Numărul disponibilizărilor din domeniul tehnologiei din SUA, acest an se apropie de nivelurile anuale observate în timpul Marii Recesiuni, dar este departe de situația survenită în urma spargerii bulei dot-com, scrie MarketWatch.
În contextul în care companiile de tehnologie se confruntă cu scăderea prețurilor acțiunilor, inflația, creșterea ratelor dobânzilor și o posibilă recesiune, giganții din Silicon Valley au anunțat deja peste 60 de mii de reduceri de locuri de muncă, semnalând că vor urma și altele. Directorul executiv al Amazon, Andy Jassy, și-a anunțat angajații că disponibilizările vor continua până anul viitor. Șefii HP au anunțat reduceri ale numărului de angajați pentru următorii trei ani. Totodată, din informațiile presei americane, Google pregătește concedierea a mii de oameni.
Spre comparație, aproximativ 65.000 de locuri de muncă în domeniul tehnologiei au fost pierdute anual în 2008 și 2009, în timpul recesiunii, potrivit Challenger, Gray & Christmas. În timpul crizei dot-com, aproape 300.000 de locuri de muncă au fost pierdute în doi ani.
Unii observatori și experți spun că această scădere a numărului de angajați nu va ajunge la nivelul celei din timpul crizei dot-com din 2001 și 2002, deoarece multe dintre companiile care au eșuat atunci nu erau companii „adevărate”.
Criza dot.com a avut loc la finalul anilor 1990 și începutul anilor 2000 și a fost cauzată de o bulă speculativă a acțiunilor firmelor cu afaceri legate de internet.
De ce nu asistăm la o nouă spargere a unei bule dot-com
De data aceasta, este posibil ca majoritatea companiilor nevoite să renunțe la angajați să fi crescut prea repede sau să fi adăugat prea mulți angajați în timpul pandemiei, având nevoie de o resetare pentru a reveni la normal, spun experții. Aceste companii sunt totuși solide, în sensul că oferă bunuri și servicii reale, din care realizează venituri constant.
„Spargerea bulei dot-com a presupus în primul rând, dacă nu exclusiv, eșecul unor companii care nu aveau clienți și nici venituri”, a spus Stephen Levy, director și economist senior al Centrului pentru Studii Continue a Economiei din California. „Companiile care concediază, cum ar fi Amazon, sau îngheață angajarea, precum Google sau Apple au milioane și milioane de clienți și sunt profitabile”, a adăugat el.
„Silicon Valley are cicluri”, a comentat și Russell Hancock, CEO al Joint Venture Silicon Valley. „Urcăm, coborâm. Se întâmplă cu regularitate cam la fiecare 10 ani.”
Tom Siebel, antreprenor în serie și miliardar, crede că acesta este doar începutul unei corecții dureroase. „Înainte de a se termina, toată lumea va simți presiune, companiile mari și mici. Va fi greu, dar industria va fi mai sănătoasă odată ce vom trece peste asta.”
Pe plus în pandemie, pe minus după
Pentru a pune cifrele în context:
- Reducerile de locuri de muncă din domeniul tehnologiei din prezent se apropie și de numărul de locuri de muncă pierdute în industrie la debutul pandemiei de COVID-19. În 2020, 83.000 de oameni din industria tehnologiei și-au pierdut locurile de muncă, potrivit Challenger, Gray & Christmas.
- Cele peste 60.000 de locuri de muncă pierdute în acest an se apropie de echivalentul numărului de locuri de muncă în domeniul tehnologiei din SUA adăugate de cele mai mari companii tehnologice din 2020 până în 2021, estimat la 68.558, conform unei analize a Institutului de Studii Regionale din Silicon Valley.
„Sunt vremuri înfricoșătoare: multe companii de tehnologie nu au trecut printr-o recesiune”, a declarat Scott Russell, membru al consiliului executiv al SAP, pentru MarketWatch. „Mantra pentru aproape toți în următorii câțiva ani este reducerea riscurilor, controlarea costurilor și eficiența operațională”, a adăugat el.
Unele companii au început deja să facă aceste lucruri de la începutul pandemiei. Alții, cum ar fi Meta, părintele Facebook, aproape și-au dublat dimensiunea în ultimii doi ani, iar CEO-ul Mark Zuckerberg s-a învinuit personal cu privire la disponibilizări.
***