joi

28 martie, 2024

4 noiembrie, 2015

partide
(FOTO: mngromania)

Ideea de resetare a vieţii politice româneşti circulă cu insistenţă în aceste zile în spațiul public și cu precădere în social-media, iar nevoia de schimbare radicală a fost vehiculată cu insistenţă la mitingurile de protest organizate marţi.

Varianta maximală pe care o pot accepta partidele – împingerea de figuri noi în prim-plan – nu constituie o garanţie că lucrurile vor intra în sfârşit într-un dorit tipar civilizat, de tip occidental.

Partidele nici azi nu sunt convinse că trebuie să facă schimbul de generaţii, iar când vor accepta acest „sacrificiu” se va dovedi, în timp, o nouă deziluzie.


Pentru că în ecuaţia normalităţii trebuie analizat şi gradul de implicare al serviciilor secrete în decizia politică. Şi legătura invizibilă care încă uneşte sistemul de justiţie de cel politic. Şi banii care cimentează relaţia clasei politice cu mediul de afaceri.

(Citiți și: ”Cristian Grosu / Când numai moartea face rating: de ce clasa politică nu poate fi resetată de victime”)

Până la urmă, în ce ar consta resetarea clasei politice – dincolo de competența, expertiza, buna credință, devotamentul civic al unor noi figuri?

În cele ce urmează, opinii avizate :

Cristian Pîrvulescu: „O reformă începută la vârf va eşua, structura depinde prea mult de local. Rolul lui Iohannis”

cristian pirvulescuO schimbare socială profundă se realizează în timp, în mod natural. Aceasta nu poate fi împiedicată, chiar dacă politicul din România a încercat permanent în timp să blocheze acest gen de încercări.


Marea problemă în România ţine de blocajul clasei politice, iar o reformă începută de la vârf va eşua pentru că problema nu e vârful, ci baza.

Există o dependenţă a politicului de structura administrativă locală, accentuată în timp de anumite schimbări demografice şi sociale: aproape 25% din electoratul activ a părăsit ţara în ultimii 15 ani, interesul faţă de procesul electoral şi pentru participarea la vot scad. Toate acestea au dus la creşterea rolului primarilor în ecuaţia politică, pentru că aceşti primari pot influenţa, pot controla sau pot manipula procesele electorale.

Oricât ar părea de ciudat, acesta este unul dintre motivele pentru care partidele din România nu au ideologie– partidele sunt condiţionate de primari, de interesele locale. Concluzia evidentă: atâta vreme cât primarii sunt eterni, România va rămâne o ţară rurală, ca mentalitate şi ca dezvoltare. Iar un partid fără idologie nu este de încredere, este imprevizibil.

Soluţia ar fi depersonalizarea vieţii politice locale, limitarea numărului de mandate al acestora ca prim pas către o reformă administrativă locală.

Astăzi vedem că o parte a societăţii se mobilizează. Aşteptarea imediată a fost satisfăcută, cel mai pregnant mesaj la manifestaţiile de stradă a fost „Jos Ponta!” Sociologic, chiar şi câteva zeci de mii de oameni nu formează o masă critică.

Sunt convins că avem şi valori alternative şi cred că primul pas către reforma vieţii politice trebuie să presupună un sprijin acordat celor dispuşi să încerce reforma. Din păcate pentru partide, nu există alternativă la acest plan.

PSD este sortit pieirii din motive obiective, în primul rând din cauză că electoratul său se împuţinează. Ca să reziste, PSD trebuie să se reformeze, nu are altă şansă.

PNL este, în acest moment, partidul cel mai puţin afectat ca imagine. Dar şi PNL va suferi, şi el are politicieni controversaţi, condamnaţi sau în proces de judecată. Şi PNL trebuie să se reformeze.

O reformă atât de profundă trebuie declanşată de un actor principal. Sper ca preşedintele Klaus Iohannis să îşi asume acest rol, mai ales că acesta a fost motivul pentru care a fost ales. Klaus Iohannis a câştigat alegerile nu pentru că a fost considerat un politician mai bun decât Victor Ponta, ci pentru că reprezenta ideea de schimbare.

Sigur, schimbarea va fi graduală. Cum PNL este un partid apropiat preşedintelui, PNL poate fi un laborator de încercare…

Sorin Ioniţă: „Normalitate: fără doctorate la Băneasa”

sorin ionita - CopyIdeea de resetare nu o înţelg. Ce vrem, în fond este o politică normală, iar ziua de astăzi reprezintă o astfel de resetare. România trebuie să regăsească modul standard, modelul onest de a face politică.

Acum, depinde de cum va acţiona preşedintele, depinde de cum se va forma guvernul- va fi făcut tot pe baze clientelare, va fi făcut tot cu ajutorul partidului serviciilor?

