Gigantul auto german Volkswagen a anunțat că a suspendat investiția pentru construcția unei gigafabrici de baterii electrice auto pe fondul încetinirii cererii de vehicule electrice. Volkswagen a oprit procesul de căutare a unui posibil amplasament în Europa de est, având în vedere locații în Cehia, Ungaria, Polonia sau Slovacia, conform Reuters.
„Pe baza condițiilor de piață, inclusiv a creșterii lente a pieței vehiculelor electrice din Europa… nu există, deocamdată, niciun motiv de business pentru a decide asupra altor locații”, a declarat Oliver Blume, președintele filialei cehe a Volkswagen într-un interviu pentru Fox News.
Opțiunea pentru mașini electrice scade în SUA
Și pe imensa piață auto americană cererea pentru autovehicule electrice a scăzut. Economistul american Stephan Moore, a spus la Fox News că situația seamănă cu exemplul modelului Ford Edsel sedan din anii 50 care în viziunea proiectanților și al analiștilor avea toate atuurile să fie vândut în sute de mii de exemplare. Denumit după numele fiului lui Henry Ford, Lendsel sedan s-a dovedit un eșec de manual de marketing, vânzându-se doar 10.000 de exemplare în loc de sute de mii. Fabrica care fusese ridicată doar pentru construcția acestui model a trebuit să fie închis în scurt timp din cauza lipsei de entuziasm al pulblicului.
Principalul motiv al imensului eșec al Edsel a fost, conform lui Moore, încercarea de a vinde un model de mașină pe care potențialii clienți nu și-o doreau.
Același lucru se petrece în prezent cu autovehiculele electrice, pentru care apetitul publicului a început să scadă, în ciuda investițiilor imense și a marketingului agresiv făcut de producătorii auto.
Chiar dacă administrația Biden a majorat subvenția generoasă la achiziționarea unui EV la 7.500 de dolari, mai puțin de 10% din vânzările de autovehicule în SUA în ultimii doi ani au fost electrice, conform unui studiu publicat în septembrie de GOBankinRates.
Recent, directorii de la General Motors, Ford și Mercedes-Benz au recunoscut că există o scădere a cererii de vehicule electrice, unii anunțând că vor reduce propriile obiective în materie de vehicule electrice.
Moore crede că scăderea cererii de vehicule electrice este un semnal că, în afara unei fracțiuni relativ restrânse de entuziaști dornici să adopte noile tehnologii, publicul, în general, nu este chiar atât de avid de noutăți.
„Edsel a fost unul dintre cele mai mari eșecuri din industria auto din toate timpurile”, a declarat Moore la Fox News. „Și cerd că dacă aceste tendințe continuă, vom vedea piața de vehicule electrice devenind următorul de proporții imense, deoarece potențialii clienți ai showroom-urilor auto nu și le doresc”.
Firma de cercetare de piață Canalys estimează că vânzările globale de vehicule electrice au crescut cu 49% în prima jumătate a acestui an, în scădere față de ritmul de creștere de 63% de anul trecut.
Cererea se diminuează
Vorbind la un salon auto din Japonia la finele lunii octombrie, președintele companiei Toyota și fostul CEO Akio Toyoda le-a spus reporterilor că scăderea cererii de vehicule electrice este un semn că oamenii se trezesc la realitate și că vehiculele electrice nu sunt glonțul de argint împotriva emisiilor de carbon, principalul scop pentru care sunt marketate.
„Oamenii văd în sfârșit realitatea” despre tehnologia EV, a spus dl Toyoda reporterilor înaintea Salonului de mobilitate din Japonia – Tokyo, vorbind în calitatea sa de șef al Asociației Producătorilor de Automobile din Japonia, organizatorul evenimentului, relatează Bloomberg.
Toyoda a manifestat de mult timp scepticism cu privire la trecerea 100% la vehicule electrice. Din acest motiv a și renunțat anul acesta la funcția de CEO al Toyota, fiind criticat că nu s-a implicat în tranziția rapidă a companiei la producția de mașini alimentate cu baterii electrice.
Răspunsul lui Toyoda la întrebarea jurnaliștilor cu privire la scăderea vânzărilor de vehicule electrice sugerează că simte că reticența sa față de revoluția electrificării vehiculeleor este justificată.
„Există multe modalități de a atinge neutralitatea pentru emisiile de carbon”, a spus el, sugerând în același timp că consumatorii se trezesc din atmosfera de vis creată de susținătorii schimbărilor climatice care urcă vehiculele electrice pe un piedestal exagerându-le beneficiile și minimizând în același timp dezavantajele.
Remarcile sale au venit pe măsură ce creșterea cererii de vehicule electrice pe diverse piețe a încetinit, ceea ce a determinat unele companii să-și anuleze planurile de electrificare.
Investiții suspendate pentru creșterea capacităților de producție
Honda și General Motors au anunțat recent că abandonează proiectul de 5 miliarde de dolari pentru dezvoltarea împreună de vehicule electrice, GM spunând că schimbă strategia proprie de electrificare.
Ford a suspendat planul de construi o nouă uzină în valoare de 12 miliarde de dolari destinată extinderii producției de vehicule elctrice, în principal din pricina costurilor și a concurenței puternice făcute de companiile chinezești.
Anxietate în chestiunea autonomiei
Sondajele relevă îngrijorările americanilor privind autonomia vehiculelor electrice, teama de a rămâne cu bateriile descărcate pe marginea drumului, departe de o priză pentru reîncarecare fiind foarte mare.
Un studiu recent al Asociației Americane de Automobile (AAA) a constatat că autonomia vehiculului electric poate scădea cu până la un sfert atunci când vehiculul este încărcat la maximum.
„Anxietatea de autonomie rămâne principalul motiv pentru care consumatorii ezită să treacă de la vehiculele pe benzină la vehiculele electrice”, a declarat Adrienne Woodland, purtătorul de cuvânt al AAA, într-un comunicat.
Un alt studiu recent al companiei de consultanță Ernst & Young – în colaborare cu organismul european al industriei energetice Eurelectric – a constatat că anxietatea de autonomie este a doua cea mai citată îngrijorare cu privire la trecerea la un EV, cu lipsa stațiilor publice de încărcare pe primul loc.
Studiul consideră că necesarul de stații de încarcare în SUA și Canada este de 69 milioane până în 2035, pentru a susține expansiunea vehiculelor electrice.
Astfel că obiectivul administrației Biden de a ajunge în 2030 la 50% din vânzările de vehicule noi să fie electrice, fie hibride plug-in, va fi imposibil de atins în lipsa unor investiții masive în rețeaua de încărcătoare.
***