vineri

26 aprilie, 2024

23 decembrie, 2022

Creșterea prețurilor la alimente și penuria îi îngrijorează pe majoritatea consumatorilor europeni, arată o nouă cercetare, aproape jumătate dintre cei chestionați considerând că aceste costuri sunt distribuite incorect, transmite Euractiv.

În perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă, consumatorii din Europa au redus cumpărăturile de alimente pentru a face față creșterii prețurilor, potrivit unui sondaj efectuat în rândul a 5.000 de persoane din 10 țări europene.

Datele arată că majoritatea consumatorilor cred că războiul din Ucraina a crescut prețurile alimentelor în Europa, în timp ce mulți s-au plâns de o distribuție neuniformă a acestor costuri și a profiturilor obținute de anumite companii în contextul războiului.


„Aproape jumătate cred că aceste costuri sunt distribuite incorect, 48% dintre cei chestionați cred că războiul a permis comercianților cu amănuntul și producătorilor de produse alimentare să obțină mai mult profit”, precizează cercetătorii.

Analiza a fost realizată de un consorțiu de universități din Europa și condusă de Universitatea Aarhus cu sprijinul Institutului European de Inovare și Tehnologie (EIT Food).

Averea miliardarilor din sectorul alimentar

La începutul acestui an, Oxfam International a raportat că averea miliardarilor din sectorul alimentar și energetic a crescut cu peste 400 de miliarde de euro din 2020, ceea ce echivalează cu un profit de un miliard la fiecare două zile.

Produsele la care cumpărătorii au simțit că prețurile au crescut cel mai mult sunt produsele de origine animală, cum ar fi carnea roșie (55%), peștele (52%) și lactatele (51%).


Potrivit sondajului, acest lucru a făcut ca aproape patru din 10 consumatori (37%) să cumpere mai puțină carne roșie, în timp ce o treime cumpără mai puțin pește și carne de pasăre (33%).

Alte „comportamente de economisire a costurilor” observate de cercetători sunt trecerea la mărci și magazine mai ieftine pentru a putea umple același coș de cumpărături.

Cu toate acestea, unii consumatori au ales să renunțe complet la anumite articole cum ar fi alimente preparate (12%) și băuturi alcoolice (10%).

În 2021, 7,3% din populația UE nu își putea permite o masă cu carne, pește sau un echivalent vegetarian o dată la două zile, potrivit Safe Food Advocacy Europe.

Cercetarea realizată de universitățile europene a constatat că avansul prețurilor la alimente i-a împins pe consumatori să facă alegeri de cumpărare „mai deliberate”.

Cu alte cuvinte, peste jumătate dintre cei chestionați au spus că verifică prețurile mai mult decât înainte de pandemie, în timp ce patru din zece susțin că fac mai puține achiziții neplanificate. Aceasta reprezintă o creștere de 35%, respectiv 26% față de 2020.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: