Uniunea Europană și SUA vor să încheie un acord provizoriu pentru comerțul bilateral cu oțel și aluminiu la summitul organizat în 20 octombrie. Cele două părți vor să evite reintroducerea de taxe penalizatoare din perioada Trump pentru comerțul cu aceste mărfuri care valoarează miliarde de dolari pe an, scrie Bloomberg.
Potrivit unor surse participante la discuții, Casa Albă și Comisia Europeană negociază un acord politic provizoriu care să rezolve principalele probleme prin așa-numitul „Global Steel and Aluminum Arrangement” pe care cele două părți îl negociază din 2021, respectiv excesul de capacități de producție și emisiile de carbon.
Acest acord provizoriu este destinat soluţionării unei dispute care a început atunci când fostul preşedinte al SUA, Donald Trump, a impus tarife vamale suplimentare la importurile de oţel şi aluminiu din Europa. În lipsa unui acord până la data de 31 octombrie, tarife vamale suplimentare la importuri în valoare de 10 miliarde de dolari între UE şi SUA ar reintra în vigoare începând de la 1 ianuarie 2024.
UE şi SUA vor să ajungă la un acord politic provizoriu pentru că nu cred că au suficient timp la dispoziţie pentru a ajunge la un acord definitiv până la termenul limită şi au în continuare opinii diferite cu privire la unele aspecte importante ale dosarului. Sursele citate de Bloomberg adaugă faptul că, în cadrul posibilului acord, UE şi SUA intenţionează să se coordoneze cu privire la modul în care măsoară şi răspund la capacităţile în exces. Acordul va permite impunerea unor noi tarife la oţel pentru practicile anticoncurenţiale ale unor ţări precum China.
Acordul preliminar cu privire la comerţul cu aluminiu şi oţel va fi unul dintre principalele rezultate ale primului summit transatlantic din ultimii doi ani între preşedinţii Joe Biden şi Ursula von der Leyen. De asemenea, UE şi SUA sunt pe punctul de a finaliza un acord cu privire la materiile brute critice, care ar urma să fie anunţat la acelaşi summit, şi care va permite companiilor cu sediul în UE să beneficieze de o parte din subvenţiile oferite de SUA pentru producţia de baterii destinate vehiculelor electrice.
***