miercuri

17 iulie, 2024

15 decembrie, 2023

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat vineri că săptămâna viitoare se va da ordinul de începere la metrou la M6, legătura cu aeroportul Otopeni.

”Săptămâna viitoare se va da ordinul de începere la metrou la M6, legătura cu aeroportul”, a anunţat ministrul Transporturilor, el precizând că deşi tot atunci intră bugetul la dezbateri în Parlament şi prim-ministrul şi miniştrii trebuie să fie la dezbateri, vor găsi împreună un moment să meargă pentru a da ordinul de începere.

De precizat: contractul semnat de Metrorex se referă doar la structura de rezistență. Lucrările pentru calea de rulare și finisajele vor face obiectul unui alt contract.

Ministrul Transporturilor spune că ”există finanțare și de pe partea japoneză”


”Nu avem cum să nu marcăm acest moment, mai ales că în anul 2021 au fost nişte momente nu simple pentru acest proiect, pentru că în acea perioadă s-a considerat necesar să se renunţe. Efectiv s-a abandonat acest proiect”, a mai spus ministrul.

Grindeanu a precizat că a avut discuţii atunci cu ambasadorul Japoniei, pentru că ”există finanţare şi de pe parte japoneză”.

”Mi-am cerut scuze vizavi de trecut, de cei care au fost înainte şi care au considerat necesar că nu e un proiect important pentru Bucureşti această legătură şi au fost de acord să reia finanţarea”, a mai spus Grindeanu.

De precizat: finanțarea ”de pe partea japoneză” este de fapt un credit.

Contract semnat din mai 2023


Contractul pentru ”proiectare şi execuţie lucrări structură de rezistenţă” ale legăturii reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă. (Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni) a fost semnat pe 2 mai 2023 între Metrorex și asocierea Gülermak Ağir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.S.-Somet SA.

Valoarea contractului este de 1.27 miliarde lei, fără TVA. Sursele de finanţare ale contractului sunt asigurate de la bugetul de stat şi fonduri externe rambursabile – credit extern JICA.

Durata estimată a contractului este de 48 de luni de la data emiterii ordinului de începere.

Eșecurile precedente ale M6

Linia M6 a fost unul dintre proiectele propuse de România pentru a îndeplini cerințele de organizare ale Campionatului European de Fotbal din 2020. La acel moment, cu un ministru al Transporturilor dat de PNL (Lucian Bode) proiectul a fost abandonat din cauză că nu ar fi putut fi finalizat la timp, legătura cu Aeroportul Otopeni realizându-se în final cu o linie de tren, funcțională în prezent.

În plus, statul român a încercat – și a eșuat – în 2018, cu un ministrul al Transporturilor de la PSD (Felix Stroe), să finanțeze M6 cu bani europeni. La acel moment, magistrala M6 a obținut finanțare europeană doar pe jumătate, de la stația 1 Mai până la Complexul comercial Băneasa, din cauză că autoritățile române nu au lămurit șase „aspecte critice” ale proiectului identificate de Comisia Europeană.

Comisia Europeană a reclamat la acel moment:

  • absența unei analize de opțiuni veritabile,
  • estimarea costurilor la un nivel prea scăzut,
  • M6 nu ține cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3),
  • studiul de trafic nu este de încredere,
  • problemele de trafic pe DN1 în timpul execuției stațiilor în galerie deschisă
  • optimismul părții române privind duratat proiectului de 4,5 ani (un an de licitații și alți 3,5 de lucrări în teren)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: