joi

25 aprilie, 2024

18 martie, 2019

Peste 5.000 din numărul total de aproximativ 8.000 de grefieri au anunțat deja că participă la protestele organizate în toată țara și, începând de luni, nu vor mai lucra peste program, după ce săptămâna trecută au muncit cu o banderolă albă la braț. Refuzul orelor suplimentare va duce la blocarea activității din instanțe în cel mult două săptămâni, conform reprezentanților protestatarilor.

Principalele nemulțumiri ale personalului auxiliar de specialitate, personalului conex și personalului contractual din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor se referă la atribuțiile tot mai numeroase ce le-au fost distribuite, în timp ce ponderea salariului mediu de grefier, raportată la salariul mediu al magistraților, a scăzut.

„Modificările legislative au adus atribuţii suplimentare care au grevat activitatea grefierilor, mai ales prin transferul unor contribuţii administrative de la magistraţi, cum ar fi redactarea după model a hotărârilor judecătoreşti, iar modificarea regulamentelor de ordine interioară au adus atribuţii numeroase în sarcina grefierilor, care au devenit, pe rând, statisticieni, arhivari, informaticieni, agenţi procedurali şi chiar factori poştali. Este de subliniat faptul că aceste modificări au fost făcute fără consultarea organizaţiilor constituite la nivelul profesiei şi de către organisme care nu au atribuţii privind gestionarea carierei grefierilor”, a explicat Cătălin Trăistaru.


Pe de altă parte, salariul unui grefier reprezneta în 2000 circa 70-80% din salariul unui judecător, iar acum nu depășește 30%.

Ce urmează

Ministrul Justiției, Tudorel Toader a declarat în weekend că a finalizat Statutul grefierilor și dorește discutarea acestuia cu protestatarii.

Grefierii susțin că demersurile lor nu vor fi stopate până când nu le vor fi acceptate toate revendicările.

De aceea, programul stabilit se va derula așa cum a fost anunțat:

  • Peste 1.500 de grefieri sunt aşteptaţi să participe vineri, 22 martie, la un miting în Piața Victoriei, în Guvern
  • din aprilie, urmează „mitinguri în cascadă, la nivel de judeţ, în toate instanţele şi parchetele
  • în luna mai, miting comun al sindicatelor personalului auxiliar de specialitate şi conex, sindicatelor din sistemul penitenciar şi din probaţiune – afiliate la Federaţia Publisind.

Revendicările:

  • 1. Adoptarea unui nou statut al profesiei care să corespundă realităților din instanțe și parchete din punctul de vedere al atribuțiilor și sarcinilor de serviciu suplimentare, primite de personalul auxiliar prin regulamentele de ordine interioară ca urmare a transferului unor atribuții de la magistrați la grefieri, în urma intrării în vigoare a noilor coduri de procedură;
  • 2. Inițierea elaborării standardelor ocupaționale și a calificărilor profesionale corespunzătoare pentru funcțiile care compun categoria profesională a personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea și ierarhizarea funcțiilor, cu modificarea corespunzătoare a funcțiilor în C.O.R.;
  • 3. Înființarea unei direcții de specialitate în Ministerul Justiției care să reprezinte şi să gestioneze din punct de vedere salarial și profesional cariera grefierilor, să coordoneze și să gestioneze resursele umane similar Direcției Tehnologia Informației, Direcției Naționale de Probațiune, etc.;
  • 4. Reanalizarea schemelor de personal din instanțele judecătorești și parchetele de pe lângă acestea și suplimentarea acestora cu 1000 posturi la nivel național, prin elaborarea unor standarde pe linie de resurse umane, raportate la volum de munca și alți indicatori sau particularități;
  • 5. Dotarea corespunzătoare a instanțelor și parchetelor din punctul de vedere al siguranței și sănătății în muncă, în vederea îmbunătățirii condițiilor de desfășurare a activității la locurile de muncă, cu respectarea următoarelor cerințe minime (a) asigurarea condițiilor de spațiu în conformitate cu normele legale de sănătate publică; b) amenajarea ergonomică a locului de muncă; c) asigurarea condițiilor de mediu în spațiile de lucru – iluminat, microclimat, o temperatură optimă în spațiile destinate activității, aerisire, igienizare periodică, cel puțin o dată la 2 ani;)
  • d) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de muncă, acolo unde este cazul (vestiare, grupuri sanitare, cantine, locuri special amenajate pentru fumători, etc.), astfel încât acestea să asigure condiții corespunzătoare conform reglementărilor europene obligatorii în domeniu;
  • 6. Eliminarea inechităților salariale la nivelul autorității judecătorești prin acordarea, în procent integral, a sporurilor cuvenite personalul auxiliar de specialitate și conex, conform modului de calcul aplicat de CA Bacău, CA București și CA Târgu-Mureș;
  • 7. Reanalizarea grilei de salarizare prevăzute pentru personalul auxiliar de specialitate și conex, în sensul corectării coeficientului de ierarhizare;
  • 8. Aplicarea disp. art. 25 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și pentru instituțiile din sistemul de justiție – Curțile de apel și instanțele aflate în aria teritorială și PICCJ și unitățile subordonate, DNA și DIICOT;
  • 9. Exceptarea cuantumului indemnizației de hrană și a voucherelor de vacanță de la determinarea limitei de 30% prevăzute de art. 25 alin. (1) și (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
  • 10. Exceptarea sporului pentru condiții de muncă grele, vătămătoare și periculoase de la determinarea limitei de 30% prevăzute de art. 25 alin. (1) și (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
  • 11. Încadrarea instanțelor și parchetelor în categoria locurilor de muncă în condiții deosebite și includerea personalului auxiliar de specialitate în categoria de muncă a persoanelor care își desfășoară activitatea în condiții de muncă deosebite;
  • 12. Pontarea si compensarea orelor suplimentare efectuate de personalul auxiliar de specialitate din instanțe și parchete și exceptarea categoriei noastre profesionale de la derogarea impusă de OUG nr. 114/2018 prin care, în perioada 2019-2021, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: