2 ianuarie, 2012

Viitoarele case de asigurări de sănătate private vor evita contractele cu spitale și clinici care au pacienți săraci și mulți, pentru a-și reduce cheltuielile, avertizează Camera Federativă a Sindicatelor Medicilor din România (CFSMR), într-o analiză privind proiectul viitoarei legi a sănătății.

În analiza realizată în urmă cu câteva zile, CFSMR, afiliată la confederația sindicală cartel Alfa, critică faptul că proiectul de lege promovat de președintele Traian Băsescu și de Ministerul Sănătății nu instituie un mecanism puternic prin care populația să-și poată alege liber spitalul la care să se trateze.

”Proiectul vorbeşte despre despre obligativitatea companiei de asigurări de a asigura pe oricine, dar nu vorbeşte şi despre modul în care oricine poate accesa un furnizor pe care îl doreşte. Pentru a avea profit, companiile private de asigurări nu vor contracta servicii medicale cu furnizori care au pacienţi săraci şi mulţi. Proiectul este neclar aici. Acum, dacă îndeplineşti criteriile de acreditare, casele judeţene sunt obligate să încheie contracte”, susține CFSMR.


În plus, Camera arată că proiectul Cotrocenilor și al MS dă caselor private de asigurîări posibilitatea să dețină rețele de spitale sau policlinici, fapt care ar conduce la contracte preferențiale, profitabile între firmele de asigurare și propriii lor furnizori de servicii medicale, în detrimentul celorlalte spitale sau clinici.

Proiectul lansat de Ministerul Sănătății în dezbatere publică, între Crăciun și Anul Nou, își propune să desființeze casele județene de asigurări de sănătate și să le înlocuiască cu asigurători privați, pentru a crea astfel o concurență puternică sub Casa națională de Asigurări de Sănătate.

Astfel, pacienții ar beneficia de servicii mai bune, iar la rândul lor mediii buni vor primi bani mai mulți în condițiile în care firmele private de asigurări se vor bate pentru a contracta servicii medicale mai bune pentru asigurații de pe listele lor.

Analiza CFSMR consideră, însă, că acest obiectiv invocat de Cotroceni și Ministerul Sănătății, nu se susține, pentru că 90% dintre potențialii pacienți se asigură aproape de domiciliu, astfel încât concurența între case este limitată geografic.


”Aspectul cum că va apărea competiţie între companiile de asigurări este complet fals: CNAS va face redirecţionări de asiguraţi. În plus, se ştie că 90% din asiguraţi se asigură aproape de casă. Nu ştim cum va apare competiţia, de aceea vrem UN PILOT”, susține Camera Federativă a Sindicatelor Medicilor din România.

Mai mulți contribuabili sau taxe mai mari la sănătate?

Potrivit unei analize anterioare realizate de cursdeguvernare.ro, proiectul legii sănătății propune păstrarea actualului nivel de contribuții la asigurările sociale de sănătate, dar cu lărgirea bazei de impozitare – colectarea aceleași taxe de la mai mulți contribuabili.

CFSMR constată același lucru și cere majorarea contribuțiilor la sănătate de la 5,5% (din partea angajatului) + 5,2% (din partea angajatorului) la 7% + 7%.

”Astfel, că noi cerem revenirea la taxarea din Legea PSD din 1993-1997, cu nr 145/1997 !! Şi votată atunci, 27 iunie 1997 în Unanimitate. Dacă este aşa, atunci nu mai este nevoie de case private şi de taxe voluntare suplimentare ! Doar bogaţii ar fi obligaţi să plătească mai mult”, susține Camera Federativă a Sindicatelor Medicilor din România.

Propunere alternativă la casele private: case publice, dar independente

Un alt aspect criticat de CFSMR la proiectul MS este introducerea caselor private de sănătate în locul caselor județene.

Inițiatorii proiectului noii legi a sănătății susțin că acesta va conduce la eliminarea monopolului statului în sănătate, însă CFSMR susține că monopolul statului va exista în continuare, pentru că tot Ministerul Finanțelor, Ministerul Sănătății și Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate vor colecta banii de la populație și îi vor distribui mai departe.

De aceea, Camera susține ca în locul caselor private să fie create 8-10 case de asigurări de sănătate tot de stat, dar care să administreze direct banii din contribuții, fără intermedierea ministerului Finanțelor și a CNAS.

”De ani de zile cerem ca Ministerul de Finanţe să nu mai controleze fondurile CASJ/MB. Acesta este motivul pentru care propunem ca fondul de asigurări să nu ajungă în MF, la MS sau la organismul său de plăţi, respectiv CNAS. De aceea, noi am propus, încă din 2004 organizarea sistemului prin 8-10 case de asigurări. S-a dovedit1 că circa 2-2,5 milioane de cetăţeni pot susţine independenţa unei case publice de sănătate. Fondurile pentru aceste case vor intra direct în conturile bancare ale acestora. Fără MFP şi MS”, susține Camera.

Aceste case de asigurări ar urma să fie conduse de Adunarea Generală a Reprezentanţilor, formată din suma tuturor asiguraţilor acelei case.

Această adunare ar urma să angajeze un directorat executiv, responsabil anual în faţa AGR.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. de ce sperie aceasta lege care vrea sa puna ordine in sistem?pai intelege si un sanitar beat….restul e de domeniul:hai sa batem campii pe facebook…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. de ce sperie aceasta lege care vrea sa puna ordine in sistem?pai intelege si un sanitar beat….restul e de domeniul:hai sa batem campii pe facebook…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: