Antreprenorii români, dar și cei din diaspora, au la dispoziție programul Start-up Nation România pentru a-și finanța afacerile. De fapt, față de anul trecut, o noutate este că antreprenorii din diaspora pot primi o finanțare separată. Însă, foarte important de precizat este că aceste finanțări nerambursabile se acordă doar celor care revin în România și fac investiții.
Bugetul de finanțare Start-up Nation România pentru anul acesta este de peste 520 de milioane de lei. Firmele pot primi o finanțare nerambursabilă de până la 200.000 de lei. Una dintre condiții este ca respectiva firmă să angajeze minim două persoane cu normă întreagă. Cei care angajează o singură persoană pot primi până la 100.000 de lei.
Pentru a primi banii prin Start-up Nation România, antreprenorii trebuie să pună minim 5% din investiția eligibilă, restul de 95% fiind ajutorul nerambursabil de maximum 200.000 de lei sau 100.000 de lei. Pentru finanțarea, sunt acceptate și credite bancare, precum și credite-puncte pentru implementarea proiectului, cu sprijinul băncilor partenere care vor fi selectate în programul Start-up Nation România.
Start-up Nation România. Unde se fac înscrierile și ce condiții sunt pentru finanțare
Dacă sunt îndeplinite condițiile financiare și planul pentru angajări, antreprenorii se vor înscrie pe portalul de granturi IMM (poate fi accesat – aici). Prima dată se fac pre-înscrieri. Cei care aplică trebuie să își facă un profil de utilizator. Urmează apoi etapa în care antreprenorii se înscriu în programul Start-up Nation România. Întreg procesul durează aproximativ o lună.
Există și mai multe condiții care trebuie îndeplinite pentru ca proiectul unei firme să fie declarat eligibil. Printre altele, pe lângă criteriile legate de obligația de a avea un număr minim de angajați cu ocazia proiectului, se cere ca:
- finanțarea să se facă pentru singur cod CAEN, iar acesta trebuie să fie eligibil în cadrul programului Start-up Nation România, autorizat până la momentul plății cerererii de reambursare
- firma trebuie să fi fost înființată de persoane fizice începând cu 1 ianuarie 2020, inclusiv
- firma nu trebuie să aibă datorii la buget de stat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, în momentul în care este verificat pentru eligibilitate
- cei care solicită finanțarea prin Start-up Nation România nu trebuie să fi depășit plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive pentru întreprindere unică
- firma nu trebuie să se afle în dizolvare, reorganizare juridică, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității.
Firme și proiecte care nu pot primi finanțare Start-up Nation
Foarte important de precizat este faptul că NU pot beneficia de finanțare nerambursabilă prin Start-up Nation România firmele în care acționarii sau asociații au avut sau au calitate de asociat sau acționar în altă întreprindere beneficiară de ajutor financiar în cadrul edițiilor anterioare a programului sau în cadrul măsurii „Granturi pentru capital de lucru acordat IMM-urilor” din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, sau în cadrul schemei de ajutor de stat dedicate activităților HoReca prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID19.
Nu pot primi finanțare nici firmele ale căror acționari sau asociați au deținut societăți pentru care au semnat acord de finanțare la sesiunele anterioare ale Programului Start-up Nation România și au înstrăinat mai mult de 49% din părțile sociale sau acțiuni, indiferente dacă societatea a primit sau nu AFN.
Nu se finanțează proiecte care au legătură cu minarea sau stocare de criptomonede, dar nici cheltuieli aferent activităților de astrologie și spiritism sau servicii personale precum: servicii de escortă, servicii de stabilire a întâlnirilor, videochat, servicii ale agențiilor matrimoniale, videochat pentru consiliere matrimonială sau psihologică sau site-uri de matrimoniale. De asemenea, la fel ca și în anii trecuți, nu sunt eligibile nici afacerile din agricultură, pescuit sau cele legate de tutun, alcool sau arme.
Start-up Nation România. Ce cheltuieli sunt acceptate pentru finanțare
În programul Start-up Nation România sunt cuprinse mai multe cheltuieli eligibile pe care antreprenorii le pot face din finanțarea nerambursabilă.
De exemplu, se pot face cheltuieli pentru achiziția de echipamente tehnologice, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard sau automatelor muzicale. În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță, echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare, precum și vehicule 100% electrice.
Se mai pot achiziționa și sisteme, instalații și echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare, precum și de vehicule 100% electrice.
Programul Start-up Nation România mai acordă finanțare și pentru cumpărare de spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț. Se pot achiziționa și mobilier, aparatură de birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale.
Sunt considerate eligibile în cadrul programului Start-up Nation România și plata salariilor și utilităților (energie electrică, consum apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet), serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de lucru, spații de producție sau spații pentru prestări servicii și comerț.
De asemenea, se pot acorda bani și pentru achiziția unui pachet digital. Acest trebuie să conțină minim un site de prezentare a activității sau magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu dețin alt site, și care trebuie să fie funcțional la data depunerii cererii de rambursare a ajutorului de minimis și pe toată perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfășurării activității și semnătură electronică.