Prețurile medii în euro la benzina CO95 și la motorina standard din România au crescut cu peste 9%, respectiv cu 4,6%, la sfârșitul lunii iunie 2021, față de sfârșitul ultimei luni fără pandemie (februarie 2020). Și totuși sunt cele mai mici din UE, după cele din Bulgaria, cu sau fără taxele incluse.
Astfel, prețul mediu cu taxe al benzinei CO95 este de puțin peste 1,16 euro /litru, iar cel al motorinei inclusiv taxele de puțin peste 1,14 euro / litru, potrivit datelor din 28 iunie publicate în Buletinul petrolier săptămânal al DG Energy, Directoratul de Energie al Comisiei Europene.
Față de media ponderată cu consumul pe cele 27 de țări ale UE, mediile prețurilor la benzină și motorină din România sunt cu peste 30%, respectiv cu peste 19% mai mici.
Cele mai mari prețuri la benzină cu taxele incluse sunt în Țările de Jos, Danemarca și Portugalia (de la 1,81 la 1,65 euro / litru, iar la motorină în Suedia, Belgia și Finlanda, de la 1,66, la 1,49 euro pe litru.
(Citiți și: „Reducerea producţiei scumpește petrolul și carburanții: Diferențele după un an de Covid”)
În România, ca și în restul lumii, scumpirea petrolului și creșterea cererii a dus la scumpirea carburanților, un factor principal pentru creșterea inflației.
România are cea mai mică pondere a taxelor în prețurile finale
Poate suprinzător pentru mulți consumatori, ponderea taxelor în prețurile carburanților din România este cea mai mică din Uniunea Europeană, atât la benzină (48%) cât și la motorină (46%).
Nu cu mulți ani în urmă, ponderea taxelor în prețurile finale ale carburanților din România ajunsese și la 60%.
Între timp, de la 1 ianuarie 2020 s-a eliminat supraacciza și accizele au scăzut de la 2038,6 lei / 1.000 de litri de benzină și de la 1895,9 lei / 1.000 litri de motorină.
Scăderea prin eliminarea supraaccizei a rămas de peste 10% la benzină, și de peste 11,6% la motorină, chiar și după ce accizele au crescut la 1 ianuarie 2021, ca urmare a deprecierii leului.
În ultima lună de dinaintea pandemiei, ponderile taxelor în prețurile carburanților din România erau printre cele mai mici din UE după Bulgaria la Benzină, 51% față de 50% și la același nivel cu Bulgaria la motorină, 47%, dar sub Luxemburg (46%).
După primele două luni de pandemie, restricțiile au redus consumul atât de mult încât producătorii au scăzut drastic prețurile, dar taxele au rămas aceleași, mai ales accizele, care sun sume fixe.
Anul trecut la sfârșitul lunii mai, taxarea acoperea 58% din prețul benzinei și 53% din cel al motorinei.
De altfel costul vieții din România este unul dintre cele mai scăzute din țările UE.