duminică

24 martie, 2024

1 martie, 2017

Soldul creditului guvernamental (inclusiv cel acordat administraţiilor publice) a fost de 92,2 miliarde de lei la sfârșitul anului 2016, adică de peste 86% faţă de soldul creditelor acordate de bănci persoanelor juridice, potrivit datelor Bănci Naționale a României (BNR).

Altfel spus, băncile utilizează din posibilitățile lor de creditare aproape tot atât pentru finanțarea statului,  cât pentru finanțarea companiilor, cunoscut fiind că finanțarea statului este o cale mai sigură și mai ușoară de a face profit decât cea a companiilor.

De asemeni, creditul guvernamental reprezintă 41,9% din totalul creditului neguvernamental, care include și împrumuturile acordate populației.


Pe de altă parte, creditul acordat sectorului privat a ajuns, în septembrie 2016, abia la ponderea în structura creditării în România pe care o avea în anul 2009. Acel an a fost unul de maximă amplitudine a crizei financiare, când încrederea în capacitatea de rambursare a companiilor şi populaţiilor era la minim.

Totodată, ponderea creditului guvernamental era la maximul ultimilor nouă ani, peste cea din 2010.


Structura creditării în România favorizează riscurile asupra macrostabilității financiare a României, în condițiile în care este oricum supusă unor „riscuri semnificative”, potrivit celui mai recent raport pe această temă al BNR.

Sectorul bancar autohton are deja o expunere ridicată față de sectorul guvernamental”, iar această situaţia s-ar adăuga problemelor capacităţii de finanţare a deficitului public, induse de „creșterea economică bazată preponderent pe consumul intern, care s-a translatat și în presiuni asupra balanței comerciale”, potrivit raportului BNR asupra stabilității financiare din decembrie 2016.

Problemele capacităţii de finanţare a deficitului se traduc în costuri, până în cele din urmă, potrivit aceluiaș raport.

„Mecanismul de formare a prețurilor pe piețele instrumentelor de datorie publică a căpătat o atenție sporită în literatura de specialitate, în special în urma recentei crize financiare, care a demonstrat faptul că percepțiile investitorilor asupra situației economice a unei țări pot afecta semnificativ costurile de finanțare suverane. În acest context, evaluarea modului de formare a prețului obligațiunilor guvernamentale și a contractelor CDS prezintă relevanță pentru decidenții de politici, deoarece permite o înțelegere profundă a modului în care evoluția factorilor fundamentali, dar și a percepției investitorilor, se transmite în cotațiile din piețele financiare”, spune raportul citat.

Ianuarie 2017

În ianuarie 2017 creditele neguvernamentale au scăzut „pe fondul intensificării percepției de risc, cu impact asupra comportamentului populației și companiilor, date fiind evenimentele din sfera publică”, potrivit unui raport al Băncii Transilvania.

Soldul creditului neguvernamental total a scăzut pentru a doua lună la rând în ianuarie, cu un ritm lunar de 0,9%, până la 218 miliarde de lei, nivelul minim din ultimele patru luni.

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: