România – locul 7 în UE la ponderea energiei electrice din surse regenerabile, dar în regres pe ultimii patru ani

România s-a situat în 2019 pe locul 7 în UE la ponderea energiei electrice obținute din surse regenerabile, potrivit datelor publicate de Eurostat, înaintea Germaniei… Mai mult›
10.01.2021
Cifra de afaceri din comerț: +2,1% pe primele 11 luni din 2020, prin revenirea vânzărilor de produse nealimentare

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere de 2% în volum brut a cifrei de afaceri cumulat pe primele unsprezece luni… Mai mult›
07.01.2021
Matematica pandemiei: Costul sănătății vs. costul bolii. Studiu de caz – SUA în criza Covid-19

Costurile financiare cumulate ale pandemiei de COVID-19 asupra Statelor Unite, estimare care a ținut cont de pierderile economice, dar și de cele survenite ca urmare… Mai mult›
07.01.2021
O stafie plutește peste Câmpia Română: Canalul de irigatii Siret-Bărăgan. Despăgubirile pentru secetă sunt de 5 ori mai mari decât alocările pentru irigații

Mult visatul canal de irigații Siret – Bărăgan, care ar trebui să aducă apă pentru mai mult de jumătate de milion de hectare din Câmpia… Mai mult›
06.01.2021
Școlile ar putea avea libertatea de a-și alege planurile-cadru. Opinia președintelui ARACIP
de Mariana Bechir , 9.10.2020
Planurile-cadru pentru gimnaziu și liceu ar putea fi decise de unitățile școlare, potrivit unor surse Digi24. Școlile ar putea opta pentru una dintre variantele aflate acum în lucru la Ministerul Educației, dacă autoritățile acceptă propunerea apărută din interiorul grupului de validare a planurilor-cadru ce urmează a fi utilizate din anul școlar 2021 – 2022.
Legea Educației prevede un număr de maximum 25 de ore pe săptămâna la gimnaziu, după ce actul normativ a fost modificat anul trecut și președintele Klaus Iohannis a promulgat noile prevederi:
- 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19 – 22 ore în prezent)
- o medie de 25 de ore la gimnaziu (față de 26 – 34 în prezent)
- 30 de ore la liceu.
”La primar și la gimnaziu, planurile acum în funcțiune încă nu au fost evaluate, astfel încât reformarea lor nu este urgentă. Presante sunt însă planurile și programele pentru liceu, întrucât anul viitor finalizează gimnaziul și intră la liceu promoția celor care au intrat în anul 2012”, a explicat pentru cursdeguvernare.ro Șerban Iosifescu (foto), președintele Agenției Române de asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).
Este prima promoție intrată în sistem pe Legea Educației elaborată de fostul ministru Daniel Funeriu.
În opinia președintelui ARACIP, ar fi bine ca toate variantele în discuție să fie evaluate în școli-pilot. S-au aprobat HG și metodologia pentru școlile-pilor, iar la câteva a început deja un proces de regândire a curriculei, iar Șerban Iosifescu este de părere că ele ar putea prelua diferitele propuneri și, dacă se dorește una singură, ulterior, să fie aleasă cea mai bună.
Dacă rezultatele standardizate sunt mulțumitoare, este de părere Șerban Iosifescu, pot să funcționeze atâtea planuri-cadru câte școli există.
Una dintre variantele pentru gimnaziu aflată în discuție
Grupul de lucru a discutat patru variante pentru gimnaziu, două venite de la experți în educație, iar două, realizate pe baza chestionarelor completate de profesori și părinți.
A doua propunere a specialiștilor:
- este eliminată Educația tehnologică
- Consilierea și dezvoltarea personală devine parte a activității de dirigenție “și este reglementată prin ordin al ministrului educației și cercetării
- dispare Limba latină (studiată acum la clasa a VII-a, obligatoriu, o oră pe săptămână)
- este redus numărul de ore de la Limba modernă numărul 2, de la Fizică, Chimie, Biologie, Geografie și Istorie
- nu pierd nicio oră: Religia, Educația socială, Muzica, Desenul, Informatica, Educația fizică, Limba modernă 1, Matematica și Româna