fbpx Modifica setari cookieuri

Evenimentul

Starea de urgență: măsuri cu efect imediat, măsuri în pregătire, măsuri eventuale

Administrația Prezidențială a publicat luni decretul prin care se instituie în România, pentru o perioadă de 30 de zile (cu posibilitate de prelungire) starea de… Mai mult

16.03.2020

La obiect

T4 2019 – creşterea reală a pensiilor a fost de 11,3%, peste cea a salariilor

În ultimul trimestru al anului trecut, pensia medie lunară a fost de 1.412 de lei, cu 15,5% mai mare decât în trimestrul precedent. Creșterea anuală… Mai mult

16.03.2020

La obiect

Ianuarie 2020 – excedent pe contul curent, dar creștere cu peste 4 miliarde de euro a datoriei externe pe termen mediu și lung

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat prima lună a anului în curs cu un excedent (sezonier) de 149 milioane euro, adică -55% din… Mai mult

16.03.2020

La obiect

CIM – simulări: Cele trei evoluții posibile ale Covid-19 în România. Scenariul critic – de Paște

În scenariul optimist, vârful epidemiei de coronavirus ar putea fi atins în România în perioada 1 – 20 mai 2020, conform simulărilor realizate de Centrul… Mai mult

16.03.2020

Proiectul noii fiscalități / Guvernul promite să mute taxarea indirectă spre taxarea directă: Scăderea TVA și a accizelor, extinderea CAS și a CASS la persoane fizice. Impactul bugetar

de Victor Bratu 18.2.2015

valcovMinistrul de Finanțe, Darius Vâlcov, a anunțat miercuri, intenția guvernului de scădere a cotei standard de TVA la 20%, începând cu 1 ianuarie 2016. Pe termen lung, potrivit unei sinteze a proiectului noului Cod Fiscal, guvernul are intenția să scadă TVA la 18%, începând cu 1 ianuarie 2018.

Guvernul a avut miercuri prime lecturi ale proiectelor de lege privind Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală. Filosofia noii fiscalități o reprezintă accentul pus pe taxarea directă care, în principiu, ar conduce la reducerea evaziunii fiscale.

De remarcat că o parte a propunerilor avansate miercuri echivalează cu recunoașterea eșecului a două dintre măsurile fiscale adoptate de guvern în 2014: acciza suplimentară pe carburanți și ”taxa pe stâlp”.

Guvernul nu a prezentat o dată la care fiscalitatea se va modifica, teoretic noile coduri fiind puse în dezbatere publică.

Principalele prevederi cuprinse în aceste documente, în cele ce urmează.

Scăderea TVA: ”o revenire la media europeană”

Potrivit sintezei guvernamentale, obiectivele în materia Taxei pe Valoare Adăugată sunt:

  • Reducerea cotei standard pentru toate bunurile şi serviciile de la 24% în prezent la 20% începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea cotei de TVA pentru carne, pește, legume și fructe de la 24% în prezent la 9% începând cu 1 ianuarie 2016
  • Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea cotei TVA de la 20% la 18% începând cu 1 ianuarie 2018

Costurile estimate ale adoptării acestei măsuri sunt:

  • Impact bugetar brut de -11,6 mld. lei in anul 2016
  • Recuperarea de venituri din TVA, contribuţii sociale, impozit pe salarii etc. în valoare estimată de 6,4 mld. lei conduce la un impact bugetar net de -5,2 mld. lei în anul 2016

Unul dintre motivele adoptării acestor măsuri este, potrivit documentului, frauda fiscală din TVA. Potrivit cifrelor furnizate de guvern, frauda a fost mai mare după majorarea TVA, respectiv de la 3,4% din PIB în 2010 la 6,3% din PIB în 2012, după care s-a redus la 5,7% din PIB în 2013.

Contribuții sociale – plata obligatorie a CAS și CASS pentru toate veniturile realizate

Propunerile legislative sunt:

  • Introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunară de calcul a CAS și CASS de la 1 ianuarie 2016
  • Eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016
  • Introducerea obligației de plată a CAS și CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri
  • Majorarea sumei neimpozabile lunare avute în vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2017
  • Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017

Impactul bugetar brut calculat de guvern pentru aplicarea deciziilor este de -5,2 mld. lei în anul 2016, diminuat cu valoarea recuperărilor de venituri estimate din TVA, contribuţii sociale, impozit pe salarii etc. în valoare de 2,7 mld. lei.

Microîntreprinderi – cote diferențiate, modificarea pragurilor

Propuneri de modificări legislative:

1. Stabilirea unei cote de impozitare diferenţiate, în funcţie de numărul de salariaţi, după cum urmează:

  • 1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariaţi, inclusiv;
  • 3% pentru microîntreprinderile care au un salariat;
  • 3% + 1530 lei trimestrial, pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi;
  • 3% pentru microîntreprinderile care nu se încadrează în prevederile lit.a) sau lit.b), si care se află într-una din următoarele situații înscrise în registrul comerțului sau în registrul ţinut de instanţele judecătoresti competente, după caz: (i) dizolvare urmată de lichidare; (ii) inactivitate temporară; (iii) nedesfăsurarea de activităţi.

2. Modificarea pragurilor

  • 75.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2017
  • 85.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2018;
  • 100.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor începând cu anul 2019.

Dispare impozitul pe dividente

Guvernul propune eliminarea impozitului pe dividende începând cu 1 ianuarie 2016. Argumentele oferite pentru adoptarea măsurii sunt:

  • Eliminarea dublei impuneri economice, la nivelul companiei și acționarilor
  • Companiile listate la Bursa de valori București (BVB) ar deveni mai atractive, indicele BET ar reveni la valorile înregistrate înainte de criza financiară, putând chiar să atingă noi maxime.
  • Se va îmbunătăţi guvernanţa corporativă, acţionarii urmărind reflectarea reală a rezultatelor economice şi financiare.
  • Companiile mari nu-si vor mai externaliza profitul, iar IMM-urile vor renunta la tendintele de comportament evazionist (diminuarea bazei de impozitare prin inregistrarea de cheltuieli fictive).
  • Eliminarea impozitului pe dividende va conduce la creșterea încasarilor din impozitul pe profit.

Cota unică ar scădea din 2019

Propunerile sunt:

  • Reducerea cotei de impozit pe profit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
  • Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
  • Reducerea cotei de impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019.

Accize: scăderi la carburanți, alcool

Propunerile de modificări legislative sunt:

Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorină, benzina fără plumb şi benzina cu plumb), astfel:

  • Scăderea cu 20% a accizei la motorină ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
  • Scăderea cu 18,62% a accizei la benzină fără plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
  • Scăderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)

Reașezarea nivelurilor accizelor pentru alcool și băuturile alcoolice.

  • Scăderea cu 15,38% a accizelor pentru bere ( de la 3,9 lei / hl / 1 grad Plato la 3,3 lei / hl / 1grad Plato)
  • Scăderea cu 70% a accizelor la vinuri spumoase ( de la 161,33 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs) si cu 77,7% pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs)
  • Scăderea cu 30% a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei / hl alcool pur la 3306,98 lei / hl alcool pur)

Eliminarea din sfera de impozitare atât a țițeiului din productia internă cât și a produselor care în prezent se regăsesc la Capitolul II „Alte produse accizabile”: cafea, bijuterii, confecții din blănuri, autoturisme etc.

Dispare impozitul pe construcții

Propunerea de modificare legislativă este aceea de eliminare a acestuia începând cu 1 ianuarie 2016.

Argumente pentru susţinerea măsurii:

  • creșterea investițiilor companiilor private existente în România cu efecte pozitive asupra pieței muncii
  • creșterea competitivității pentru companiile din România
efectul cumulat al propunerilor

Efectul cumulat al propunerilor, estimare Guvern

 

Impozite și taxe locale

Impozitul pe clădiri:

  • Cota impozitului pe clădiri rezidențiale va fi cuprinsă între 0,08 % 0.2%, față de cota actuală 0,1 %;
  • Cota impozitului pe clădiri nerezidențiale, va fi cuprinsă între 0,2%-1,3%;

Impozitului pe teren:

Pentru terenurile situate în intravilan au fost introduse limite minime și maxime, pe ranguri de localități și zone.

Impozitul pe mijloacele de transport:

S-a introdus posibilitatea de scutire sau reducere a impozitului pe mijloacele de transport agricole folosite exclusiv în domeniul agricol.

Competențe ale consiliilor locale:

  • Pot majora, pentru clădirile și terenurile neîngrijite situate în intravilan, impozitul pe clădiri și impozitul pe teren cu până la 500%;
  • Pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv, se poate majora impozitul pe teren cu până la 500%.

Descărcați AICI sinteza modificărilor la Codul Fiscal

Descărcați AICI sinteza modificărilor propuse la Codul de Procedură Fiscală

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.2.2015

Lăsați un comentariu


Europa

Giuseppe Conte, premierul Italiei: Întregul edificiu european riscă să îşi piardă raţiunea de a fi

Iulian Soare

Întregul edificiu european riscă să îşi ”piardă raţiunea de a fi” dacă Uniunea Europeană va comite ”erori tragice” în faţa pandemiei de coronavirus, a declarat… Mai mult

Stiri

Spitalul militar destinat pacienţilor cu Covid-19 este operațional

Razvan Diaconu

Spitalul de campanie ridicat de armată în incinta Institutului Naţional de Gerontologie şi Geriatrie ”Ana Aslan” din Otopeni este operațional și pregătit să primească cazurile… Mai mult

Stiri

Virgil Popescu: Companiile din industria auto s-au reunit într-un grup de lucru pentru producerea în țară a ventilatoarelor necesare cazurilor critice de îmbolnăvire cu Covid-19

Vladimir Ionescu

Producătorii din industria auto din România au format un grup care lucrează pentru implementarea unui proiect privind producţia în România de ventilatoare mecanice necesare sistemului… Mai mult

Stiri

INACO: Ghidul surselor de finanțare pentru companii în timpul crizei Covid-19

Vladimir Ionescu

Un sondaj Best Jobs arată că peste 50% dintre angajatorii români au planuri să își continue afacerile, în ciuda agravării pandemiei de coronavirus. În acest… Mai mult

Stiri

Bilanț: 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 pe teritoriul României

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore (vineri-sâmbătă), 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 au fost identificate la nivel național, se arată în comunicatul transmis… Mai mult

Stiri

PSD, atac la ministrul Finanțelor: De amânarea ratelor beneficiază doar băncile. Florin Cîțu: Într-o economie nu există nimic gratuit

Razvan Diaconu

PSD consideră că băncile sunt avantajate de către ordonanţa de urgentă privind amânarea ratelor cu până la nouă luni, adoptată joi de Guvern. Social-democrații susțin… Mai mult

Europa

Cum a ajuns New York centrul infectărilor cu coronavirus din SUA

Vladimir Ionescu

Aproape jumătate dintre cazurile confirmate de Covid-19 din SUA, circa 45.900 vineri, sunt în statul New York. Numărul mare de locuitori (19,5 milioane de persoane),… Mai mult