miercuri

17 iulie, 2024

3 aprilie, 2023

Experți citați de Euractiv spun că dioxidul de carbon (CO2) și hidrogenul constituie fundamentul viitoarei industrii UE a combustibililor sintetici cu emisii scăzute de carbon.

Hidrogenul a fost prezentat drept soluția tranziției energetice, un soi de panaceu universal, explică Brice Lalonde, un fost lider al Partidului Verzilor din Franța, care este acum președinte al think-tank-ului „Équilibre des Énergies”.

Deși hidrogenul este deja răspândit în procesele chimice, el crede că cererea suplimentară pentru gaz va fi limitată. „Probabil trebuie folosit ca combustibil pentru transport, în amestec cu carbonul”, afirmă Brice Lalonde, a cărui organizație numără printre membri companii precum Airbus și Total Energies.


Amestecul CO2 cu hidrogen poate produce combustibili sintetici, care – la fel cu combustibilii fosili obișnuiți – au densitate energetică și se potrivesc scopului, în aviație și transport maritim.

Diferența majoră este că acești combustibili sintetici pot fi neutri din punct de vedere climatic. Pentru ca acest lucru să se întâmple, hidrogenul utilizat în proces trebuie să fie ”verde” – provenit din energie electrică regenerabilă – și să utilizeze CO2 extras din procesele industriale sau captat din aer.

Comisia Europeană a sesizat potențialul CO2 ca materie primă

În octombrie anul trecut, Comisia Europeană a anunțat că lucrează la o strategie pentru captarea și utilizarea carbonului (CCUS), strategie care urmează să fie publicată înainte de sfârșitul anului.

„O a doua etapă a economiei este CO2”, explică Chris Bolesta, lider de echipă la Direcția Energetică a UE responsabilă de CCUS.


La fel cu strategia UE privind hidrogenul, prezentată în 2020, strategia CCUS ar urma să ofere companiilor o perspectivă clară. „Vrem să impunem obligația ca piața să furnizeze capacitate de stocare a CO2, astfel încât să existe certitudine că va exista stocare, astfel încât piața să poată investi în captare și transport”, a explicat Chris Bolesta.

”Prioritate trebuie să fie însă oprirea deversării emisiilor în atmosferă”, spune și Jonas Helseth, directorul think-tank-ului Bellona Europe.

„Depozitarea CO2 este în mod clar ceva de care avem nevoie”, a adăugat el. În martie, Comisia Europeană a stabilit obiectivul de 50 de milioane de tone de capacitate anuală de stocare CO2 până în 2030 și de 550 de milioane de tone de CO2 anual până în 2050.

Cu toate acestea, potrivit lui Chris Bolesta, numărul de proiecte pentru stocarea de CO2 în Europa se ridică în acest moment la peste 80 de milioane de tone pe an.

Compromisul UE-Germania: Combustibilii sintetici, salvarea motorului termic

Discuția despre combustibili sintetici a fost revitalizată după ce Comisia Europeană și Germania au ajuns la un compromis în ceea ce privește interdicția vânzării de autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă după 2035.

Acest compromis sugerează crearea unui nou tip de categorie de vehicule în Uniunea Europeană pentru mașinile care pot funcționa numai cu carburanți neutri. Astfel de vehicule ar trebui să utilizeze tehnologie care le-ar împiedica funcționarea dacă sunt utilizați alți combustibili.

Propunerea ar putea oferi producătorilor de mașini o cale de a continua să vândă vehicule cu motor cu combustie după 2035, data la care legislația europeană va interzice vânzarea de mașini noi care emit CO2.

La nivel mondial există la ora actuală foarte puține capacități de producție de carburanți sintetici ecologici. Printre cele mai de anvergură proiecte este cel al companiei Porsche, din Chile.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: