Au mai rămas de finalizat doar 34 de kilometri din cei 554 ai autostradei A1 din Serbia, care străbate țara vecină de la un capăt la altul, iar două dintre loturile aflate în construcție sunt într-o zonă muntoasă, similară cu Valea Oltului.
„Lucrările sunt într-o zonă foarte dificilă ca relief, asemănătoare din multe puncte de vedere cu Valea Oltului”, spune Asociația Pro Infrastructura, într-o postare care conține și imagini cu 4,7 km dintr-un lot realizat de bulgarii de la Trace Group.
Proiectul este parte a Coridorului paneuropean 10 (E75), iar segmentul filmat este localizat în sud-estul Serbiei, în apropierea granițelor cu Bulgaria și Macedoniei.
„Deși nu sunt în Uniunea Europeană și nu beneficiază de fondurile nerambursabile pe care le are la dispoziție România, vecinii noștri au reușit să construiască aproape în totalitate o autostradă de la un capăt la celălalt al țării”, scrie Asociația Pro Infrastructură.
(Citiți și: ”Nu, nu e penal: Metodele prin care managerii puși politic subminează construcția de autostrăzi din România”)
La mai bine de 10 ani de la intrarea în UE, România nu reușește „studiile și proiectele complete pentru un tunel forat de autostradă, darămite să și licităm lucrările pentru asemenea structuri.
„Dăm vina pe urși, nu putem stabiliza un deal cu o soluție definitivă ceva mai complexă și nu suntem în stare să aprobăm variante inteligente în puncte dificile (sensurile decalate de autostradă, de exemplu)”, spune sursa citată.
(Citiți și: ”Față în față – două guverne românești: Un veac de singurătate. Și 10 lumânări aprinse la agonia leadershipului politic românesc”)
Sârbii demonstrează că „un plus de inteligență, strategia corectă și oamenii profesioniști în posturi cheie pot produce proiecte grele și spectaculoase într-un orizont de timp rezonabil, chiar în lipsa finanțării externe consistente”, mai spune Pro Infrastructura.
La noi, autostrăzile montane rămân deocamdată doar pe hârtie, chiar dacă avem acces la miliarde de euro.