În ecuaţia ultimelor ore, cred că cea mai importantă lecţie este cea a eşecului înregistrat de partidul serviciilor. Cu doar o lună înainte, acest partid era pe cai mari. Am asistat chiar la aberaţia potrivit căreia un partid de 1 şi ceva la sută avea ambiţia să dea prim-ministrul… Cine credea că partidul serviciilor este o soluţie viabilă s-a înşelat.

Ce cred că ar trebui să urmeze: actualele partide trebuie să caute soluţii pentru formarea unui nou guvern. De preferat, politicienii care ar urma să facă parte din noul executiv ar trebui să fie oameni care nu sunt anchetaţi, care nu au stele pe sub sacou, care nu au doctorate luate la Băneasa. Trebuie să revenim la normalitate, la predictibilitate.

Iar funcţionarea mecanismelor anticorupţie va rezolva şi problema resetării….

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

3 răspunsuri

  1. Mda…aspectînd doar diagrama (sau cum s-o fi numind), am cîteva observaţii: PSD(R) provine din FDSN (Iliescu, restul) care s-a rupt din FSN cînd a rămas Roman şef, PD-ul este descedentul direct al FSN-lui (Roman, Băse, Blaga, restul). De provenienţa PUR-ului direct din PCR…nou pentru mine…oricum FDSN s-a rupt din FSN…Apreciez că diagrama a fost realizată de o persoană…foarte tînără…

    FSN: continuatorul/ moştenitorul/altă formulare al PCR-lui: a devenit o lemă axiomatizată, iar la un moment dat am întrebat:

    FSN-ul a preluat/moştenit:

    – cele patru milioane de membri ai PCR,
    – banii din conturile PCR (despre astea n-am auzit, dar bănuiesc c-au existat),
    – activele PCR-lui (despre casele, căminele, fermele, altele de partid au auzit/ştiu mulţi/unii dintre noi) ?

  2. 1.Ideea de „resetare” a clasei politice, este un surogat (actional), la fel ca cel de „restructurare” in economie, expresie/surogat care n-a fost definita concret niciodata sub raportul continutului.
    Ideea de resetare defineste vidul de solutii concrete in sens lucrativ, aplicat, fiindca resetarea ar trebui sa insemne locul de unde si modul in care INCEPE schimbarea clasei politice.
    2.Schimbarea clasei politice este o ipoteza de lucru fictiva, deoarece sub raport uman, politicienii sint doar cei de pe piata politica nationala si ei nu stau undeva depozitati, ca rezerva nationala la care sa recurgem acum.
    3.Un om, fie el si presedintele Johanis, nu poate fi Mesia Romaniei, care sa schimbe, restructureze, reseteze totul, iar aceste asteptari sint la fel de paguboase, ca cele de la fostul Presedinte, acum 11 ani!Un presedinte trecut sau cel actual, n-au putut fi motoare de resetare/schimbare, fiindca nu au avut si nu au nici acun un PROIECT NATIONAL.Proiectul national este mai mult decit o necessitate nationala, fiind un element de filosofie politica universala – de existenta a natiunilor, in lipsa caruia, presedintii si P.Ministri sint nume goale in istoria Romaniei!Nu degeaba, cel mai GLOBAL ginditor al Romaniei, care este filosoful G. Liiceanu spunea (in 2004 la postul TVR, de Ziua Republicii):”O tara nu este bogata dupa bogatiile solului sau subsolului, ci dupa capacitatea ei de a construi un PROIECT NATIONAL si a mobiliza poporul in realizarea lui!”Ce proiect national a avut Ponta, Basescu sau are Johaniss, incit sa poata produce acea schimbare, asteptata de 26 de ani?Fara proiect national, nimeni nu poate reseta nimic, iar dupa alegerile din 2016, vom constata aceeasi necesitate arzatoare de schimbare si resetare (imposibile si atunci), pe care azi o considera oportuna, un intreg popor…

  3. Ca sa poti sa faci ceva trebuie sa ai acordul a cel putin 60% din popor.Momentan este ce vrea poporul.Cu regret dar sa umblati cu ochii deschisi pe strada si o sa observati. Sa ne dea! Sa fie minivacanta, si neaparat bairam ! Sa fie moaste, sa se faca biserica, sa nu schimbe preotul, sa ne lase sa ne descurcam ,caci si alti fura.Din ce se traieste? Aproape fiecare familie are pe cineva care lucreaza in strainatate stabil sau periodic. Mai sunt ajutoarele de stat , unele comparabile cu veniturile din salariu.Mai avem culmea (o inovatie romanesaca) meseria de revolutionar, si inca bine platita.Trebuie inceputa cu educatia!!!!. Materia stufoasa redusa si educatie cetateneasca. Sa se stie de unde vin banii, ce competente au de la consilieri pana la presedinte. CE rol au institutiile statului.Foarte important ca in loc de analiza sintactico-morfologica sa se dea lucrari despre teme actuale, astfel promovand gandirea si modul de exprimare.Gresit, ca 25000 de oameni reprezinta strada sau poporul! majoritatea se complace (daca asa vrea Dumnezeul). Politicienii sunt prosti si corupti. Dar au ajuns acolo cu votul celor care-i contesta.Tara este asa cum este dar cu largul concurs a populatiei care se vaita.Incercati o data, ca daca nici unul din candidati nu va satisface, sa nu votati. Fara vot nu intra nimeni in parlament sau la primarie.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

3 răspunsuri

  1. Mda…aspectînd doar diagrama (sau cum s-o fi numind), am cîteva observaţii: PSD(R) provine din FDSN (Iliescu, restul) care s-a rupt din FSN cînd a rămas Roman şef, PD-ul este descedentul direct al FSN-lui (Roman, Băse, Blaga, restul). De provenienţa PUR-ului direct din PCR…nou pentru mine…oricum FDSN s-a rupt din FSN…Apreciez că diagrama a fost realizată de o persoană…foarte tînără…

    FSN: continuatorul/ moştenitorul/altă formulare al PCR-lui: a devenit o lemă axiomatizată, iar la un moment dat am întrebat:

    FSN-ul a preluat/moştenit:

    – cele patru milioane de membri ai PCR,
    – banii din conturile PCR (despre astea n-am auzit, dar bănuiesc c-au existat),
    – activele PCR-lui (despre casele, căminele, fermele, altele de partid au auzit/ştiu mulţi/unii dintre noi) ?

  2. 1.Ideea de „resetare” a clasei politice, este un surogat (actional), la fel ca cel de „restructurare” in economie, expresie/surogat care n-a fost definita concret niciodata sub raportul continutului.
    Ideea de resetare defineste vidul de solutii concrete in sens lucrativ, aplicat, fiindca resetarea ar trebui sa insemne locul de unde si modul in care INCEPE schimbarea clasei politice.
    2.Schimbarea clasei politice este o ipoteza de lucru fictiva, deoarece sub raport uman, politicienii sint doar cei de pe piata politica nationala si ei nu stau undeva depozitati, ca rezerva nationala la care sa recurgem acum.
    3.Un om, fie el si presedintele Johanis, nu poate fi Mesia Romaniei, care sa schimbe, restructureze, reseteze totul, iar aceste asteptari sint la fel de paguboase, ca cele de la fostul Presedinte, acum 11 ani!Un presedinte trecut sau cel actual, n-au putut fi motoare de resetare/schimbare, fiindca nu au avut si nu au nici acun un PROIECT NATIONAL.Proiectul national este mai mult decit o necessitate nationala, fiind un element de filosofie politica universala – de existenta a natiunilor, in lipsa caruia, presedintii si P.Ministri sint nume goale in istoria Romaniei!Nu degeaba, cel mai GLOBAL ginditor al Romaniei, care este filosoful G. Liiceanu spunea (in 2004 la postul TVR, de Ziua Republicii):”O tara nu este bogata dupa bogatiile solului sau subsolului, ci dupa capacitatea ei de a construi un PROIECT NATIONAL si a mobiliza poporul in realizarea lui!”Ce proiect national a avut Ponta, Basescu sau are Johaniss, incit sa poata produce acea schimbare, asteptata de 26 de ani?Fara proiect national, nimeni nu poate reseta nimic, iar dupa alegerile din 2016, vom constata aceeasi necesitate arzatoare de schimbare si resetare (imposibile si atunci), pe care azi o considera oportuna, un intreg popor…

  3. Ca sa poti sa faci ceva trebuie sa ai acordul a cel putin 60% din popor.Momentan este ce vrea poporul.Cu regret dar sa umblati cu ochii deschisi pe strada si o sa observati. Sa ne dea! Sa fie minivacanta, si neaparat bairam ! Sa fie moaste, sa se faca biserica, sa nu schimbe preotul, sa ne lase sa ne descurcam ,caci si alti fura.Din ce se traieste? Aproape fiecare familie are pe cineva care lucreaza in strainatate stabil sau periodic. Mai sunt ajutoarele de stat , unele comparabile cu veniturile din salariu.Mai avem culmea (o inovatie romanesaca) meseria de revolutionar, si inca bine platita.Trebuie inceputa cu educatia!!!!. Materia stufoasa redusa si educatie cetateneasca. Sa se stie de unde vin banii, ce competente au de la consilieri pana la presedinte. CE rol au institutiile statului.Foarte important ca in loc de analiza sintactico-morfologica sa se dea lucrari despre teme actuale, astfel promovand gandirea si modul de exprimare.Gresit, ca 25000 de oameni reprezinta strada sau poporul! majoritatea se complace (daca asa vrea Dumnezeul). Politicienii sunt prosti si corupti. Dar au ajuns acolo cu votul celor care-i contesta.Tara este asa cum este dar cu largul concurs a populatiei care se vaita.Incercati o data, ca daca nici unul din candidati nu va satisface, sa nu votati. Fara vot nu intra nimeni in parlament sau la primarie.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: