vineri

26 aprilie, 2024

21 iunie, 2022

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de la nivel european, reiese din calculele Eurostat.

Datele defalcate pe tipuri de bunuri și servicii arată că în cazul anumitor categorii, prețurile din România sunt mai aproape de media europeană, în vreme ce în cazul altora sunt foarte departe de aceasta.

În cazul alimentelor, prețurile din România sunt la 69% din media europeană.
Cei doi ani de pandemie au contribuit semnificativ la tendința de creștere a prețurilor alimentelor, care se conturase deja. Acestea au înregistrat în ultimii doi ani un avans de trei puncte procentuale față de media europeană.


Și prețurile produselor alcoolice și de tutun au consemnat un avans de peste patru puncte procentuale, la 79,1% din media europeană în 2021, reiese din datele Eurostat.

Prețurile la îmbrăcăminte și încălțăminte au fost de 84% din media europeană, nivel similar celui de dinainte de pandemie. Ultimii doi ani nu par a fi adus modificări semnificative față de media UE în privința prețurilor la mobilă.

Important: Indicii calculați de Eurostat oferă o comparație a nivelurilor prețurilor țărilor în raport cu media europeană și sunt calculați folosind paritățile puterii de cumpărare.

Unde avem prețuri aproape de media UE

Nivelul prețurilor aferente serviciilor de sănătate s-a menținut mult sub media europeană, la 28,5% în 2021, în scădere de la 30,1% din medie în 2019.


Procentul este semnificativ sub cel consemnat de Bulgaria, a doua clasată din această perspectivă, cu 37,5% din media europeană anul trecut.

Nivelul prețurilor din serviciile de educație a fost similar, de 31,4% din media europeană, în scădere de la 35% înainte de pandemie.

Prețurile din HoReCa s-au situat la 53,5% din media UE, cu un punct procentual sub nivelul din 2019.

Transporturile au fost mai aproape de medie, la 85,9% în 2021, în scădere față de anii anterior când se apropiau de 90% din media europeană.

În privința prețurilor la utilități, acestea au fost de 43,6% din media europeană anul trecut, procent similar celui din ultimii cinci ani. În această categorie sunt incluse toate cheltuielile aferente unei gospodării, de la apă, la gaze și curent.

Prețurile din România sunt aliniate aproape de media europeană la capitolele produse electronice – 97,4% și electrocasnice – 93,3%. Similar, prețurile ”echipamentelor personale de transport” sunt la 85,8% din media UE.

Discrepanțe mari între statele europene

În 2021, nivelurile prețurilor bunurilor de consum și ale serviciilor au fost foarte diferite la nivel european.

Danemarca și Irlanda (ambele la 140% din media UE) au avut cele mai ridicate niveluri ale prețurilor. Aceste state membre au fost urmate de Luxemburg (132%), Suedia (128%) și Finlanda (126%). Cele mai scăzute niveluri de preț au fost înregistrate în Polonia (60%) și în România și Bulgaria (ambele 56%).

În 2021, diferența dintre nivelul prețurilor din HoReCa a fost de aproape 3,4 ori mai mare în cea mai scumpă țară decât în ​​cea mai ieftină. Nivelurile prețurilor au variat de la 46% din media UE în Bulgaria, 54% în România și 62% în Ungaria, la 155% în Danemarca, 137% în Suedia și 133% în Finlanda.

Alcoolul și tutunul s-au clasat pe locul al doilea în ceea ce privește diferența de nivel de preț, cu cele mai scăzute niveluri de preț înregistrate în Bulgaria (64% din media UE), Polonia (72%) și Ungaria (79%) și cele mai ridicate în Irlanda (205%), Finlanda (173%), Suedia (136%) și Danemarca și Franța (ambele 134%).

”Această variație mare de preț se datorează în principal diferențelor de impozitare a acestor produse”, explică reprezentanții Eurostat.

(Citiți și: Inflația se apropie de pragul de 15%, chiar cu temperarea prețurilor la energie”)

Alimentele și băuturile nealcoolice au fost cele mai ieftine în România (69% din media UE) și Polonia (72%), în timp ce cele mai scumpe au fost în Luxemburg (125% din medie), Danemarca (120%) și Irlanda (119% ).

Îmbrăcămintea este un grup de produse la care prețurile diferă mai puțin între statele membre, variind de la 76% din media în Bulgaria până la 134% în Danemarca. Echipamentele de transport personal au înregistrat, de asemenea, o diferență mai mică de preț între statele membre, Polonia (81% din media UE) fiind cea mai ieftină și Danemarca (138%) cea mai scumpă. Diferențele de preț au fost limitate și pentru electronicele de larg consum, de la 88% din media în Polonia la 113% în Țările de Jos.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Nu este prima data cind pe un info-grafic Turcia este tratata ca fiind parte din UE (sau din Europa – apropo, Israelul pe unde e?), cind, probabil, si un prescolar stie ca acest lucru nu se va intimpla in urmatorii 10 ani (cel putin). Islanda la fel (cu mentiunea ca „pescarii” nici nu se mai chinuie sa adere la UE). In schimb, tradatorii de „briti” apar ca fiind exmatriculati, inclusiv din statistici.
    Bre Alexandra Pele mai pune si tu mina pe o carte, mai fa un cornet ! Daca Islanda si Turcia sunt mai europene decit Marea Britanie, atunci fie ai copiat dupa o fituica gresita, fie esti prea tinara sa cunosti istoria continentului astuia. Apropo, de San Marino, Andorra (la Vieja), Liechtenstein si Vatican ai auzit ? Da, sunt state de pe harta Europei, poate prea mici ca sa incapa relevant pe un info-grafic, dar sunt din EUROPA !! Cu ce e Luxemburgul mai relevant decit cele 4 state mentionate anterior ? Cu bolnavul de sciatica ? Cu legislatia protectionista si, pe undeva, anti-europeana ?
    Si Elvetia ce cauta pe aici ? Ei pot sa-si regleze din cursul CHF / EURO orice loc in statistici !
    Vad ca apar pe info-grafic si Albania, Serbia, Macedonia de Nord si Bosnia-Hertegovina. Kosovo nu, ca e cih !
    Pai ori e UE (si vorbim despre UE), ori e Europa (si vorbim despre TOATA Europa). Asa tocanita indigesta mai rar !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Nu este prima data cind pe un info-grafic Turcia este tratata ca fiind parte din UE (sau din Europa – apropo, Israelul pe unde e?), cind, probabil, si un prescolar stie ca acest lucru nu se va intimpla in urmatorii 10 ani (cel putin). Islanda la fel (cu mentiunea ca „pescarii” nici nu se mai chinuie sa adere la UE). In schimb, tradatorii de „briti” apar ca fiind exmatriculati, inclusiv din statistici.
    Bre Alexandra Pele mai pune si tu mina pe o carte, mai fa un cornet ! Daca Islanda si Turcia sunt mai europene decit Marea Britanie, atunci fie ai copiat dupa o fituica gresita, fie esti prea tinara sa cunosti istoria continentului astuia. Apropo, de San Marino, Andorra (la Vieja), Liechtenstein si Vatican ai auzit ? Da, sunt state de pe harta Europei, poate prea mici ca sa incapa relevant pe un info-grafic, dar sunt din EUROPA !! Cu ce e Luxemburgul mai relevant decit cele 4 state mentionate anterior ? Cu bolnavul de sciatica ? Cu legislatia protectionista si, pe undeva, anti-europeana ?
    Si Elvetia ce cauta pe aici ? Ei pot sa-si regleze din cursul CHF / EURO orice loc in statistici !
    Vad ca apar pe info-grafic si Albania, Serbia, Macedonia de Nord si Bosnia-Hertegovina. Kosovo nu, ca e cih !
    Pai ori e UE (si vorbim despre UE), ori e Europa (si vorbim despre TOATA Europa). Asa tocanita indigesta mai rar !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: