Constructorul lotului autostrăzii A1 Sibiu-Orăştie surpate parțial în 2014, Salini Impregilo S.p.A, ar urma să restituie companiei române de drumuri peste 83,1 de milioane de lei – despăgubirea obținută de firma italiană la Curtea Internațională de arbitraj din Paris, după rezilierea contractului.
„În data de 16.10.2018 Curtea de Apel Bucureşti a admis acţiunea în anulare formulată de juriştii CNAIR, obligând Antreprenorul Salini Impregilo S.p. A. să restituie companiei suma de 83.158.980,82 lei”, spune un comunicat al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) emis joi.
Contractul cu Salini Impregilo pentru construcţia lotului 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu a fost reziliat în luna ianuarie a anului 2016 în urma marilor deficienţe constatate, care au impus reconstrucția portțiunii afectate.
„Precizăm că în data de 23.03.2017 Curtea Internaţională de arbitraj Camera Internaţională de Comerţ – ICC Paris a pronunţat o sentinţă parţială arbitrală care a obligat CNAIR să plătească suma de 83.158.980,82 lei Antreprenorului Salini Impregilo S.p.A. cel care a construit lotul 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu (km 43+855 – km 65+965)”, mai spune comunicatul CNAIR.
În urma acestei sentinţe, în data de 8 mai 2017, la CNAIR a fost înregistrată o adresă de înfiinţare a popririi bancare emisă de către un Birou de Executare Judecătoresc.
„Considerând că Arbitrul s-a pronunţat formal asupra Deciziilor CAD cu privire la aspecte de jurisdicţie, fiind prima fază de judecată a litigiului arbitral, fără să motiveze în fapt care au fost argumentele ce au dus la admiterea sumelor dispuse prin Deciziile CAD, CNAIR, prin Direcţia Juridică, a depus în data de 10.05.2017 la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti o contestaţie la executare prin care cerea anularea tuturor actelor de executare efectuate în acest dosar”, explică CNAIR.
Surpare după inaugurare
Lotul 3 al autostrăzii A1 Oraștie-Sibiu a fost deschis circulației în anul 2014, în ajunul celui de-l doilea tur al alegerilor prezidențiale, în prezența ministrului Transporturilor de la acea dată, Ioan Rus.
La câteva săptămâni după deschiderea traficului au apărut fisuri și alunecări, iar în septembrie 2015 autoritățile s-au închis văzut nevoite să închidă traficul şi să reconstruiască porţiunea surpată în regie proprie.
CNAIR a reziliat contractul cu Salini Impregilo în 2016 şi a a reținut circa 60 de milione de lei drept garanția de bună lucrare, iar compania italiană a cerut daune la Curtea de arbitraj de la Paris.
Noi fisuri și denivelări ale carosabilului au reapărut în 2017.
Calitatea slabă a construcției de autostrăzilor din România a dus la cheltuieli cu reparațiile de peste 63 de milioane de lei din 2015, până în septembrie 2017, potrivit datelor furnizate de CNAIR la solicitarea cursdeguvernare.ro.
„Reparaţiile pentru segmentul de autostrada demolat pe Orastie –Sibiu, lot 3 (km 60+500-60+700), au costat in 2016 aproximativ 12,6 milioane de lei, lucrări executate in regie proprie de DRDP Cluj”, spunea CNAIR .