vineri

10 mai, 2024

23 noiembrie, 2023

Membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), care cuprinde și personal navigant și personal operativ la sol, amenință că nu vor mai ridica niciun avion de la sol, începând cu 1 decembrie, dacă Executivul nu va excepta compania de la aplicarea Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, adoptată prin asumarea răspunderii Cabinetului Marcel Ciolacu. Ei sunt nemulțumiți că un articol din respectiva lege le plafonează totalul câștigurile salariale – formate din salariile de bază, sporuri și multe alte beneficii – la 80% din partea fixă a venitului executivilor companiei.

Acest lucru va duce la migrarea angajațilro spre companii concurente și va afecta siguranța zborurilor, avertizează organizația sindicală.

Dacă solicitarea nu le va fi aprobată, sindicaliștii amenință cu grevă generală.


Art. XXXVII:

(6) Salariile de bază, plăţile de ore suplimentare, inclusiv sporurile personalului încadrat în cadrul operatorilor economici, nu pot depăşi maximum 80% din nivelul componentei fixe a membrilor executivi ai consiliilor de administraţie sau, după caz, al remuneraţiilor conducătorilor care nu fac parte din consiliile de administraţie.”

„În situaţia în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a „ruşinii naţionale”, iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piaţă concurenţială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloţi, însoţitori de bord, mecanici de aviaţie, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol”, avertizează SUT, într-un comunicat.

Compania Tarom estima la începutul anului pierderi de 62,4 milioane lei în 2023 şi venituri totale de două miliarde lei. În cel mai realist scenariu, anul 2024 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, iar scenariul pesimist arată că anul 2027 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, conform Ordinului ministrului Transporturilor privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Tarom.

Principala nemulțumire – limitarea veniturilor salariale


Sindicaliștii invocă în susținerea revendicărilor lor Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronavigant și Legea nr. 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviaţia civilă din România, precum și contractul colectiv de muncă.

La art. 17 din Statutul personalului aeronavigant, activitatea personalului aeronautic civil navigant profesionist se prevede că:

„Drepturile de salarizare ale personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cuprinzând:

  • salarii
  • indemnizaţii de zbor
  • sporuri şi alte adaosuri
  • drepturile specifice privind concediul de odihnă suplimentar
    concediul de recuperare
  • diurnă de deplasare
  • condiţii de cazare
  • alimentaţie de întărire şi protecţie a organismului
  • asigurare de sănătate
  • asigurare de viaţă
  • asigurare de accidente pe durata executării misiunilor de zbor
  • alte drepturi specifice se acordă de către angajator, diferenţiat, pe categorii de personal, în funcţie de: calificările şi licenţele deţinute, activităţile şi misiunile executate, condiţiile de muncă specifice, nivelul de pregătire profesională, funcţia deţinută la bordul aeronavei civile, responsabilităţile acordate şi riscul asumat”.

De asemenea, potrivit art. 42 din acelaşi Statut, personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă beneficiază, printre altele, de următoarele drepturi:

salarizare specială, cu încadrare într-o grupă distinctă de salarizare, stabilită prin contractele colective şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin grile de salarizare pentru unităţile bugetare, în funcţie de nivelul pregătirii profesionale, licenţa de zbor, calificările obţinute, funcţia deţinută la bordul aeronavei civile, complexitatea activităţii desfăşurate, responsabilităţile acordate şi riscul asumat; sporuri specifice activităţii de zbor, datorate condiţiilor speciale de muncă existente în mediul aerian, suprasolicitării psihice şi nervoase, stresului, zgomotului intens şi de lungă durată, pericolului, nocivităţilor, radiaţiilor şi radiaţiilor cosmice, substanţelor chimice toxice, acceleraţiilor şi vibraţiilor, după cum urmează: spor de aviaţie; spor pentru condiţii speciale de muncă; spor pentru condiţii deosebite de muncă; spor pentru condiţii grele de muncă; spor de periculozitate; spor de radiaţii şi radiaţii cosmice; spor de stres; spor de cască radio; spor de condiţii nocive; spor de ecran; spor pentru zborul la joasă înălţime; spor de tratamente aviochimice; spor de acrobaţie.

Aceste sporuri se aplică diferenţiat, în funcţie de specificul activităţii de zbor pentru fiecare categorie de personal aeronautic civil navigant profesionist, şi pot fi incluse în salariul de bază sau aşa cum va fi convenit în contractele colective şi/sau individuale de muncă încheiate cu angajatorul.

Totodată, beneficiază de spor de vechime în muncă stabilit conform legii şi indemnizaţie orară de zbor sau indemnizaţie pe ora de serviciu pentru zbor, stabilită pe categorii de personal aeronautic civil navigant profesionist, pe funcţii îndeplinite la bordul aeronavei şi pe tipuri de aeronave civile. Cuantumul acesteia este stabilit prin contractele colective şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin grile de salarizare pentru unităţile bugetare.

SUT – personalul va pleca la companii concurente și va fi afectată siguranța zborului

„Ori, aplicarea Legii ar pune TAROM în imposibilitatea de a asigura personalului aeronavigant remuneraţia corespunzătoare activităţii de zbor conform Statutului personalului aeronavigant. De asemenea, nu s-ar mai putea aplica prevederile Legii 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviaţia civilă în toate aspectele legii, inclusiv acordarea celor 18 salarii compensatorii la ieşirea la pensie, ducând la migrarea personalului tehnic din TAROM, personal puternic calificat şi certificat, către companiile concurente. Astfel, limitarea, în baza art. XXXVII alin. (6) din Lege, a remuneraţiei personalului aeronavigant prin raportare la remuneraţia membrilor Consiliului de Administraţie sau, după caz, a personalului din conducerea executivă ar duce la imposibilitatea TAROM de a respecta drepturile prevăzute de lege pentru personalul aeronavigant, ducând atât la încălcarea dreptului acestora la muncă, cât şi la afectarea siguranţei zborului„, semnalează reprezentanţii SUT.

Potrivit acestora, drepturile personalului TAROM sunt prevăzute atât de legislaţia specifică activităţii aeronautice, cât şi de Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate iar angajatorul nu poate modifica unilateral contractele individuale de muncă încheiate cu salariaţii.

Astfel, aplicarea prevederilor Legii ar pune Compania în situaţia de a încălca atât Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate, cât şi contractele individuale de muncă ale salariaţilor, cu consecinţa previzibilă a iniţierii de către salariaţi a conflictelor individuale de muncă în scopul asigurării respectării drepturilor ce li se cuvin, dar şi a conflictului colectiv de muncă, ce poate ajunge până la grevă, determinând imposibilitatea TAROM de a-şi exercita activitatea.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: