sâmbătă

4 mai, 2024

21 februarie, 2024

Asociația pentru Tehnologie și Internet și alte șase asociații cer modificarea proiectului de lege pentru implementarea DSA (Digital Service Act) “pentru a nu crea o obligație generală pentru orice site care are o zonă de comentarii de a se notifica la ANCOM”, ceea ce este ilegal și discriminatoriu, în opinia lor.

Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI), ActiveWatch. Asociația CIVICA. Mediawise Society. CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, Asociația Rădăuțiul Civic și Centrul pentru Jurnalism Independent) au tirmis o scrisoare deschisă către Comisiile competente din Senat legată de importanța modificării proiectului de lege pentru implementarea DSA pentru a nu crea o obligație generală pentru orice site care are o zonă de comentarii de a se notifica la ANCOM.

“Acest aspect nu doar că nu este cerut de Regulamentul DSA, dar este contrar legislației actuale și dezavantajos pentru furnizorii din România, comparativ cu cei din alte state membre UE, ceea ce contravine principiului pieței europene unice”, transmite ApTI.

Regulamentul DSA

  • DSA – un Regulament al Uniunii Europene cunoscut ca Regulamentul DSA (Digital Services Act – Regulamentul privind serviciile digitale) – a intrat în vigoare la data de 17 februarie 2024 în toate statele membre ale UE.
  • Proiectul de lege care urmează să reglementeze specificitățile implementării DSA în România este încă în Parlament (de fapt, abia pe 13.02.2024 a fost adoptat de Camera Deputaților și acum se află în dezbatere la Senat). 
  • Însă, proiectul introduce obligații birocratice noi, care nu sunt prevăzute de Regulamentul pe care îl transpune. Printre acestea sunt și obligații care vizează o categorie foarte largă de publicații online, bloguri, magazine online și orice alte site-uri online, care colectează și publică opinii și comentarii de la utilizatori (adică User Generated Content – UGC).

Prevederile adăugate suplimentare în legea românească, față de textul DSA, prezentate în scrisoarea deschisă

  • În plus față de Regulamentul DSA, proiectul de lege propus de ANCOM și deja adoptat de Camera Deputaților prevede obligația unei notificări la ANCOM a furnizorilor de servicii intermediare, care intră în domeniul reglementat de proiect, în maxim 45 de zile de la începerea activității sau de la intrarea în vigoare a ordinului ANCOM, care va stabili detaliile formularului de notificare, menționează Asociația pentru Tehnologie și Internet.
  • De asemenea, proiectul propune și o amendă de la 5 000 la 30 000 de lei pentru cei care nu respectă obligația de notificare. Conform proiectului toți furnizorii de servicii intermediare se supun acestei obligații (Art. 5). 
  • „Doar că autoritățile încă nu înțeleg spectrul extrem de larg de acoperire al DSA, care nu include doar Facebook, Google sau Amazon sau firme comerciale care prin obiectul lor principal de activitate intră în categoria de platforme online sau de găzduire de User Generated Content (UGC), ci toți furnizorii de servicii intermediare, inclusiv pe cei care oferă – în mod subsidiar față de propriul conținut – funcționalități de comentarii sau altele similare pentru UGC.
  • Mai mult, definirea largă a spectrului serviciilor de găzduire din Regulamentul DSA (Art. 3 lit. g iii) face ca inclusiv cineva care are o pagină de Facebook sau un cont de Youtube cu comentariile active să poată fi considerat responsabil (probabil în solidar cu platforma) pentru moderarea UGC din comentarii, mai ales când are unelte tehnice prin care poate să o facă. 
  • Deci pentru toți acești furnizori de servicii intermediare care se află în România, autoritățile române inventează obligația de notificare, pentru a ști ANCOM care îi vor fi “noii supuși”. Obligația include și declararea unui punct unic de contact al furnizorului de servicii intermediare, deși în art. 11 și 12 din DSA există doar obligația de publicare pe propriul site, nu de declarare la vreo autoritate.

Notificarea la ANCOM este discriminatorie și ilegală, spun asociațiile


Obligația de notificare prealabilă la ANCOM este de facto un proces de înregistrare obligatoriu (trebuie să îl faci înainte de prestarea serviciilor, există o sancțiune pecuniară serioasă), ceea ce este interzis conform directivei e-commerce, implementată în România de Legea nr. 365/2002:

Art. 4 (1) Furnizarea de servicii ale societăţii informaţionale de către persoanele fizice sau juridice nu este supusă niciunei autorizări prealabile(…)

Din ceea ce cunoaștem în acest moment, nicio altă țară nu a propus o prevedere similară în implementarea DSA, iar o obligație existentă doar pentru furnizorii cu domiciliul în România ar încălca principiul pieței libere a Uniunii Europene și ar fi contrară esenței Regulamentului de a crea o piață unică europeană.

Practic, prin faptul că ești un furnizor cu sediul în România ești dezavantajat, deși în era Internetului poți foarte bine să ai firma în Bulgaria sau Ungaria și să prestezi serviciile în România.


****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: