa -i puna si pe bogati sa plateasca.Prin impozit diferentiat,care sa ajunga la 50%la venituri mai mari de 10 000 de leisi incepind cu5% pentru salarii de 1 ooo de lei.Pensiile sa fie in functie de cotizatia la fondul de pensii.
Daianu marele finantist , prof , etc a ramas tot varzar ,cat a fost ministrel nu facea decat gargara ca si acuma . le stie pe toate , are solutii dar nu poa sa le aplice nimeni.Sami explice jupanul de ce femeia de servici de la dacia are leafa de 5 ori mai mica /sau mai mult/ decat cea de la Renault. Nu mi o baga cu aia cu productivitatea ca nu tine.