joi

28 martie, 2024

22 noiembrie, 2015

gantry-doorsMarii producători din industria tutunului- BAT, JTI și Philip Morris- solicită Parlamentului să elimine din proiectul de lege privind interzicerea fumatului în spațiile publice închise amendamntul prin care se va interzice ”afișarea” țigărilor vândute în magazine.

Și retailerii au transmis Parlamentului o scrisoare în care solicită clarificări legat de acest amendament din lege, întrebând cum vor putea să afișeze prețul la țigările vândute, așa cum cer normele în comerț, dacă produsele nu se vor mai putea expune.

Legea privind interzicerea fumatului în spațiile publice urmează să fie votată miercuri de Parlament, iar industria de profil a sesizat că amendamentul privind interzicerea „afișării” țigărilor „în locurile obligatorii de trecere” a fost introdus fără consultare publică.


Parlamentul European a respins în proporție covârșitoare o măsură similară, după o analiză riguroasă a impactului economic și a celui de sănătate publică.

În plus, România a luat poziție, opunându-se ferm aplicării așa numitului „display ban” (interzicerea expunerii produselor) în Norvegia.

 Ce provocări aduce amendamentul pentru cele 2 industrii

Un amendament la proiectul de lege, introdus înaintea ședinței din 10 noiembrie a Comisiei de Sănătate, prevedea: „În unităţile în care se comercializează produse din tutun, este interzisă afişarea acestora la loc vizibil.”

La finalul dezbaterilor din comisie, textul s-a modificat: „În unitățile în care se comercializează produse din tutun, afișarea acestora în locurile obligatorii de trecere este interzisă.” 


Potrivit  unor scrisori trimise la Camera Deputaților de Asociația marilor retaileri, de comercianți mai mari sau mai mici, precum și de companiile producătoare de țigarete, în situația în care acest amendament rămâne în lege, activitatea supermarketurilor și a hipermarketurilor va fi mult îngreunată.

În plus, afirmă industria, aplicarea unor astfel de măsuri în magazinele de dimensiuni mici – unde punctul de vânzare coincide cu casa de marcat – va avea drept consecință eliminarea comerțului cu țigarete din aceste magazine.

În paralel, retailerii dar și producătorii își exprimă nemulțumirea că ”țigările de contrabandă vor fi în continuare disponibile oriunde: la colțul blocului, în piață, la metrou.”

Piața neagră a țigaretelor din România este de aproape 15% (conform ultimului studiu al companiei de cercetare Novel), unul dintre cele mai ridicate niveluri din Europa, ceea ce înseamnă pierderi la buget de peste 500 de milioane de euro anual.

Pe termen lung, consumatorul se va afla într-o confuzie din ce în ce mai mare. Porivit semnatarilor scrisorilor, la anul, designul pachetelor va fi schimbat, ca rezultat al transpunerii noii Directive a tutunului.

Avertismentele de sănătate vor crește, forma pachetului va fi modificata, ingredientele la fel. Iar faptul că pachetele nu vor fi  expuse, va face și mai dificilă distingerea între produsele legale și cele ilegale.

În prezent, companiile de tutun au în vedere produse inovative, cu risc redus. Conform scrisorii producătorilor legali, prin eliminarea prezentării produselor, consumatorul nu va putea opta pentru țigaretele de acest tip.

Mediul concurential din industria tutunului va fi afectat „prin excluderea posibilității de prezentare a produselor noi și a inovațiilor, inclusiv a celor cu risc redus pentru sănătatea consumatorului”, se arată în documentul semnat de aceștia.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: