Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Europa

Buget UE 2021-2027: Toți liderii vor Acord rapid, dar nimeni nu face concesii. Poziția de negociere a României

În pregătirea summit-ului special convocat pe 20 februarie de către Consiliul European, președintele Charles Michel (foto) încearcă să obțină un acord prealabil asupra dimensiunii și… Mai mult

07.02.2020

Cronicile

Președinția: CSAT nu a luat vineri nicio hotărâre privind CFR Marfă

de Mihai Pavelescu 2.8.2013

Consiliul Suprem de Apărare a Țării nu a luat vineri nicio decizie privind privatizarea CFR Marfă, după ce în 5 mai adoptase o hotărâre înainte de derularea licitației pentru tranzacționarea pachetului majoritar de acțiuni al companiei feroviare, a precizat Administrația Prezidențială.

”Membrii CSAT au avut o discuţie constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat strategia de privatizare a CFR Marfă prin Hotărârea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o altă decizie CSAT”, se arată într-un comunicat emis de Palatul Cotroceni.

Administrația Prezidențială subliniază că ședința CSAT de vineri a fost convocată de președintele Băsescu ”ca urmare a solicitării Guvernului României trimisă Secretariatului CSAT joi, 1 august a.c., ora 17.05, de a introduce pe ordinea de zi a unei şedinţe CSAT subiectul Hotărârii de guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător, având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de acţiuni, reprezentând 51% din capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” – S.A”.

De la ședință au lipsit premierul Victror Ponta, vicepreședinte al CSAT, și ministru interimar al Transporturilor, precum și ministrul Economiei, Varujan Vosganian.

Înlocuitorul premierului la ședință, viceprim-ministrul Gabriel Oprea, nu a avut drept de vot, Guvernul avertizând că astfel nu se va putea lua nicio decizie, întrucât hotărârile CSAT necesită votul unanim al membrilor prezenți, cu respectarea cvorumului.

”Guvernul României vede ca fiind o forţare decizia preşedintelui de a convoca ”de urgenţă” CSAT, cunoscut fiind faptul că hotărârile în cadrul Consiliului se iau cu unanimitate de voturi a celor prezenţi, în condiţiile îndeplinirii cvorumului, ceea ce nu ar fi posibil în cazul participării la şedinţă a cuiva fără drept de vot”, a precizat Guvernul, într-un comunicat emis vineri dimineața.

În hotărârea CSAT din mai se arată că Guvernul și Ministerul Transporturilor au reponsabilitatea pentru procedura de privatizare a CFR Marfă.

Anterior, Președinția a informat că premierul Victor Ponta este plecat din țară.

La reuniunea de la Cotroceni, condusă de Traian Băsescu, au participat viceprim-ministrul Gabriel Oprea, viceprim-ministrul și ministrul Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu, ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, ministrul Afacerilor Externe, Titus Corlăţean, ministrul Justiţiei, Robert-Marius Cazanciuc, directorul Serviciului Român de Informaţii, George Maior, directorul Serviciului de Informaţii Externe, Teodor Meleşcanu, şeful Statului Major General, general-locotenent Ştefan Dănilă, consilierul prezidenţial pentru securitate naţională, Iulian Fota, secretarul CSAT, generalul Ion Oprişor.

A mai participat, ca invitat, consilierul prezidenţial Claudiu-Constantin Dinu, şeful Departamentului Constituţional Legislativ.

Privatizarea CFR Marfă, în schimbul de replici Guvern-Președinție

Privatizarea CFR Marfă face obiectul unui schimb de replici între guvern și președintele Traian Băsescu.

Săptămâna trecută, Guvernul a adoptat o hotărâre privind îndeplinirea condițiilor de privatizare a CFR Marfă cu Grup Feroviar Român.

Guvernul a transmis, însă, la Cotroceni hotărârea, cerând ca președintele Băsescu să convoace CSAT în vederea unui aviz privind privatizarea CFR Marfă.

”Astăzi aprobăm hotărârea de guvern cu CFR Marfă, că văd că nu poate să doarmă adversarul nostru politic. Sigur că-mi asum răspunderea, n-am fugit niciodată de răspundere. Aprobăm hotărârea de guvern, o trimitem la CSAT spre aviz, că dacă preşedintele ştie ceva ce noi nu ştim, nu trebuie să ne lase să greşim, trebuie să spună”, declara atunci premierul Victor Ponta.

Decizia Guvernului de a cere un aviz al CSAT a venit după ce președintele Traian Băsescu a decis să amâne emiterea unui decret prezidențial privind propunerea PNL pentru postul de ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi.

Astfel, președintele l-a obligat pe premierul Ponta să rămână o lună și jumătate ministru interimar al Transporturilor, cerându-i prim-ministrului să-și asume finalizarea privatizării CFR Marfă.

”Dată fiind conjunctura de la Transporturi, singura soluţie corectă este ca ministrul interimar al Transporturilor, care cunoaşte şi public a apreciat procesul de privatizare la CFR Marfă, să rămână în funcţie măcar până la semnarea contractului, a contractului de privatizare”, a afirmat Traian Băsescu.

Băsescu a ridicat un semn de întrebare față de succesul privatizării, susținând că GFR caută credite bancare ”cu oarecare disperare”, pentru achitarea celor 200 de milioane de euro pentru CFR Marfă.

În replică, premierul Ponta i-a cerut șefului statului ca, în calitate de președinte al CSAT, să se exprime privind finalizarea privatizării.

“Evident, aşa cum a fost şi la momentul aprobării începerii demersurilor, mergem la CSAT, informăm. Dacă ştie preşedintele ceva ce noi nu ştim, dacă s-a uitat prin conturile firmelor, cred că în CSAT, într-un cadru legal, ne poate spune şi, sigur, mergem mai departe sau, dacă e ceva rău, ce noi nu ştim, sunt convins că nu ne va lăsa să perseverăm în greşeală”, a declarat Victor Ponta.

Președintele Băsescu a refuzat inițial să convoace CSAT, arătând că acest consiliu nu are în atribuții să dea avize asupra unor privatizări, după ce au fost efectuate licitațiile.

Joi, însă, președintele a anunțat convocarea CSAT pentru vineri.

Șeful statului a precizat că a convocat CSAT după ce joi Guvernul a solicitat un aviz al Consiliului privind finalizarea privatizării CFR Marfă. Tot începând joi, premierul Victor Ponta a plecat în concediu, lăsând conducerea Guvernului în sarcina vicepremierului Gabriel Oprea.

Președinția a precizat că Victor Ponta a plecat în străinătate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.8.2013

Un raspuns

  1. Maria
    2.8.2013, 6:31 pm

    Fiind vorba de o companie strategica, importanta pentru siguranta nationala, CSAT trebuie sa exprime un punct de vedere in privinta privatizarii CFR Marfa. Daca Basescu stie ceva care ar impiedica privatizarea, atunci trebuia sa zica in sedinta de azi, sa nu mai tina doar pentru el. Problema e ca nu stie nimic, a vorbit doar ca sa mai bage niste bete in roate guvernului.

Lăsați un comentariu


Stiri

9 universități românești în topul Times Higher Education Emerging Economies – ASE, trend ascendent

Vladimir Ionescu

Nouă universități din România au intrat în topul Times Higher Education Emerging Economies, pe locurile 200+. Prima universitate clasată în top este Universitatea Babeș-Bolyai din… Mai mult

Stiri

PSD boicotează votul de investitură al Guvernului Orban 2 – decizie unanimă a CEx

Vladimir Ionescu

Conducerea PSD au votat miercuri, în unanimitate, în ședința CEx să boicoteze ședința de plen programată luni, în care ar fi trebuit să fie dat… Mai mult

Europa

Document al Comisiei: Transporturile din UE își vor reduce la jumătate dependența de petrol abia în 2050

Iulian Soare

În pofida obiectivului declarat de a decarboniza transporturile și a actelor promovate de Comisia Europeană pentru a stimula acest lucru, sectorul transporturilor va rămâne puternic… Mai mult

Stiri

PNL merge pe mâna lui Mihai Chirica la alegerile pentru Primăria Iași

Razvan Diaconu

Mihai Chirica a confirmat, miercuri, că va candida la alegerile locale din partea PNL, după ce anterior au apărut informații pe surse că liderii PNL… Mai mult

Stiri

Acționarii combinatului de la Galați promit investiţii de un miliard de euro

Adrian N Ionescu

GFG Alliance s-a angajat să investească un miliard de euro pentru a moderniza combinatul siderurgic de la Galați, în scopul reducerii emisiilor şi al creșterii… Mai mult

Stiri

Știați că inclusiv Fiscul poate cere acces la informațiile despre clienți, relații de afaceri și tranzacții?

AVOCATNET

Accesul organului fiscal central la informații privind combaterea spălării banilor este prevăzut în procedura fiscală de la finele lui 2018. Practic, în anumite condiții, băncile,… Mai mult

Europa

România a avut cea mai mare rată de creştere în construcţii din UE în Trimestrul 4 / 2019

Adrian N Ionescu

Constructorii români au profitat de vremea bună şi de creșterea salariului minim și au înregistrat de departe cele mai mari creșteri ale producției în ultimul… Mai mult