Proiect de lege - Vaccinare și testare Covid a angajaților din Sănătate
luni

25 octombrie, 2021

Proiect de lege: Angajații din Sănătate nevaccinați se testează pe banii lor – pericol de a fi demiși

14 octombrie, 2021

Guvernul a înregistrat în Parlament proiectul de lege prin care angajații din sistemul sanitar (privat, sau de stat), precum și din IGSU și aviație sunt obligați să se testeze pe banii lor, la anumite intervale de timp, dacă nu sunt vaccinați anti-Covid sau nu au trecut prin această boală.

Proiectul a fost semnat și de vicepremierul Kelemen Hunor, ministrul interimar al Sănătății Cseke Attila și ministrul de Interne Lucian Bode, a declarat premierul demis Florin Cîțu, după ședința de guvern de joi.

”Alături de alți membri ai guvernului am semnat un proiect de lege: angajații din sistemul sanitar care nu sunt vaccinați și nu au trecut prin boală trebuie să se testeze pe banii proprii. La fel și cei din IGSU și aviație”, a declarat Florin Cîțu într-o conferință de presă la guvern.


Cei fără certificat vor fi suspendați din activitate pentru 30 de zile, fără plată, după care urmează desfacerea contractului individual de muncă (CIM), pentru persoanele angajate la stat.

Testele Covid-19 vor fi plătite de salariați, cu excepția cazurilor în care lucrătorul prezinta dovada unei afecțiuni din lista bolilor în cazul cărora nu se recomandă vaccinarea.

Măsura este valabilă pentru:

  • unitățile sanitare, publice și private
  • lucrătorii din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă și în cadrul unităților subordonate
  • cei din cadrul Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne și în cadrul unităților subordonate
  • personalul din cadrul laboratoarelor de analize medicale


„În unităţile publice măsura încetării contractului în baza cărora îşi desfăşoară activitatea personalul este necesară pentru a crea posibilitatea încadrării pe acele posturi a altor persoane, în vederea asigurării continuităţii activităţii, ţinând cont de faptul că în unităţile respective numărul total al posturilor este limitat prin acte normative. Responsabilitatea pentru a asigura aplicarea acestor măsuri revine conducerii unităţilor publice şi private”, se arată în Expunerea de motive a Ministerului Sănătății.

Verificarea certificatelor digitale, precum și obligația interzicerii accesului la locul de muncă a persoanelor care nu îndeplinesc aceste condiții revin conducerii unității. 

Nerespectarea acestor obliagații de către conducătorul unității respective reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei aplicată de către personalul împuternicit din cadrul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București și din cadrul Inspecției Sanitare de Stat.

Certificatul trebuie să ateste îndeplinirea uneia din următoarele condiţii:

  • vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete;
  • se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului Sănătăţii.

Documentul prevede:

  • Personalul care nu prezintă rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 va suporta costurile privind testarea, excepţie fiind categoria de personal care face dovada unor afecţiuni care reprezintă contraindicaţie la vaccinare, caz în care costurile de testare vor fi suportate de către angajator.
  • „Pentru unităţile private costurile privind activitatea de testare împotriva virusului SARS-CoV-2 vor fi suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, fie de către angajaţi, fie de către angajator”.
  • În cazul în care personalul medical nu prezintă certificatul digital al UE privind COVID-19 se reglementează suspendarea de drept, pe o perioadă de 30 de zile, a contractelor în baza cărora îşi desfăşoară activitatea.
  • După cele 30 de zile de suspendare, contractul personalului medical în baza căruia îşi desfăşoară activitatea încetează de drept. Pentru personalul din unităţile private care cumulează 30 de zile de suspendare angajatorul poate dispune fie prelungirea suspendării, fie încetarea contractului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea.
  • Pentru a asigura aplicarea acestor măsuri se stabilește în responsabilitatea conducerii unităților publice și private verificarea certificatelor digitale al UE privind COVID-19, precum și obligația interzicerii accesului la locul de muncă a persoanelor care nu îndeplinesc condițiile mai sus menționate.
Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

„Aceste măsuri sunt necesare având în vedere că dreptul la protecția sănătății publice, mai ales în perioada de pandemie, are o importanță majoră pentru stat, constituie o problemă de siguranță națională și trebuie abordat cu rigurozitate. De asemenea, dreptul pacienților de a nu se infecta de la un cadru medical trebuie prioritizat, în baza eticii și deontologiei medicale, precum și a siguranței pacientului”, se menționează expunerea de motive.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr