Deciziile din Parlament se desfășoară în numele suveranității poporului și nu pot face obiectul niciunei forme de presiune, precizează președinții celor două camere legislative, Liviu Dragnea și Călin Popescu Tăriceanu, într-o declarație transmisă marți, ca răspuns la comunicatul Departamentului de stat al SUA care cere legislativului din România să nu modifice legislația pe Justiție.
Potrivit celor doi demnitari români – ambii inculpați – modificările sunt făcute, printre altele, pentru a stopa tot mai frecventele derapaje ale Justiției.
Este prima reacție oficială a autorităților române venită după mesajul diplomatic extrem de dur al Departamentului de Stat al SUA, în care Parlamentul României era îndemnat să respingă propunerile pentru modificarea legilor Justiției pentru a nu slăbi statul de drept.
Prezentăm comunicatul integral al președinților Senatului și Camerei Deputaților:
Dorim să subliniem că, în orice discuție cu partenerii noștri trebuie să plecăm de la un principiu constituțional fundamental, același în SUA și în România, potrivit căruia dezbaterile, deciziile și voturile din Parlament se desfășoară în numele suveranității poporului și nu pot face obiectul niciunei forme de presiune.
Statele Unite ale Americii trebuie să aibă încredere în Parlamentul României care urmărește să consolideze independența sistemului judiciar și eliminarea influențelor politice în funcționarea justiției.
Statele Unite ale Americii trebuie să aibă încredere în Parlamentul României care dezbate în aceste zile legile de reformă ale justiției, pentru că este același Parlament care:
- a adoptat Declarația privind aniversarea a două decenii de Parteneriat Strategic România – SUA;
- a aprobat alocarea a 2% din PIB pentru cheltuielile de apărare;
- a decis participarea forțelor armate ale României în teatrele de operațiuni din Afganistan și Irak, precum și în cadrul cooperării în coaliția anti-ISIS/DAESH, alături de SUA și alți aliați;
- a adoptat legile privind achiziționarea sistemului de apărare antirachetă Patriot
Exprimăm speranța că declarația Departamentului de Stat al SUA a fost făcută cu bună credință, dar nu putem să nu remarcăm că ea nu pare să fie rezultatul unei analize echilibrate, obiective și cuprinzătoare a faptelor, făcând mai degrabă ecou unor opinii vehiculate în spațiul public românesc.
Natura și forma Declarației Departamentului de Stat al SUA sunt de neînțeles în contextul în care este greu de imaginat că în Statele Unite ar fi putut avea loc încălcările drepturilor și libertăților cetățenești la care asistăm frecvent în România.
Este greu de crezut că în SUA un procuror și-ar permite să prezinte în fața instanței de judecată interceptări măsluite sau să șantajeze judecătorul că îi va face dosar penal dacă nu ia o decizie în favoarea sa.
Este greu de crezut că într-o democrație consolidată, cum e cea a SUA, există protocoale de colaborare între serviciile de intelligence și magistrați.
E probabil de neconceput în sistemul de justiție american ca reprezentanții serviciilor secrete să își extindă câmpul tactic până în sala de judecată și să ofere opinii juridice magistraților, după care să urmărească dacă aceștia iau decizii în acord cu soluțiile sugerate.
Este, de asemenea, de neimaginat în SUA ca un funcționar public de rang înalt să refuze a se prezenta în fața unei comisii parlamentare de anchetă, încălcând astfel decizii clare ale Curții Constituționale.
Nu în ultimul rând, este greu de crezut că în SUA un magistrat care încalcă flagrant drepturile fundamentale ale omului nu are niciun fel de răspundere în fața legii.
Toate aceste numeroase abuzuri care au avut loc în România reprezintă motivul principal pentru inițierea dezbaterilor privind reforma justiției.
Fiecare amendament adoptat în cadrul Comisiei speciale are scopul de a îndrepta abuzurile și vulnerabilitățile, precis documentate, din sistemul actual de justiție.
Parlamentul României ar fi bucuros să pună la dispoziție Departamentului de Stat al SUA întreaga documentație referitoare la principiile care au stat la baza elaborării propunerilor actuale de reformă a sistemului judiciar, principii larg susținute de asociațiile profesionale ale magistraților din România care au luat parte activ la dezbaterile ce se desfășoară în această perioadă.
Un răspuns
Nu e bine ca fesenistii sa alieze RO cu kimirsenismul. Mogulii nostri nu profita ca Autoelita nu cere puterii pentru Popor reconstituirea TVR Cultural sau preluarea Arte TV sau macar RAI 5, gratuit si obligatoriu pe telecablu. De aceea, UE are perceptia ca nu ne ocupam în postromânism de Combaterea Incompetentei şi nesimţirii, iar cearta cu SUA la vârf poate agrava situatiunea înapoierii în batatura rezultând ca nici Coruptia nu mai vrem s-o stârpim deloc, deşi sub acest pretext e o pauză la Infrastructura Intelectuală înapoiată.