La obiect

Coboară: Investițiile străine țin pasul cu investițiile publice. De la spectacolul legilor bugetelor, la tristețea din execuțiile bugetare

Investiţiile publice și-au menținut coborârea încă din anii crizei financiare, conform execuţiilor bugetare, chiar dacă legile bugetelor de stat din ultimii trei ani au arătat cifre în creştere.… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Educaţia – 4 indicatori esenţiali la care stăm foarte slab

În contextul abordărilor prioritare la nivel european privind dezvoltarea sustenabilă, Eurostat a publicat un set sintetic de indicatori uniformizat ca metodologie pentru fiecare ţară, indicatori… Mai mult

10.02.2019

Interviu

România consumului văzută prin ochii unui superretailer. O viziune care ar putea deveni politici publice

Textul de mai jos e o compilație de mici fragmente din interviul pe care Iulian Stanciu – CEO al e-mag – l-a acordat pentru numărul 99… Mai mult

07.02.2019

Analiză

Câteva grafice: Haosul desăvârșit din Bugetele României. O analiză pe 4 ani a diferenței dintre Lege și Execuție

Deși la prima vedere sunt greu de întocmit, Bugetele publice ale României sunt, de fapt, o înșiruire de indicatori și liste de venituri și cheltuieli care… Mai mult

06.02.2019

Cronicile

Raport Curtea de Conturi: Erori financiar-contabile de 9 miliarde de euro în instituțiile statului. 150 de milioane de euro prejudicii

de Razvan Diaconu , 20.2.2018

Acţiunile de audit financiar şi de conformitate efectuate anul trecut de către Curtea de Conturi au identificat 21.427 de abateri, prejudicii de 687,6 milioane lei, impactul total al erorilor financiar-contabile ridicându-se la 43,225 miliarde de lei.

Veniturile suplimentare aduse de aceste acțiuni de audit au fost de 978,1 milioane lei.

Raportul pe anul 2016 al Curții de Conturi identifică numeroase nereguli prin care toate domeniile – infrastructură, sănătate, mediu etc – au pierdut sume uriașe din cauza guvernanților și a șefilor de instituții, dar și cheltuieli fără finalitate sau utilitate în valoare de miliarde de lei.

Doar o parte din aceste sume pot fi recuperate și doar pentru câteva dintre ele au fost sesizate organele de cercetare.

Câți bani a pierdut Sănătatea din cauza ministerului

Raportul a contabilizat mai multe sume pierdute de sistemul de sănătate din cauza inacțiunii oficialilor din MS care s-au dovedit incapabili să acceseze fondurile europene disponibile:

  • perimarea unui sistem informatic pentru care s-a achitat suma de 44,625 milioane lei care nu s-a finalizat, nu s-a implementat și nu a fost pus în funcțiune
  • neluarea măsurilor de către MS cu privire la accesarea și derularea unor proiecte cu finanțare nerambursabilă a condus atât la pierderea unor finanțări din fonduri europene, în valoare de 79 milioane lei, cât și la neaccesarea de fonduri nerambursabile în valoare de 470,250 milioane lei din Fondul regional (POR 2007-2013).
  • neîntreprinderea de către MS a tuturor măsurilor necesare în vederea finalizării cartografierii și modelării serviciilor și infrastructurii în sănătate a condus la imposibilitatea accesării de fonduri nerambursabile în valoare de 1,467 miliarde lei din Fondul regional (POR 2014-2020).
  • aparatură medicală în valoare de circa 98,5 milioane lei a fost pusă în funcțiune/exploatare, uneori cu întârzieri de peste 300 de zile sau nu a fost dată în exploatare
  • MS nu a întreprins toate demersurile necesare în vederea utilizării unor resurse importante din fonduri alocate prin acordul de împrumut dintre România și BIRD

Impactul abaterilor financiar-contabile din administrația locală – 1,6 miliarde euro

Abaterile constatate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale au semnalat:

  • nestabilirea şi neîncasarea unor venituri de 262 milioane lei
  • generarea unor prejudicii de 431 milioane lei
  • erori de înregistrare în evidenţele contabile, de patrimoniu sau fiscale, neînregistrarea şi neevaluarea unor active, a căror valoare a fost estimată la 7,337 miliarde lei, adică 1,6 miliarde euro.

ANAF – marii contribuabili: Niciun sechestru valorificat în 2016

Sumele încasate de DGAMC (Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili ) din valorificarea bunurilor sechestrate au fost de 0 (zero) lei în 2016, iar cei de la Curtea de conturi susțin că situația a fost provocată de următoarele deficiențe:

  • lipsa de finalitate a demersurilor DGAMC în ceea ce privește inițierea, derularea și încheierea procedurii de asigurare a serviciilor de evaluare a bunurilor sechestrate
  • întârzieri semnificative între momentul sechestrării bunului, momentul evaluării de către un expert ANEVAR și, ulterior, momentul valorificării bunurilor sechestrate
  • nu există reglementări, proceduri operaționale, instrucțiuni etc. referitoare la modul de stabilire a valorii estimate a bunului sechestrat
  • există riscul major ca unele sechestre să fie supraestimate, adică să fie aplicate pe bunuri a căror valoare reală de piață este mult sub valoarea estimată la momentul instituirii sechestrului

”Varză” în contabilitatea Fiscului

În privința ANAF, Raportul menționează erori în situațiile financiare ale Fiscului care, potrivit reglementărilor, iniţiază şi desfăşoară acţiuni legale în cazul neconformării contribuabililor în îndeplinirea obligaţiilor declarative şi de plată.

Constatările consilierilor care au efectuat auditul la ANAF:

  • în anul 2016, ANAF nu a inițiat operațiunile de inventariere, iar, în anul 2015, rezultatele inventarierii nu au fost înregistrate în evidența contabilă, acestea indicând minusuri de 56.018 mii lei
  • efectul, respectiv consecința economico-financiară a abaterii de la legalitate și regularitate, constă în faptul că situațiile financiare, consolidate la nivelul MFP, întocmite la data de 31.12.2015, respectiv 31.12.2016, conțin erori necorectate, existând rezerve asupra imaginii fidele a situațiilor financiare.

Raportul conține și o opinie contrară, potrivit căreia:

  • denaturările sunt semnificative prin context
  • situațiile financiare sunt tratate cu rezervă atâta timp cât inventarierea generala anuală nu s-a realizat, iar rezultatele inventarierii anterioare nu s-au înregistrat în evidența contabilă.

Tarom: Cheltuielile cu provizioanele pentru litigii de muncă – 34,988 milioane lei

Raportul conține și o analiză a situației Tarom în perioada 2012 – 2016, auditul menționând ratarea de către companie a contextului favorabil, numeroasele schimbări de management și cheltuielile cu litigiile de muncă sau despăgubirile plătite clienților:

  • Deși piața transportului aerian din România a cunoscut o creștere semnificativă în perioada 2012-2016, TAROM nu a reușit să valorifice potențialul existent, realizând un grad de încărcare a aeronavelor care nu a asigurat eficiența operațională. Atât din operarea rutelor pe care TAROM nu s-a confruntat cu concurența altor companii, cât și din exploatarea celorlalte rute, în perioada 2012-2016 nu s-a reușit obținerea de profit. Managementul Companiei nu a reușit să identifice și să exploateze în mod eficient toate sursele potențiale de venituri.
  • În perioada auditată au avut loc numeroase schimbări în managementul Companiei, ceea ce a reprezentat un factor perturbator în elaborarea și implementarea unei strategii coerente, care să conducă la atingerea obiectivelor de performanță. În doar cinci ani, la conducerea TAROM s-au schimbat 39 de persoane, fie dintre membrii CA, fie din conducerea executivă.
  • la finele exercițiului financiar 2015, Compania a înregistrat cheltuieli cu provizioanele pentru litigii de muncă în cuantum de 34,988 milioane lei
  • neregularitățile de zbor au generat plata de despăgubiri către clienții TAROM în cuantum total de 3,790 milioane lei în perioada 2012-2016
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.2.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Cele 11 revendicări: Mobilizare fără precedent a magistraților împotriva măsurilor care le subminează independența

Vladimir Ionescu

Judecătorii și procurorii recurg la o mobilizare fără precedent pentru a bloca aplicarea ultimelor modificări aduse legilor Justiției. A fot formulată și o listă cu revendicări… Mai mult

Europa

Miniştrii Comerţului din UE discută la București despre relațiile cu SUA și modernizarea OMC

Adrian N Ionescu

Miniştrii Comerţului din ţările membre ale Uniunii Europene participă, vineri la Palatul Parlamentului, la o reuniune informală pentru a discuta despre procesul de modernizare a… Mai mult

Europa

L’Espresso: Negocieri secrete pentru finanţarea partidului lui Salvini cu bani ruseşti

Iulian Soare

Publicaţia L’Espresso publică o investigaţie care vizează un acord de vânzare a trei milioane de tone de combustibil diesel către o companie italiană, un contract… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis i-a numit în funcție pe noii miniștri ai Transporturilor și Dezvoltării

Vladimir Ionescu

Administrația Prezidențială a anunțat joi că șeful statului a semnat decretele de numire ale lui Daniel Suciu, în funcția de viceprim-ministru, ministrul Dezvoltării regionale și… Mai mult

Stiri

Analiză: Regiuni și fonduri de dezvoltare regională

Ioana Morovan

Dezvoltarea economică a României este indisolubil legată de fondurile europene. În ultimul deceniu, Uniunea Europeană a fost cel mai mare investitor în România și sute… Mai mult

Stiri

Cristi Danileț: Unii magistrați își vor suspenda activitatea, în semn de protest față de OUG pe Justiție

Razvan Diaconu

Magistrații români vor organiza proteste după model polonez, anunță la RFI judecătorul Cristi Danileț, în contextul noii OUG pe legile justiției. El spune că unii… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a trimis Parlamentului spre reexaminare legea privind Codul Fiscal

Vladimir Ionescu

Administrația Prezidențială a anunțat joi că președintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului spre reexaminare legea privind Codul Fiscal. Preşedinţia susţine că între momentul emiterii de… Mai mult