Circa 57% dintre consumatorii români intenționează să facă achiziții de Black Friday în 2024, bugetul total estimat ajungând la 1,2 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de agenția de cercetare MKOR, transmite Agerpres.
Opt din 10 români au stabilit deja sumele pe care le vor cheltui, ținând cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar și de ce au pe lista de dorințe (34%). Astfel, cu un buget mediu/persoană de aproape 400 de euro, în creștere cu 20% față de 2023, electronicele și electrocasnicele rămân liderul constant al pieței (58%), în timp ce interesul pentru articolele de modă scade (-13% față de 2023).
„Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziție, completat de o abordare mixtă. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel”, spun realizatorii studiului Trenduri Black Friday 2024 vs 2023.
Produsele vizate: electronicele, electrocasnicele și articolele de uz îndelungat
Cumpărăturile de Black Friday se vor concentra pe produse de tehnologie și articole de uz îndelungat, cu electronicele și electrocasnicele în topul preferințelor pentru 58% dintre români. În creștere cu 5% față de anul trecut, produsele IT&C câștigă teren și devin o prioritate pentru 32% dintre cumpărători.
Pe de altă parte, fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
„Intențiile de cumpărare rămân stabile față de 2023. Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziționa produse și branduri dorite la prețuri mai accesibile (54%)”, arată specialiștii MKOR.
Profilul cumpărătorilor: tinerii și persoanele cu venituri lunare de peste 6.000 de lei
Conform rezultatelor studiului, mulți consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%). Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei.
Segmentul indecișilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani și cu venituri reduse (sub 3.000 de lei), poate fi atras prin oferte mari la produsele și serviciile de interes pentru ei.
Bărbații rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere față de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
Consumatorii se așteaptă la reduceri de 50% din preț
Reducerile mari sunt așteptarea principală pentru 6 din 10 români care își doresc discounturi, în medie, de 50% din preț. Cei mai interesați de reduceri sunt Millennials, bărbații și persoanele cu venituri mai reduse.
Un sfert dintre respondenți își doresc stocuri suficiente de Black Friday. Acest aspect este important în special pentru cei cu venituri mari, preocupați de disponibilitatea produselor dorite peste media eșantionului.
„Datele ne arată că Black Friday continuă să fie un moment important, iar consumatorii devin mai selectivi și mai sceptici față de reducerile afișate. Deși rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente comerciale, cu bugete importante investite, vedem că piața se maturizează și suntem pe drumul cel bun. Retailerii au ocazia să se alinieze cu așteptările consumatorilor și să ofere reduceri substanțiale, care să întâmpine așteptările tot mai pragmatice ale consumatorilor români”, spune Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Buget mediu: 400 de euro
Consumatorii se bazează atât pe veniturile disponibile, cât și pe experiențele anterioare de cumpărare atunci când își stabilesc bugetul. Bugetul mediu individual de cumpărături pentru Black Friday este estimat la puțin sub 400 de euro, în creștere cu 20% față de 2023.
În plus, 32% dintre respondenți au planuri pentru achiziții majore, depășind 400 de euro, în timp ce 40% au alocat o sumă mai redusă, sub 200 de euro.
Studiul Trenduri Black Friday 2024 vs 2023 a fost realizat în luna octombrie, pe un eșantion de 1.000 de respondenți, reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, pe baza celor mai recente date INS.
MKOR este o agenție de cercetare de piață care acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței. Aceasta dezvoltă o serie de proiecte de cercetare proprii.
(Citește și: ”Black Friday – eMAG se așteaptă le un record de vânzări de peste 800 mil. lei, pe 8 noiembrie”)
***