Acele companii care iau decizii îndrăznețe și planifică tranzacții de fuziuni și achiziții (M&A) și investiții strategice imediat după o criză sunt cele care beneficiază cel mai mult pe termen lung, potrivit unei analize a firmei de consultanță EY.
Organizaţiile care „s-au mişcat rapid” imediat după criza financiară din 2008 – 2010 și „care au făcut tranzacţii curajoase şi şi-au transformat portofoliile, au înregistrat o creştere cu 25% a profitului total al acţionarilor în decada următoare, în comparaţie cu cele care nu au procedat astfel”, spune studiul citat.
Companiile care au realizat achiziţii au înregistrat profituri ale acţionarilor cu 26% mai mari.
Profituri mai mari cu 24% au înregistrat companiile care şi-au reconfigurat portofoliile prin asumarea unor decizii mai dificile, dar necesare de a ceda active.
O dovadă suplimentară sunt profiturile de două sau de trei ori mai mari comparativ cu cele ale companiilor care au adoptat o abordare precaută, arată analizele EY.
„Tranzacțiile globale au înregistrat o oprire bruscă odată cu declanșarea pandemiei COVID-19, companiile optând să-și conserve lichiditățile când s-au văzut confruntate cu efectele imediate ale crizei”, amintește un comunicat EY.
(Citiți și: „Fondurile de capital privat din Europa Centrală ating cel mai scăzut nivel de încredere de la criza financiară – studiu Deloitte”)
Factori specifici fiecărui sector economic
În sectorul sănătăţii, activitatea de fuziuni și achiziții (M&A) „va fi impulsionată probabil de achiziţionarea de către marile companii a jucătorilor inovatori din domeniul terapiilor celulare şi genice, în contextul în care progresele ştiinţifice continuă să demonstreze potenţialul acestor terapii personalizate”, spune EY.
„O creştere a numărului de consorţii şi alianţe este de asemenea posibilă în acest sector, deoarece companiile caută să acumuleze cunoştinţe de specialitate cu privire la aprovizionarea la scară largă de care au nevoie pentru a-şi creşte producţia”.
Companiile de media şi telecomunicaţii „par hotărâte să depăşească problemele cauzate de oprirea activităţii şi să exploateze tranziţia continuă a preferinţelor consumatorilor spre mediile digitale de divertisment”.
Jucătorii consacraţi din sectorul tehnologic, „care doresc să îşi extindă capacităţile în special în domeniul cloud şi al implicării participative a clienţilor, îşi vor mări cota de piaţă şi veniturile prin valorificarea preţurilor atractive ale start-up-urilor inovatoare”.
În comerţul cu amănuntul şi industrie, activitatea va fi impulsionată de fuziunile ce vor duce la consolidarea capacităţii companiilor de a genera fluxuri de numerar mai mari şi de a-şi spori rezervele de lichidităţi.
În industria auto, tranzacţiile vor fi susţinute de actualele tendinţe ale pieţei, cum ar fi trecerea la vehicule complet electrice.
„După cum am observat în perioada de după criza financiară, contextul tranzacţional le permite adeseori companiilor să realizeze achiziţii valoroase care pot alimenta o creştere mai rapidă, pe o piaţă aflată în recuperare. În acelaşi timp, creşterea organică prin investiţii strategice este la fel de importantă. De exemplu, sectorul tehnologic a cules beneficiile intensificării activităţilor de cercetare-dezvoltare în acea perioadă de recuperare, imediat după criza financiară globală. Multe dintre acele investiţii au facilitat intrarea companiilor tehnologice în sectoare precum comerţul cu amănuntul şi divertismentul”, a afirmat Andrea Guerzoni, vicepreşedinte EY Global, Strategie şi Tranzacţii.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019, potrivit datelor companiei.
Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.