2 august, 2013

Consiliul Suprem de Apărare a Țării nu a luat vineri nicio decizie privind privatizarea CFR Marfă, după ce în 5 mai adoptase o hotărâre înainte de derularea licitației pentru tranzacționarea pachetului majoritar de acțiuni al companiei feroviare, a precizat Administrația Prezidențială.

”Membrii CSAT au avut o discuţie constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat strategia de privatizare a CFR Marfă prin Hotărârea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o altă decizie CSAT”, se arată într-un comunicat emis de Palatul Cotroceni.

Administrația Prezidențială subliniază că ședința CSAT de vineri a fost convocată de președintele Băsescu ”ca urmare a solicitării Guvernului României trimisă Secretariatului CSAT joi, 1 august a.c., ora 17.05, de a introduce pe ordinea de zi a unei şedinţe CSAT subiectul Hotărârii de guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător, având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de acţiuni, reprezentând 51% din capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” – S.A”.


De la ședință au lipsit premierul Victror Ponta, vicepreședinte al CSAT, și ministru interimar al Transporturilor, precum și ministrul Economiei, Varujan Vosganian.

Înlocuitorul premierului la ședință, viceprim-ministrul Gabriel Oprea, nu a avut drept de vot, Guvernul avertizând că astfel nu se va putea lua nicio decizie, întrucât hotărârile CSAT necesită votul unanim al membrilor prezenți, cu respectarea cvorumului.

”Guvernul României vede ca fiind o forţare decizia preşedintelui de a convoca ”de urgenţă” CSAT, cunoscut fiind faptul că hotărârile în cadrul Consiliului se iau cu unanimitate de voturi a celor prezenţi, în condiţiile îndeplinirii cvorumului, ceea ce nu ar fi posibil în cazul participării la şedinţă a cuiva fără drept de vot”, a precizat Guvernul, într-un comunicat emis vineri dimineața.

În hotărârea CSAT din mai se arată că Guvernul și Ministerul Transporturilor au reponsabilitatea pentru procedura de privatizare a CFR Marfă.


Anterior, Președinția a informat că premierul Victor Ponta este plecat din țară.

La reuniunea de la Cotroceni, condusă de Traian Băsescu, au participat viceprim-ministrul Gabriel Oprea, viceprim-ministrul și ministrul Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu, ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, ministrul Afacerilor Externe, Titus Corlăţean, ministrul Justiţiei, Robert-Marius Cazanciuc, directorul Serviciului Român de Informaţii, George Maior, directorul Serviciului de Informaţii Externe, Teodor Meleşcanu, şeful Statului Major General, general-locotenent Ştefan Dănilă, consilierul prezidenţial pentru securitate naţională, Iulian Fota, secretarul CSAT, generalul Ion Oprişor.

A mai participat, ca invitat, consilierul prezidenţial Claudiu-Constantin Dinu, şeful Departamentului Constituţional Legislativ.

Privatizarea CFR Marfă, în schimbul de replici Guvern-Președinție

Privatizarea CFR Marfă face obiectul unui schimb de replici între guvern și președintele Traian Băsescu.

Săptămâna trecută, Guvernul a adoptat o hotărâre privind îndeplinirea condițiilor de privatizare a CFR Marfă cu Grup Feroviar Român.

Guvernul a transmis, însă, la Cotroceni hotărârea, cerând ca președintele Băsescu să convoace CSAT în vederea unui aviz privind privatizarea CFR Marfă.

”Astăzi aprobăm hotărârea de guvern cu CFR Marfă, că văd că nu poate să doarmă adversarul nostru politic. Sigur că-mi asum răspunderea, n-am fugit niciodată de răspundere. Aprobăm hotărârea de guvern, o trimitem la CSAT spre aviz, că dacă preşedintele ştie ceva ce noi nu ştim, nu trebuie să ne lase să greşim, trebuie să spună”, declara atunci premierul Victor Ponta.

Decizia Guvernului de a cere un aviz al CSAT a venit după ce președintele Traian Băsescu a decis să amâne emiterea unui decret prezidențial privind propunerea PNL pentru postul de ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi.

Astfel, președintele l-a obligat pe premierul Ponta să rămână o lună și jumătate ministru interimar al Transporturilor, cerându-i prim-ministrului să-și asume finalizarea privatizării CFR Marfă.

”Dată fiind conjunctura de la Transporturi, singura soluţie corectă este ca ministrul interimar al Transporturilor, care cunoaşte şi public a apreciat procesul de privatizare la CFR Marfă, să rămână în funcţie măcar până la semnarea contractului, a contractului de privatizare”, a afirmat Traian Băsescu.

Băsescu a ridicat un semn de întrebare față de succesul privatizării, susținând că GFR caută credite bancare ”cu oarecare disperare”, pentru achitarea celor 200 de milioane de euro pentru CFR Marfă.

În replică, premierul Ponta i-a cerut șefului statului ca, în calitate de președinte al CSAT, să se exprime privind finalizarea privatizării.

“Evident, aşa cum a fost şi la momentul aprobării începerii demersurilor, mergem la CSAT, informăm. Dacă ştie preşedintele ceva ce noi nu ştim, dacă s-a uitat prin conturile firmelor, cred că în CSAT, într-un cadru legal, ne poate spune şi, sigur, mergem mai departe sau, dacă e ceva rău, ce noi nu ştim, sunt convins că nu ne va lăsa să perseverăm în greşeală”, a declarat Victor Ponta.

Președintele Băsescu a refuzat inițial să convoace CSAT, arătând că acest consiliu nu are în atribuții să dea avize asupra unor privatizări, după ce au fost efectuate licitațiile.

Joi, însă, președintele a anunțat convocarea CSAT pentru vineri.

Șeful statului a precizat că a convocat CSAT după ce joi Guvernul a solicitat un aviz al Consiliului privind finalizarea privatizării CFR Marfă. Tot începând joi, premierul Victor Ponta a plecat în concediu, lăsând conducerea Guvernului în sarcina vicepremierului Gabriel Oprea.

Președinția a precizat că Victor Ponta a plecat în străinătate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Fiind vorba de o companie strategica, importanta pentru siguranta nationala, CSAT trebuie sa exprime un punct de vedere in privinta privatizarii CFR Marfa. Daca Basescu stie ceva care ar impiedica privatizarea, atunci trebuia sa zica in sedinta de azi, sa nu mai tina doar pentru el. Problema e ca nu stie nimic, a vorbit doar ca sa mai bage niste bete in roate guvernului.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Fiind vorba de o companie strategica, importanta pentru siguranta nationala, CSAT trebuie sa exprime un punct de vedere in privinta privatizarii CFR Marfa. Daca Basescu stie ceva care ar impiedica privatizarea, atunci trebuia sa zica in sedinta de azi, sa nu mai tina doar pentru el. Problema e ca nu stie nimic, a vorbit doar ca sa mai bage niste bete in roate guvernului.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: