Statele UE vor trebui să instaleze aproape 2,9 milioane de puncte publice de încărcare a autovehiculelor electrice (EV) în următorii șapte ani, adică aproximativ 410.000 pe an sau 7.900 pe săptămână, pentru a atinge ținta de decarbonizare stabilită pentru traficul rutier.
Conform calculelor ACEA, însă, necesarul rețelei va fi 8,8 milioane de puncte de încărcare, ceea ce înseamnă că instalarea acestora ar trebui să aibă o cadență de 1,2 milioane pe an, sau 22.438 pe săptămână, pornind de la premisa că toate stațiile deschise deja vor rămâne în funcțiune, conform primului raport pe acest subiect realizat de Asociația Prodcătorilor Europeni de Automobile (ACEA).
În ritmul din 2023, rețeaua publică de încărcare va ajunge la numai 1,6 milioane de astfel de puncte până în 2030, mult sub necesarul calculat de Comisia Europeană, care spune că ar trebui să existe 3,5 milioane de stații, în anul de referință 2030.
Rețeaua este în urma creșterii numărului de autovehicule electrice, deși ea este un element cheie în puzzle-ul decarbonizării, atrage atenția ACEA.
Situația actuală a rețelei din UE și România
Punctele de încărcare publice din Europa sunt în general echipate cu unul dintre cele două tipuri de conectori, Tipul 2 fiind conectorul predominant, iar sistemul de încărcare combinată (CCS) ocupă cea mai mare parte din cota de piață rămasă.
Conectorul de tip 2 are o priză universală capabilă să furnizeze până la 22 kW pentru încărcarea lentă și rapidă.
La sfârșitul anului 2023, existau 632.423 de puncte de încărcare publice disponibile în UE și aproximativ trei milioane de vehicule electrice cu baterii (BEV) erau în circulație.
Aproximativ 61% din aceste puncte de încărcare erau concentrate în trei țări – Franța, Germania și Țările de Jos.
În România existau 2.754 de pucnte de încărcare, cu 130 mai multe decât Bulgaria, deși populația sa este de pestre trei ori mai mare decât cea a țării din sudul Dunării:
Comisia subestimează necesarul, fiindcă a folosit premise greșite, spune ACEA
Comisia Europeană estimează că este nevoie de 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030 pentru a susține nivelul de electrificare a vehiculelor necesar pentru a atinge nivelul propus de reducere cu 55% a emisiilor de CO2 pentru autoturisme, în 2030.
Estimările ACEA indică o cerere mult mai mare: 8,8 milioane de puncte de încărcare până în 2030, ajungând la 18,8 milioane până în 2035.
Factorii ce determină diferență semnificativă dintre estimările Comisiei și cele ale ACEA privind numărul de puncte de încărcare:
- Comisia subestimează numărul de vehicule de pe drumurile UE care vor avea nevoie de un încărcător până la 2030: estimarea sa este de 30 de milioane, față de 65 de milioane, conform estimărilor Strategy& și Fraunhofer ISI, utilizate în calculele ACEA.
- Cifrele ACEA includ furgonetele electrice cu baterii, care sunt în principal încărcate folosind aceeași infrastructură ca și autoturismele, precum și vehiculele electrice hibride plug-in, în timp ce Comisia ia în calcul doar mașinile electrice cu baterii;
- Comisia pornește de la un consum de energie al vehiculelor semnificativ mai mic în comparație cu cifrele recente de monitorizare din lumea reală (14,8 kWh/100 km pentru vehiculele electrice cu baterii (BEV) și 19,2 kWh/100 km pentru vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV), față de 20 kWh/100 km pentru BEV și PHEV conform ACEA);
- Comisia Europeană recunoaște că Regulamentul privind infrastructura pentru carburanți alternativi (AFIR) reprezintă acoperirea minimă necesară și vor fi insuficiente pentru a permite reducerea emisiilor de CO2 pentru autoturisme și camionete.
Țările de Jos – țara cu cea mai mare infrastructură – are de peste 52 de ori mai multe puncte de încărcare decât România (2.754).
Un răspuns
Sper că cineva va descoperii la un moment dat că tracțiunea electrica are trei slăbiciuni fundamentale.
1- prețul ridicat a unei mașini electrice ( fie ea și hibrida) comparat cu prețul unei mașini diesel sau
benzina.
2- lipsa obiectivă a unor capacități producătoare de energie electrică și câte să asigure necesarul SUPLIMENTAR de curent zilnic pentru milioane de stații de încărcare.
( care oricum pun la grea încercare răbdarea șoferului.Doar stațiile cu putere de peste 350 kw trifazic și în curent continuu pot incarca o mașină în un timp rezonabil , acceptabil , 20 minute.
La 12- 16- 20 ore timp de încărcare cu stații mici și familiare, degeaba se dau subvenții. Matematica și fizica enervează deținătorul mașinii electrice.)
– Ar mai fi și prețul
(in)acceptabil al curentului electric. Prea ridicat când tot ce folosești se bazează pe curent.
( de la auto la căldură
și gătit, când tot e electric , cu preturile actuale, un european normal nu face față facturilor.) Dar las balta. Știe UE mai bine că cetățenii europeni sărăcesc ( vizibil și în general) dar se tace. Salariul de eurodeputat și pensia europeană bat oricare logica și morală.