joi

25 aprilie, 2024

7 septembrie, 2023

Comisia Europeană a desemnat, miercuri, pentru prima dată, așa numiții ”controlorii de acces (gatekeepers) ai piețelor digitale”: cinci sunt companii americane – Alphabet, Amazon, Apple, Meta şi Microsoft – și o firmă chineză – ByteDance (proprietarul TikTok).

Cei șase controlori de acces au la dispoziție șase luni pentru a se conforma pe deplin obligațiilor prevăzute în Regulamentul privind piețele digitale în ceea ce privește fiecare dintre serviciile de platformă esențiale desemnate pe care le furnizează – mesagerie, rețele sociale, partajarea videoclipurilor și browsere de internet.

Lista rămâne deschisă și alte companii pot fi adăugate sau actualii gatekeeps pot fi eliminați oricând, precizează Comisia.


Companiile care furnizează cel puțin unul dintre cele zece servicii de platformă esențiale enumerate în Regulamentul privind piețele digitale sunt prezumate a fi controlori de acces dacă îndeplinesc următoarele criterii cantitative:

  • o cifră de afaceri anuală de cel puțin 7,5 miliarde de euro pe piața europeană sau o capitalizare de piață de cel puțin 75 de miliarde de euro
  • mai mult de 45 de milioane de utilizatori finali stabiliți în UE sau situați în UE, lunar
  • peste 10.000 de firme utilizatoare în întreaga țară

Aceeași companie poate fi desemnată drept controlor de acces pentru mai multe servicii de platformă esențiale.

Serviciile de platformă esențiale sunt: serviciile de intermediere online, cum ar fi magazinele de aplicații, motoarele de căutare online, serviciile de socializare în rețea, anumite servicii de mesagerie, serviciile platformelor de partajare a materialelor video, asistenții virtuali, browserele web, serviciile de cloud computing, sistemele de operare, piețele online și serviciile de publicitate.

Obligațiile controlorilor de acces

  • Controlorul de acces nu poate interzice utilizatorilor comerciali să ofere aceleași produse sau servicii prin intermediul altor terți sau prin canale proprii (art. 5 alin. (3) din Regulament)[5]

  • Controlorul de acces nu poate interzice utilizatorilor comerciali păstrarea clientelei (art. 5 alin. (4) din Regulament)

  • Controlorul de acces nu poate împiedica utilizatorii comerciali să sesizeze instanțele de judecată și alte autorități privind încălcarea unor norme de către controlorul de acces (art. 5 alin. (6) din Regulament)

  • Controlorul de acces nu poate impune utilizatorilor comerciali să se aboneze la un alt serviciu conex ca o condiție pentru utilizarea serviciului (art. 5 alin. (8) din Regulamentul privind piețele digitale)

  • Controlorul de acces trebuie să ofere tratament egal privind ierarhizarea și indexarea între serviciile și produsele oferite de către utilizatorii comerciali și serviciile și produsele oferite de către controlorul de acces (art. 6 alin. (5) din Regulament)

  • Controlorul de acces nu are dreptul să utilizeze, în concurență cu utilizatorul comercial, date ale utilizatorului comercial generate pe platformă și care nu sunt disponibile publicului larg (art. 6 alin. (2) din Regulament)

  • Controlorul de acces trebuie să dea acces utilizatorului comercial la datele (inclusiv datele cu caracter personal) generate de platformă (art. 6 alin (10) din Regulament).

Practici interzise controlorilor de acces

  • să prelucreze, în scopul furnizării de servicii de publicitate online, datele cu caracter personal ale utilizatorilor finali care recurg la serviciile unor terți care utilizează serviciile de platformă esențiale ale controlorului de acces;
  • să combine datele cu caracter personal provenite de la serviciul de platformă esențial relevant cu date cu caracter personal provenite de la alte servicii de platformă esențiale sau de la orice alt serviciu furnizat de controlorul de acces sau cu date cu caracter personal provenite de la servicii furnizate de terți;
  • să utilizeze încrucișat date cu caracter personal între serviciul de platformă esențial relevant și alte servicii furnizate separat de controlorul de acces, inclusiv alte servicii de platformă esențiale, precum și vice versa;
  • să conecteze utilizatorii finali la alte servicii ale controlorului de acces pentru a combina datele cu caracter personal.

Procesul de selecție

Selecția a fost făcută în baza Digital Markets Act (DMA), lege de pionierat ce adaptează principiile de lungă durată ale politicii de concurență la realitatea secolului XXI, în care câteva corporații au acumulat o influență enormă în piețele libere, adesea în detrimentul întreprinderilor mici și al utilizatorilor zilnici.

Deciziile de desemnare adoptate astăzi sunt rezultatul unui proces de reexaminare derulat de către Comisie de-a lungul a 45 de zile în urma primirii unei notificări din partea Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft și Samsung cu privire la statutul potențial al acestor companii drept controlori de acces.

„Prin deciziile de desemnare adoptate astăzi, vom limita în cele din urmă puterea economică a 6 controlori de acces, oferindu-le consumatorilor o gamă mai largă de opţiuni şi creând noi oportunităţi pentru companiile inovatoare de mai mici dimensiuni din domeniul tehnologiei, datorită, printre altele, interoperabilităţii, posibilităţii transferării fişierelor de la un dispozitiv la altul, portabilităţii în timp real a datelor şi echităţii”, a declarat miercuri comisarul pentru piaţa internă, Thierry Breton, citat într-un comunicat al CE.

Samsung nu figurează ca gatekeeper pentru niciun serviciu esențial de platformă

Comisia a decis să nu desemneze Gmail, Outlook.com şi Samsung Internet Browser drept servicii de platformă esenţiale. Samsung nu este desemnată drept controlor de acces pentru niciun serviciu de platformă esenţial.

Comisia a concluzionat că, deși Gmail, Outlook.com și Samsung Internet Browser ating pragurile prevăzute în Regulamentul privind piețele digitale, îndeplinind așadar criteriile pentru a fi desemnate drept controlori de acces, Alphabet, Microsoft și Samsung au furnizat argumente suficient de bine motivate că aceste servicii nu se califică drept puncte de acces pentru serviciile de platformă esențiale respective.

Sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor

În cazul în care un controlor de acces nu respectă obligațiile prevăzute în Regulamentul privind piețele digitale, Comisia poate impune amenzi a căror valoare poate fi de până la 10 % din cifra de afaceri totală la nivel mondial a companiei respective ori, în cazul încălcărilor repetate, de până la 20 % din cifra de afaceri respectivă.

În cazul încălcărilor sistematice, Comisia poate, de asemenea, să adopte măsuri corective suplimentare, cum ar fi impunerea obligației ca un controlor de acces să își vândă o activitate comercială sau părți ale acesteia sau a interdicției ca un controlor de acces să achiziționeze servicii suplimentare legate de încălcarea sistematică.

Regulamentul privind piețele digitale (DMA)

Scopul Regulamentului privind piețele digitale este de a-i împiedica pe controlorii de acces să impună condiții inechitabile întreprinderilor și utilizatorilor finali și de a garanta caracterul deschis al serviciilor digitale importante.

În decembrie 2020, Comisia a prezentat, pe lângă Regulamentul privind piețele digitale, și o propunere de Regulament privind serviciile digitale, menit să abordeze consecințele negative care decurg din anumite comportamente ale platformelor online ce acționează în calitate de controlori de acces pe piața unică a UE.

Regulamentul privind piețele digitale a intrat în vigoare în noiembrie 2022 și se aplică din mai 2023:

  • El urmărește să asigure piețe contestabile și echitabile în sectorul digital.
  • Reglementează activitatea controlorilor de acces, adică marile platforme online care oferă un punct de acces important între întreprinderile utilizatoare și consumatori și care pot, prin poziția pe care o ocupă, să creeze blocaje în cadrul economiei digitale.

Patru investigații de piață

În paralel, Comisia Europeană a lansat patru investigații de piață pentru a examina mai în detaliu informațiile transmise de Microsoft și Apple, invocând argumentul că, în pofida faptului că aceste companii ating pragurile cerute, unele dintre serviciile lor de platformă esențiale nu se califică drept puncte de acces:

  • Microsoft: Bing, Edge și Microsoft Advertising
  • Apple: iMessage

Conform Regulamentului privind piețele digitale, scopul acestor investigații este de a stabili dacă, pe baza unei obiecții suficient de bine argumentate prezentate de companiile în cauză, se poate demonstra că serviciile în cauză nu ar trebui desemnate. Investigația ar trebui să se încheie în termen de maximum 5 luni.

De asemenea, Comisia a lansat o investigație de piață pentru a examina mai în detaliu dacă sistemul iPadOS dezvoltat de Apple ar trebui desemnat drept controlor de acces, în ciuda faptului că nu atinge pragurile cerute. Potrivit Regulamentului privind piețele digitale, investigația ar trebui să se încheie în termen de maximum 12 luni.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: