luni

12 august, 2024

5 iulie, 2017

Asigurările auto obligatorii (RCA) urmează să fie încheiate după sistemul bonus-malus, format din categoria de bază, 8 clase de bonus, prin care ar trebui să se încurajeze conduita preventivă pe şosele a şoferilor şi 8 clase de malus, prin care vor fi penalizaţi „asiguraţii cu risc ridicat”, potrivit proiectului de Normă publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Proiectul este supus dezbaterii publice până în 17 iulie, iar  ASF  va organiza o sesiune pentru participanții interesați, vineri, la sediul Camerei de Comerţ şi Industrie a României.

Diferenţele dintre tarifele pentru şoferii riscanţi şi cei prudenţi au fost crescute, după ce penalizarea maximă a fost majorată până la 100% faţă de 32% în prezent. De asemeni, reducerea maximă a tarifului ar putea ajunge la 50%, faţă de cea actuală de 32%.


Astfel, un șofer va plăti un preț dublu față de cel standard (clasa de malus M8), dacă a înregistrat două daune plătite într-un an, indiferent de valoare, pe perioada de valabilitate a poliței RCA anterioare.

Pe de altă parte, șoferii care reuşesc să se claseze în cea mai bună clasă de bonus (B8) va plăti un tarif la jumătate față de cel standard, după ce va fi condus aceeași mașină timp de 4 ani fără daune.

Iată care lista coeficienţilor aferenţi diferitelor clasel de bonus / malus:


Proiectul Normei RCA prevede și două metode noi de reducere a tarifelor:

  • folosirea aparatelor electronice care urmăresc comportamentul în trafic
  • participarea la cursuri de condus preventiv, dacă și gradul de ris scade.

Noțiuni noi

Noua normă RCA introduce noi cinci noțiuni / obligații, astfel:

  • tariful de referință tariful orientativ, calculat semestrial „de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către ASF. Tariful urmează a fi publicat de către Autoritate.
  • „asigurat cu risc ridicat” – persoana care cel puțin trei asigurători RCA ofertează un tarif de prima de „N” ori mai mare decât tariful de referință, pe baza încadrării în clasele de risc. Factorul ,,N” este stabilit de către Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), cu aprobarea ASF.
  • Asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări au obligația să informeze asigurații/contractanții cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 zile înainte de încetare. Modalitatea de reînnoire a contractului RCA se stabilește prin reglementari ale ASF.
  • Menționarea în cuprinsul legii a principiului de acordare a despăgubirii pe baza acoperirii costurilor de readucere a vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat.
  • Stabilirea despăgubirii pe baza costurilor de reparație ale vehiculelor, valoarea de reparație fiind reglementată prin lege ca fiind cea stabilită prin utilizarea sistemelor specializate de evaluare sau prin documente emise în condițiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.

Mai precis:

Norma caută să clarifice decontarea directă a daunelor, prin care reparația este plătită de către asigurătorul RCA al șoferului păgubit, ca și alocarea asiguraților cu risc ridicat, în anumite condiţii.

După ce reparația este plătită direct de către asigurătorul RCA al șoferului păgubit, firma de asigurare își va recupera prejudiciul de la asigurătorul șoferului vinovat. Metoda nu este obligatorie, dar firmele de asigurare sunt obligate să o ofere clienților și să o includă ca o clauză suplimentară la contractul RCA. Asiguratul va plăti, însă, un supliment de primă de asigurare, verificat de specialiștii avizați de ASF.

Tratamentul special acordat clienților cu risc ridicat este aplicat pentru prima dată în România, dar la noi asigurătorii nu pot respinge pe șoferii care ar fi prea riscanți.

Detaliile despre modul cum se va stabili tarifele pentru aceștia vor fi precizate de BAAR, prin calculul factorului „N”, știut fiind că tariful stabilit va fi mai mic decât ofertele asigurătorilor.

„Asiguratul sau potențialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situația în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este de „N” ori mai mare decât tariful de referință publicat de către ASF”, spune proiectul citat.

Proiectul Normei ASF privind RCA poate fi consultat AICI – LINK

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România continuă să accelereze consumul – ca factor esențial de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: