marți

16 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

2 octombrie, 2013

Ministerul Sănătăţii a lansat marţi seara, spre dezbatere publică, reforma din sistem.

Ministrul Eugen Nicolăescu a prezentat principalele elemente cuprinse în proiectele de lege, precum şi pachetul serviciilor medicale de bază.

Vă prezentăm cele mai importante noutăţi ale reformei

Pachetul serviciilor medicale de bază


Principii

  • este gratuit pentru toţi cetăţenii, asiguraţi şi neasiguraţi. cu ” servicii clare şi garantate”
  • conţine serviciile esenţiale
  • este centrat pe prevenţie
  • prevede accesul mai uşor la medicul de familie şi de ambulatoriu

Ce conţine pachetul de bază

  • Urgenţele
  • Partea de prevenţie – numărul şi tipul consultaţiilor/ analizelor de evaluare a riscului, urmărirea periodică a persoanelor cu risc de îmbolnăvire
  • Medicina de familie – număr de consultaţii (creşte numărul de servicii care pot fi acordate de medicii de familie)
  • Medicina comunitară
  • Servicii în ambulatoriul de specialitate – consultaţii (numărul şi frecvenţa pe specialităţi), servicii paraclinice (laborator – tipuri de analize), imagistică (număr şi frecvenţă)
  • Servicii de spitalizare – se restrânge practica de internare obişnuită, continuă, şi se extind sistemul ambulatoriu de specialitate şi internarea de zi.

Proiectul pilot al spitalelor

  • Se aplică pentru 12 spitale, timp de un an.
  • Îşi propune scoaterea spitalelor publice din categoria instituţiilor publice bugetare, flexibilizarea cadrului lor de funcţionare şi încurajarea găsirii unor alte soluţii manageriale.
  • Introduce posibilitatea de a alege statutul spitalului sub formele prevăzute de lege: regii autonome, societăţi comerciale cu capital de stat, ONG-uri cu proprietari statul sau comunităţile locale.
  • Nu li se va putea schimba forma de organizare şi destinaţia, rămân spitale de stat (cu proprietar administraţiile locale sau Ministerul Sănătăţii).
  • Prevede dobândirea statutului de utilitate publică şi posibilitatea de a beneficia de fonduri bugetare.
  • Se vor putea înregistra ca plătitor de TVA şi vor putea deduce TVA aferent achiziţiilor (efect de diminuare a costurilor şi de majorare a lichidităţilor).
  • Vor avea posibilitatea de a contracta împrumuturi financiare, de a calcula şi introduce în costuri amortizarea bunurilor şi de a constitui fond propriu de dezvoltare.

Proiectul pilot privind veniturile medicilor

  • Se aplică în aceleaşi spitale precum proiectul pilot privind statutul spitalelor.
  • Urmăreşte scoaterea profesiei de medic din categoria personalului bugetar.
  • Urmăreşte creşterea veniturilor pentru medici şi pentru echipa medicală, în două forme: prin salarizarea pe performanţă şi prin posibilitatea de a consulta şi de a trata pacienţi proprii, în regim privat, în spitalul public
  • Se oferă pacientului posibilitatea alegerii medicului chiar în spitalul public
  • Se oferă medicului posibilitatea de a trata pacienţi proprii în spitalul unde lucrează (excepţie fac situaţiile de urgenţă, medicii cu specialitatea medicină de urgenţă şi ATI nu pot avea pacienţi privaţi)
  • Procentul paturilor ocupate de pacienţi în regim privat nu poate depăşi 20%.
  • Consultarea acestor pacienţi nu se poate face decât în afara orelor de program.
  • Medicii care optează pentru a avea pacienţi privaţi în spitalul public trebuie să fie angajaţi ai spitalului şi să nu lucreze concomitent şi în mediul privat.
  • Sumele obţinute în urma plăţilor făcute de către pacienţii privaţi se vor distribui între medic, echipa medicală şi spital (procentele propuse în acest moment sunt: 50% pentru medic, 30% echipă, 20% spital).

Răspunderea civilă a personalului medical (malpraxis)

  • Pacientul va avea acces nemijlocit şi gratuit la repararea prejudiciului reclamat, în condiţiile unei înţelegeri amiabile.
  • Stabilirea unor criterii obiective pentru despăgubirea pacienţilor de către asigurator.
  • Spitalul va fi cofinanţator minor al poliţei de asigurare a personalului medical.
  • Se va limita cuantumul despăgubirilor pentru daunele morale.
  • Se va stabili o procedură obligatorie de soluţionare pe cale amiabilă între pacient, medic şi asigurator, înaintea eventualelor demersuri judiciare. Procedura de înţelegere amiabilă nu poate depăşi 6 luni de la data începerii.
  • Înregistrarea la Ministerul Sănătăţii a unui corp de experţi medicali la care se poate apela.
  • Introducerea posibilităţii de a apela la mediatori care vor fi plătiţi majoritar de asiguratori.
  • Legea prevede în poliţele de asigurare clauze de anterioritate – medicul va fi asigurat pentru incidente petrecute cu până la trei ani înaintea încheierii contractului de asigurare.
  • Va exista garanţia despăgubirii în cuantumurile prevăzute de lege pentru daune morale sau patrimoniale.

Modificări la Legea 95/ 2006 privind reforma sănătăţii

  • Continuarea procesului de descentralizare. prin trecerea unor activităţi de la structurile deconcentrate ale Ministerului Sănătăţii către Consiliile Judeţene şi prin transferarea de unităţi sanitare publice cu paturi către autorităţile administraţiei publice locale.
  • ANM va prelua activitatea de autorizare a farmaciilor şi inspecţia pe tot lanţul, de la import/ fabricaţie până la vânzarea cu amănuntul în farmacie.
  • Interzicerea reducerilor de preţ acordate distribuitorilor şi farmaciştilor cu mai mult de 20% din volumul desfacerilor.
  • Desfacerea medicamentelor prin minimum trei distribuitori. Se separă activitatea de distribuţie de cea de vânzare cu amănuntul.


Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Palavragiul asta de Eugen Nicolăescu care si crede ca detine functia de „AUDITOR Sef” al Ro daca era CAP LIMPEDE facea o analiza detaliata a istoricului cheltuielilor din Ministerul Sanatatii si identifica risipa si frauda (achizitii inoportune si supraevaluate, plati pt consultanta si studii de fezabilitate inutile, plati la firmele private de paza si protectie pt servicii formale sau executate fara rost, plati de chirii astronomice etc) pe care le stopa pana mai recupera din paguba. Dar se pare ca nu se poate concentra fiind preocupat de acoperirea propriilor nelegiuiri facute pe unde a ocupat diverse functii incepand chiar cu ROMARM si Romtehnica din cadru MApN.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Palavragiul asta de Eugen Nicolăescu care si crede ca detine functia de „AUDITOR Sef” al Ro daca era CAP LIMPEDE facea o analiza detaliata a istoricului cheltuielilor din Ministerul Sanatatii si identifica risipa si frauda (achizitii inoportune si supraevaluate, plati pt consultanta si studii de fezabilitate inutile, plati la firmele private de paza si protectie pt servicii formale sau executate fara rost, plati de chirii astronomice etc) pe care le stopa pana mai recupera din paguba. Dar se pare ca nu se poate concentra fiind preocupat de acoperirea propriilor nelegiuiri facute pe unde a ocupat diverse functii incepand chiar cu ROMARM si Romtehnica din cadru MApN.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: