România este o destinaţie de investiţii, iar românii din diaspora sunt pregătiţi să se întoarcă acasă pentru a împărtăşi din know-how-ul şi experienţa dobândite peste hotare – sunt câteva dintre concluziile evenimentului RePatriot Summit care a adus împreună, în perioada 1-4 octombrie, peste 500 de oameni de succes și antreprenori români din toate colțurile lumii.
Summitul se află la a cincea ediţie şi a fost transmis online, fiind prezenţi live români din ţări precum SUA, Republica Moldova, Spania, Italia, Grecia, Marea Britanie, Belgia, Qatar, Franța, Moldova, Canada, Chile, Maroc, Norvegia, Ungaria, Luxemburg, Cambodgia, Olanda, Australia, Turcia, Germania, Irlanda, Elveția, Danemarca, Noua Zeelandă şi Emiratele Arabe Unite.
În sesiunea „investim în România” au fost prezentate oportunitățile din țară, tendințele în piață și cum se poate crea sau menține avantajul competitional pentru investitorii din Diaspora.
“Contextul investițional din România la acest moment este favorabil atât din punct de vedere al cadrului legal și economic, dar și din punct de vedere al tendințelor din piață, respectiv al indicatorilor care ne arată că România este o destinație de investiții: creșterea numărului de fonduri de investiții cu capital românesc, creșterea interesului fondurilor de investiții străine, posibilitățile de accesare a fondurilor nerambursabile și guvernamentale, interesul crescut al străinilor și al companiilor străine de a veni și a dezvolta afaceri în România”, a declarat Simona Pirtea, Managing Partner Enache Pirtea și Asociații.
Sesiunea „lucrăm în România” a abordat cultura civică şi cunoştinţele pe care românii din Diaspora le oferă și au fost considerate esențiale pentru dezvoltarea României. Au fost prezentate și dezbătute oportunitățile de angajare în România și cum pot fi autoritățile locale catalizatorul ofertelor de locuri de muncă.
“RePatriot este un proiect de care eu personal sunt mândru. RePatriot este și o aripă a ospitalității din România. Dacă este de investit în ospitalitate, România este țara ideală, pentru că este o industrie foarte accesibilă investițiilor, profitabilă dacă vrei să muncești cu sârg și cu drag. Salariile sunt foarte bune. Cel mai mic este de 700 de euro, iar cel mai mare de 2000. Cred că industria ospitalității este cel mai mare angajator de tip “repatriot” din România, pentru că România a furnizat mulți angajați în acest domeniu în Europa”, a spus Dragoș Petrescu, Președinte al City Grill Group și al Patronatului HORA.
„Inovăm în România” a fost sesiunea care a arătat cum criza a ajutat tehnologia să pătrundă și mai mult în viața oamenilor și este un bun motor de eficientizare. Au fost prezentate și discutate argumentele la câteva “provocări“: De ce ar investi românii din diaspora în înalta tehnologie? De ce este România atractivă? Cum putem utiliza tehnologiile digitale pentru a schimba modelul de afaceri, ca să putem oferi noi venituri și oportunități?
“După proiectul din Dubai cu care eram în șase țări, tot cred că România este o piață foarte bună. Suntem în Uniunea Europeană, care îți dă o deschidere foarte bună pentru toate țările. Avem costuri mai mici decât în alte țări din Vest, deci poți să deschizi ceva global și în România. RePatriot este un îndemn de încredere că România are ce avem noi nevoie ca să ne întoarcem acasă”, a spus Cosmin Manea proaspăt repatriat și co-fondator al InstaShop, ai cărui acționari tocmai au făcut un exit de 360 milioane dolari în luna august.
Panelul „creştem împreună” s-a bucurat de prezența unui reputat expert american, Steve Hoisington, specializat în sistemul de evaluare Baldridge, care a prezentat un model care poate ajuta la mărirea productivității companiilor românești.
Principiile, modul de a face lucrurile și experiența în management sunt mai avansate în țările occidentale, în special în SUA. Românii din Diaspora sunt pregătiți pentru a transfera cât mai multe lucruri valoroase dinspre Occident spre România. Modelele americane de management sunt un bun exemplu care pot determina creșterea companiilor românești.
Marea provocare care ne așteaptă este că paradigma businessului clasic se schimbă. Lucrurile se schimbă extraordinar de mult și extraordinar de repede. Românii noștri din diaspora ne-ar ajuta în acest sens, să facem față. Avem foarte multe de învățat de la ei și ne-ar ajuta să dăm un impuls puternic dezvoltării economiei românești. Avem mare nevoie să ne mărim competitivitatea, productivitatea, pentru a recupera decalajul față de economiile avansate”, a declarat Felix Pătrășcanu, co-fondator FAN Courier și lider al RePatriot.
În panelul special „inteligenţa artificială pentru România” au fost discutate beneficiile utilizării tehnologiilor bazate pe Inteligența Artificială – IA pentru îmbunătățirea vieții oamenilor și pentru creștere economică. Dezbaterea a relevat activitatea grupului de Inteligență Artificială de articulare a unei strategii de țară în domeniu, importanța procesării limbajului natural și a inițierii unui institut/hub de inteligență artificială în România care să permită asocierea cercetătorilor români din toată lumea. Sesiunea s-a bucurat de prezența unor specialiști remarcabili care au răspuns pozitiv inițiativei de a coagula comunitatea din domeniu.
La panelul „internaţionalizăm afacerile româneşti” s-a subliniat rolul pe care îl au românii din străinătate ca facilitatori pentru exporturi și pentru internaționalizarea afacerilor din țară. Au fost prezentate exemple și discuția a continuat până târziu, cu modele și metode de dezvoltare.
Sâmbătă, 3 octombrie, a avut loc panelul „împreună promovăm România”, o sesiune de excepție, cu peste 20 de intervenții din aproape tot atâtea țări. Mișcarea RePatriot a devenit deja o forță și a lansat programul RePatriot Turism. Mesajul este simplu: fie că recomanzi România ca destinație de vacanță, fie investești aici, orice implicare a românilor de pretutindeni ne aduce valoare adăugată.
Dragoș Anastasiu, antreprenor în turism, acționar Green Village, Președinte Camera de Comerț Româno-Germane și lider RePatriot Turism, a declarat: “De ani de zile vorbim despre marele potențial al turismului românesc și totuși avem mult prea puțini turiști străini în România. În același timp, dacă fiecare român din Diaspora ar atrage către România un străin pe an, am avea un surplus de cel puțin 5 milioane de turiști. RePatriot Turism este o inițiativă care își propune promovarea României ca destinație turistică pe piața internațională și creșterea turismului de incoming cu ajutorul românilor de pretutindeni.”
Duminică, 4 octombrie, a avut loc sesiunea finală a Summitului în care s-au tras câteva concluzii și s-a insistat asupra valorii adăugate pe care o aduc României românii de pretutindeni, în afara celor peste 100 de miliarde de euro estimați că au fost trimiși în România. Conectarea mai bună a fost identificată ca soluție pentru unirea românilor din toate colțurile lumii, RePatriot anunțând în premieră lansarea unei aplicații digitale speciale în următoarele zile.