La obiect

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.… Mai mult

11.09.2019

Chestiunea

Cum faci să crești salariile în an electoral: ghidul polonez

Polonia e în plină campanie electorală, iar guvernul polonez se pregătește pentru o schimbare de paradigmă, premierul Meteusz Morawiecki anunțând ”sfârșitul erei forței de muncă… Mai mult

11.09.2019

La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

Cronicile

Se pregătește noul Buget al României: malformația lui congenitală

de Marin Pana 28.10.2012

Cu venituri pe model anglo-saxon (SUA, Irlanda, Marea Britanie) și cu obligații asumate pe model european (Germania, Austria, Franța, Italia) pe partea de cheltuieli, România nu a reușit să evite o escaladare a deficitelor bugetare și a trebuit să ia măsuri drastice de austeritate pentru apropierea celor două componente mari ale bugetului general al statului.

Evident, punctul de întâlnire între venituri și cheltuieli ar fi trebuit să-l alegem fie între situarea spre pragul de 30%, care pune accentul pe creşterea economică și operează cu impozite mai mici, fie spre cel de 40%, care permite o solidaritate socială extinsă și asistenţă socială relativ mare ca pondere în PIB (Vezi tabelul de mai jos).
Cert este că statul nu are cum să gireze la nesfârșit contradicția dintre veniturile relativ reduse și cheltuielile bugetare relativ mari, expandată în 2009 la valori nesustenabile. În tabelul de mai jos, BGC este Bugetul general Consolidat.

Așadar, avem de ales între o responsabilitate individuală mai dezvoltată, cu obligaţii minime din partea statului și o responsabilitate individuală mai redusă, cu obligaţii semnificative din partea statului, susținută de o amplă redistribuire a veniturilor. Aici intră însă, în calcul, dincolo de logica strict economică și conștiința socială deja existentă, specificul local.

În loc să optăm pentru una dintre cele două variante verificate în practică, cu plusurile și minusurile lor inerente, noi am ales ca întâlnirea dintre venituri și cheltuieli să se facă undeva în jurul cotei de 35% din PIB. Rezultatul este că nici nu stimulăm îndeajuns dezvoltarea economică și nici nu asigurăm suficientă protecție socială.

Evoluția bugetului

Evoluția soldului bugetului general consolidat (BGC) arată o creștere deficitului cu peste 15 miliarde lei exact în anul de maximă creștere din perioada recentă a PIB, anul 2008.

Deși economia a ”duduit” la +7,3%, încasările bugetare nu au reușit să țină pasul cu exuberanța beneficiilor sociale acordate în apropierea alegerilor.

Efectul maxim s-a văzut de-abia în anul următor, când creșterea economică a fost anulată integral de criză (-7,1%) dar pensiile și salariile majorate au trebuit plătite în continuare, așa cum fuseseră stabilite în baza unor prognoze mult prea optimiste ( în august 2008 se vehicula la întocmirea bugetului o creștere de 6,5% de PIB pe 2009, în totală contradicție cu evoluția ulterioară).

De aici a derivat decizia de a ridica încasările prin orice mijloace în 2010 ( inclusiv prin majorarea consistentă a TVA, principala sursă de venituri) și de a tăia salariile din sectorul bugetar de la peste 9% din PIB spre 7% din PIB ( de unde și diminuarea de 25%), mai ales că reducerea cu 15% a pensiilor, trecută prin asumarea răspunderii guvernului a fost întoarsă de Curtea Constituțională.

Cele mai noi date certe disponibile

La mijlocul acestui an, INS a comunicat datele definitive privind veniturile și cheltuielile cu protecția socială pentru 2010. În timp ce veniturile de protecție socială au înregistrat o scădere de aproximativ 7% și s-au situat la doar 72,5 miliarde lei, cheltuielile au însumat 102,7 miliarde lei ( inclusiv costurile administrative), în urma unei creșteri cu circa 20% față de anul precedent.

Astfel, s-a accentuat considerabil dezechilibrul deja existent pe segmentul de protecție socială consemnat în scăderea gradului de acoperire a cheltuielilor sociale cu veniturile colectate în acest scop de la 91% la 71% ( vezi tabelul de mai jos). Consecința pentru bugetul public a fost creșterea de aproape patru ori a ponderii deficitului aferent în PIB, de la 1,5% la 5,7%.

Peste două treimi din banii alocați pentru protecţia socială au fost orientați către acoperirea riscurilor generate de bătrâneţe şi a celor de boală sau îngrijirea sănătăţii. Conform datelor calculate de INS, acestea au avut o pondere de circa 41% şi, respectiv, 23% în totalul cheltuielilor cu prestaţiile sociale. Datele definitive pe 2011 urmează a fi date publicității de-abia anul viitor.

Obligațiile sociale asumate la finele anului 2008 fără o bază solidă, au generat un dezchilibru al bugetului general consolidat, ce a trebuit finanțat în condițiile dificile ale crizei economice mondiale. De aici a rezultat în bună parte creșterea semnificativă a datoriei externe și ajustarea pe alt palier a valorii monedei naționale, pentru a păstra echilibrele macroeconomice într-o plajă rezonabilă.

Este evident că tendința deja clară de acceptare a unui deficit cronic în domeniul social, acoperit din venituri fără această destinație ar trebui stopată. Alminteri, dacă dăm bani din TVA sau accize pentru pensii sau sănătate ne păcălim singuri, deoarece facem protecția socială tot mai mult chiar din banii cu care îi taxăm pe cei ”protejați”.

Se pregătește un nou buget, dar înainte de a-l așterne pe hârtie, e nevoie să ne hotărâm odată pe ce model mergem și ce vrem, în definitiv, de la bugetul României:

Putem fi irlandezi sau francezi, dar nu amândouă simultan, sau ceva între.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.10.2012

2 comentarii

  1. casandra
    28.10.2012, 7:50 pm

    Credeti ca majoritatea statelor membre UE nu finanteaza pensiile si din taxe, nu numai din contributii?!
    http://www.missoc.org/MISSOC/comparativeTables
    Pensiile se finanteaza din contributii, din subsidii de la bugetul de stat, din parti din TVA si din taxele pe energie. Germania a crescut in urma cu ceva vreme TVa de la 16% la 19% si cele 3 pp au mers la pensii.
    Nu este alta situatia nici la sanatate.

    Si nici nu va fi alta situatia in viitorul previzibil. Se va schimba povestea doar atunci cand modul de calcul al taxelor sociale va fi schimbat. Asiguratii sa plateasca raportat la partea din Valoarea Adaugata Bruta care le revine sub forma remuneratiei, iar compania sa plateasca raportat la partea de VAB care-i revine sub forma de execedent brut de exploatare si venit mixt. Abia atunci vom incheia discutia despre acest subiect. Va fi o solutie etica si logica a unei probleme care si-a modificat esenta de la Bismarck incoace.Sanatatea si standardul de viata al batranilor nu mai sunt chestiuni de risc social, ci probleme de societate.

  2. Ștefan A.
    4.11.2012, 8:31 pm

    Stimata @casandra
    Cum poate fi definit “batrin ” un pensionar care are pensie de stat (si mare ) de la virste de 40-45-50 de ani ?
    Nici macar un sistem de pensi privat nu ar putea sustine acest lux de a plati pensi pe 30-40 de ani unor persoane care au cotizat doar 15-16 ani . Daca au cotizat.:)
    In rest , absolut de acord ca statele finanteaza sistemele pensionistice din fiscalitatea generala dar pe fondul scaderii numarului de angajati , a emigrarii firmelor in epoca globalizarii , e absurd sa inventezi alte forme de taxare a muncii pentru a acoperii demagogii populiste perpetuate pe zeci de ani .
    In tarile cu slaba industrializare , numar relativ redus de angajati , presiunea fiscala ridicata ( incluzind si contributile sociale) ucide oricare initiativa imprenditoriala si dezvoltarea bazata pe acest concept .
    Va explica mai bine chinezii si unde curios ca nu mor pe capete pe strazi din lipsa de asistenta sociala sau sanitara care ar fi logic sa nu existe datorita presiunii fiscale scazute . 🙂

Lăsați un comentariu


Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

cursdeguvernare.ro adună, în fiecare sâmbătă dimineață, cele câteva titluri pe care le-a prezentat, de-a lungul săptămânii, din publicația (exclusiv print) CRONICILE Curs de guvernare (LINK de prezentare AICI). Articolele din CRONICI,… Mai mult

Europa

Ecuația politico-militară a Occidentului mai câștigă niște necunoscute. Emanciparea strategică a aliaților SUA

Octavian Manea

Textul de mai jos este un scurt rezumat al unei analize apărute în nr. 97 al ”CRONICILOR Curs de Guvernare”, la secțiunea ”Cronicile altora ”.… Mai mult

Stiri

Petrov / Traian Băsescu a fost colaborator al Securității – verdict al Curții de Apel București

Razvan Diaconu

Magistraţii Curţii de Apel Bucureşti au constatat, vineri, că fostul preşedinte al României, Traian Băsescu, a fost colaborator al Securităţii. Decizia nu este definitivă, Traian… Mai mult

Stiri

Premierul își pregătește vizita în SUA – Proiect de modificare a Legii offshore în favoarea investitorilor

Adrian N Ionescu

Chiar înaintea plecării premierului Viorica Dăncilă în SUA, Ministerul Energiei a pus în dezbatere publică un proiect de lege care ar fi menit să facă… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis intră oficial în cursa pentru obținerea unui al doilea mandat de președinte

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și-a depus vineri candidatura pentru al doilea mandat la Cotroceni, având 2,2 milioane de semnături de susținere. Klaus Iohannis este al patrulea… Mai mult

Stiri

Dan Barna și-a depus candidatura pentru alegerile prezidențiale

Vladimir Ionescu

Dan Barna și-a depus, vineri, la Biroul Electoral Central, candidatura pentru alegerile prezidențiale. Alianța a depus în susținerea candidaturii aproape 400.000 de semnături. Candidatul Alianței… Mai mult

Europa

Germania pregătește un summit UE – China, cu participarea liderilor UE 27

Iulian Soare

Ambasadorul Germaniei pe lângă UE, Michael Clauß, și-a informat colegii din COREPER, în marja reuniunii de joi în care s-a decis susținerea Laurei Kodruța Koveși… Mai mult