vineri

3 mai, 2024

14 noiembrie, 2023

Posesorii de mașini electrice din Elveția vor plăti același impozit, de 4% din valoarea mașinii, ca și proprietarii de mașini cu motoare clasice pe benzină, începând din 2024.

Decizia autorităților elvețiene se bazează pe creșterea cotei de piață a vehiculelor electrice, ceea ce a determinat revizuirea politicii de scutiri de taxe.

De-a lungul ultimelor decenii, Elveția a fost recunoscută pentru politica sa prietenoasă cu mediul, oferind scutiri de taxe pentru mașinile electrice, în încercarea de a încuraja tranziția către vehicule fără emisii de bioxide de carbon. Cu toate acestea, cu creșterea semnificativă a popularității mașinilor electrice, autoritățile au realizat că le scad încasările din taxe și impozite.


Decizia de a impozita începând de anul viitor mașinile electrice la fel ca pe cele cu motoare pe benzină a surprins. Vestea vine ca un șoc pentru proprietarii de mașini electrice, mai ales că aceste vehicule au beneficiat de scutiri de taxe, încă din anul 1997.

Scutiri de impozit de 150 milioane de franci elvețieni pe an

Decizia a fost luată de Consiliul Federal, aproape cu unanimitate de voturi. Datele arată că vânzările de automobile electrice au crescut de 6 ori în ultimii ani, iar cota de piață estimată pentru anul 2023 se situează la 25%.

Această creștere semnificativă a determinat autoritățile să reevalueze avantajele fiscale acordate mașinilor electrice. Veniturile astfel obținute vor fi direcționate către Fondul pentru drumuri naționale și transporturi de aglomerare – FORTA.

Scopul principal al implementării acestei taxe este acela de a compensa pierderile fiscale estimate între 100 și 150 de milioane de franci elvețieni asociate scutirii de impozit pentru vehiculele electrice în anul 2023.


Autoritățile au argumentat că este necesar să echilibreze contribuția la buget și să asigure resursele necesare pentru dezvoltarea și întreținerea infrastructurii de transport.

În Elveția, cotă de piață a mașinilor electrice a ajuns la 25%

Cu o creștere impresionantă de șase ori între 2018 și 2022, piața mașinilor electrice în Elveția a atins noi culmi, ajungând la 45.000 de unități vândute în acest an. Estimările pentru 2023 indică o cota de piață de până la 25%, semnalând o tranziție accelerată către vehicule cu emisii reduse în această țară.

Această evoluție reflectă nu doar o schimbare în preferințele consumatorilor, ci și o adaptare la politici guvernamentale care încurajează utilizarea mașinilor electrice.

În Europa cererea de mașini electrice încetinește

După ani de creștere accelerată, vânzările de mașini electrice din Europa par să intre într-o zonă de încetinire, în timp ce șoferii așteaptă modele mai bune și mai ieftine, care vor fi disponibile abia peste doi-trei ani, scrie Reuters.

Vânzările de vehicule complet electrice în Europa au crescut cu 47% în primele nouă luni din 2023, dar, în loc să sărbătorească, producătorii auto, inclusiv Tesla, Volkswagen și Mercedes-Benz, au un ton sumbru.

Ratele mai ridicate ale dobânzilor și piața redusă îi alungă pe consumatori, avertizează companiile auto, în condițiile în care comenzile Volkswagen de mașini electrice sunt la jumătate față de anul trecut. Dealerii din Germania și Italia, precum și analizele firmelor globale spun că există mai multe motive în spatele încetinirii cererii decât incertitudinile economice, consumatorii nefiind convinși că mașinile electrice îndeplinesc necesitățile lor privind siguranța, autonomia și prețul. „Principala problemă este incertitudinea. Mulți estimează că tehnologia se va îmbunătăți și mai degrabă așteaptă trei ani pentru un model nou decât să cumpere acum un vehicul care se depeciază rapid”, a explicat Thomas Niedermayer, proprietarul unei reprezentanțe auto din Bavaria, citat de Reuters.

Mașinile electrice sunt cu 33% mai scumpe decât cele clasice

Firma AutoTrader susține că noile mașini electrice din Marea Britanie încă sunt mai scumpe în medie cu 33% decât modelele cu combustie internă. Majoritatea modelelor noi mai ieftine nu vor intra pe piață înainte de 2025 – cel mai devreme – moment în care vor fi numeroase modele produse de companiile chineze, de la BYD la Nio, pe piața din Europa. De mult timp criticii avertizează că lipsa unui model accesibil de vehicul electric (EV) va afecta vânzările, care până acum au fost sprijinite de comenzile firmelor și de cei care au adoptat rapid noua tehnologie. Vânzările mai slabe din septembrie, sondajele privind încrederea consumatorilor și estimările sumbre ale dealerilor și producătorilor auto arată că s-a intrat într-o perioadă de temperare a cererii.

Potențialii clienți preferă să aștepte

E un cerc vicios. Cererea scăzută se va menține atât timp cât nu vor exista modele accesibile, a apreciat Felipe Munoz de la JATO Dynamics. „Din punctul de vedere al autorităților de reglementare, nu trebuie să lansăm chiar acum noi produse, trebuie să ne concentrăm pe accesibilitate. Dar producătorii auto trebuie să fie atenți la Tesla și la firmele chinezești, deoarece nu vor să rămână prea mult în urmă”, susține Alistair Bedwell, analist la GlobalData.

Creșterea vânzărilor din prezent ar putea fi mai degrabă un semn că producătorii de automobile, care nu reușeau să producă suficiente EV-uri din cauza blocajelor din lanțul de aprovizionare, pot în cele din urmă să facă față comenzilor acumulate, ceea ce nu este un semn al creșterii cererii, a declarat Ben DuCharme, director de cercetare la The Langston Co.

Philip Nothard, director de analiză la firma de servicii pentru dealeri Cox Automotive, a declarat că valoarea scăzută la revânzare a descurajat, de asemenea, cumpărătorii, deoarece companiile și mulți consumatori aleg mașinile noi în funcție de prețul cu care le pot revinde peste câțiva ani. „Noi o numim valea morții, pe care o vom traversa în perioada 2024-2027: valori reziduale scăzute, ofertă mare și cerere scăzută”, a adăugat Nothard.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: