marți

30 aprilie, 2024

5 octombrie, 2023

Guvernul a pus în dezbatere publică un proiect de lege care aliniază România la directiva europeană privin impozitarea multinaționalelor.
Noua impozitare se va aplica pentru „entitățile constitutive care au sediul în România care sunt membre ale unui grup de întreprinderi multinaționale” cu un venit anual de cel puțin 750 de milioane de euro.

Proiectul legislativ care prevede asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor. Prin noua lege se urmărește ca statul român să încaseze bani care altfel erau plătiți de multinaționale în țări în care nivelul de taxare este mai mic.

Proiectul de act normativ vizează transpunerea unei directive europene (2022/2523) care are ca scop protejarea drepturilor de impozitare ale fiecărui stat membru al Uniunii Europene (UE) asupra societăților multinaționale și este programată să intre în vigoare începând cu anul 2024.


Acest impozit reprezintă diferența dintre cota minimă de 15% și cea efectivă de impozitare determinată la nivelul filialelor din România ale întreprinderilor multinaționale cu sediul în străinătate ce se va plăti în România. Așadar, România va avea dreptul de a încasa diferența de impozit, aceasta nemafiind colectată în jurisdicțiile societăților mamă a grupurilor multinaționale.

Proiectul de lege elaborat de Ministerul Finanțelor poate fi consultat AICI

„Ca regulă generală, impozitul suplimentar se datorează în jurisdicția societății-mamă finale a unei întreprinderi multinaționale. Prin exercitarea opțiunii de aplicare a impozitului suplimentar național, impozitul reprezentând diferența dintre cota minimă de 15% și cota efectivă de impozitare determinată la nivelul filialelor din România ale întreprinderilor multinaționale cu sediul în străinătate se va plăti în România și nu în jurisdicția unde este înregistrată societatea mamă finală. Prin urmare, România va avea dreptul de a încasa diferența de impozit, aceasta nemaifiind colectată în jurisdicțiile societăților mamă a grupurilor de întreprinderi multinaționale respective, prin aplicarea regulii generale IIR”, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.

Sunt excluse entitățile guvernamentale, organizațiile internaționale, fondurile de pensii, ONG-urile, fondurile de investiții care sunt societăți-mamă finale și vehiculele de investiții imobiliare, precum și alte entități deținute de acestea în proporție de 95% care operează exclusiv sau aproape exclusiv în scopul de a deține active sau de a investi în fonduri în beneficiunl acestor entități sau care desfășoară exclusiv activități autoxiliare celor desfășurate de entitatea sau de entitățile menționale.

Profitul net sau pierderea netă contabilă a unei societăți se va ajusta cu valoarea cheltuielilor nete cu impozitele, dividendele excluse, câștiguri sau pierderi de capital excluse, câștiguri sau pierderi incluse în temeiul metodei reevaluării, câștiguri sau pierderi din cedarea activelor și pasivelor excluse, câștiguri sau pierderi din diferențe de curs valutar, cheltuieli nedeductibile, erori dintr-o perioadă precedentă și modificări ale principiilor contabile și cheltuieli cu pensiile angajate.


Profiturile din transportul maritim internațional sunt exceptate din baza de impozitare.

Impozitul suplimentar național pentru un exercițiu financiar este valoarea pozitivă dacă este cazul, calculată astfel: impozit suplimentar = procentul impozitului suplimentar național x profitul excedentar național.

Procentul impozitului suplimentar național este diferența pozitivă dintre cota minimă de impozitare, de 15%, și cota efectivă de impozitare, calculată conform proiectului de lege pus în dezbatere publică.

Astfel, în cazul în care cota efectivă de impozitare este mai mică decât cota minimă într-o anumită jurisdicție, impozitul trebuie să fie alocat entităților din grupul de întreprinderi multinaționale care sunt obligate să plătească impozitul respectiv pentru a respecta cota de 15%.

Proiectul prevede o excludere de minimis pentru grupurile de companii multinaționale sau grupuri care au un venit mediu mai mic de 10 milioane euro și un profit mediu calificat sau pierdere sub 1 milion de euro într-o jurisdicție.

Astfel de grupuri nu vor trebui să plătească impozit suplimentar, chiar dacă cota efectivă de impozitare este sub cea minimă în jurisdicția respectivă.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: