Președintele Klaus Iohannis urmează să adreseze un mesaj Parlamentului, luni, pe marginea Strategiei naționale de apărare. Inițial, documentul ar fi trebuit să fie votat de senatori și deputați luni, însă votul stă sub semnul întrebării din cauza opoziției președintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, și a lideului de grup PSD de la Senat, Ilie Sârbu.
Strategia națională va face obiectul unui raport al comisiilor de apărare, raport care ar trebui să fie înaintat Birourilor permanente luni. În funcție de soluția găsită în comisii, care ar putea considera, sau nu, că strategia trebuie clarificată, conducerea Parlamentului va stabili când se va vota acest document.
Călin Popescu Tăriceanu: ”În forma asta, nu putem vota”
Potrivit stenogramei ședinței din 15 iunie a Birourilor Permanente reunite, președintele Senatului consideră că Strategia de apărare elaborată sub patronajul preşedintelui Kaus Iohannis goleşte de conţinut activitatea Guvernului, trecându-se ”subtil” către o republică prezidenţială.
Aşa cum, probabil, aţi observat şi dumneavoastră, Strategia naţională de securitate cuprinde, pe lângă conceptele tradiţionale, o serie de concepte preluate de la Preşedintele Băsescu, potrivit cărora, în securitatea naţională intră toate celelalte domenii: mediu economic, energie, dezvoltare durabilă, sănătate, educaţie, protecţie socială, agricultură, tot.
Prin urmare, avem de-a face cu două lucruri care se întâmplă simultan: transferul acestor atribuţii, care sunt de resortul Guvernului, la Preşedinţie, în cadrul Strategiei de securitate naţională, şi, evident, golirea de conţinut a activităţii Guvernului, cu alte cuvinte, trecerea către o republică prezidenţială. Adică, dincolo de problema de securitate naţională, faţă de care am toată sensibilitatea, într-un mod „subtil”, se merge pe această idee de consolidare a puterii prezidenţiale, spuneam, trăsătură de bază a mandatului preşedintelui precedent.
Din acest punct de vedere, eu vă spun că aşa, în forma asta, nu putem să votăm, chiar dacă a făcut obiectul unor discuţii şi consultări la Cotroceni, şi sigur că vă asumaţi o responsabilitate politică majoră dacă acceptaţi ca strategia să fie aprobată în aceşti termeni.
Vă rog foarte mult, aveţi răbdare şi parcurgeţi-o. Nu am exagerat cu nimic din ceea ce am spus, cred că este o problemă politică majoră. În felul acesta, eludăm prevederile constituţionale şi dăm puteri Preşedintelui în domenii care nu sunt de resortul atribuţiilor prezidenţiale, afirmă președintele Senatului, potrivit stenogramei publicate pe site-ul Camerei Deputaților.
Ilie Sârbu: ”E făcută prost”
Lider al senatorilor PSD și socru al premierului Victor Ponta, Ilie Sârbu a ridicat obiecții în ceea ce privește calitatea documentului.
Până la urmă, m-am uitat puţin, cât am apucat acum sigur, primind şi mapele foarte târziu, fiind luni. Eu, aşa cum o văd, din punct de vedere, sigur, tehnic, nu e decât o expunere narativă a unora dintre temele pe care… Le luăm la întâmplare, de exemplu, capitole.
Puteţi cita din orice capitol şi orice punct de acolo, să vedeţi ce spune. De exemplu: ce e terorismul? E o ameninţare persistentă ca formă de manifestare, dificil…. Şi? Care e strategia? Că ne spui ce e terorismul? Ştim şi noi ce-i terorismul.
Mai departe, la alt punct: proliferarea armelor de distrugere în masă – două rânduri – precum şi traficul de produse cu dublă utilizare pot afecta securitatea naţională. Cred că şi copiii de liceu ştiu asta, că traficul cu arme, mai ales de distrugere în masă… Şi, ce? Care e strategia?
La fiecare punct, dacă îl luaţi în parte… Că noi vorbim de Strategia naţională de apărare, nu vorbim de informare, despre ce ar însemna o strategie naţională şi problemele care se ridică. Noi avem doar prima parte a unei strategii. Identificăm problemele, care deja sunt cunoscute, că-s globale, că-s zonale, şi, după aceea, nu venim cu nimic.
Nu ştiu… dumneavoastră, care aţi citit-o… Eu n-am… Acum am spicuit aşa din ea.
Riscuri. Instabilitate regională. Vorbim de ea de ni s-a urcat la cap. Şi orice criză politică, indiferent ce se întâmplă în România, se duce pe instabilitate regională, că avem Ucraina, e război, că trupe, că aduc americanii, că facem…
Nerealizarea obiectivelor de dezvoltare a României. Indiferent pe care punct îl luaţi aici, poate şi la acesta de dezvoltare. Aici trebuia punctat. România s-a angajat că duce la 2% PIB-ul pentru înarmare, pentru armată, pentru dotare…
Sunt foarte multe aspecte. Eu o văd doar aşa, ca o introducere sau ca o identificare a problemelor majore care sunt în zonă – unele nici n-ar mai fi trebuit trecute – şi, după aceea, să vorbim de strategie.
Acum, care e strategia noastră? E secretă? S-ar putea să fie secretă. Aici sunt doar consideraţii generale. Dacă vă uitaţi şi la consideraţiile finale… Să citiţi, că sunt trei puncte. Să vedeţi cu ce rămâne, pe final, cel care stă în sală sau cel care se uită la televizor şi ascultă.
Singurul lucru de apreciat e că Preşedintele actual a venit totuşi cu o strategie. Mă rog, i-au făcut-o consilierii, că bănuiesc că n-a stat dânsul acolo, să scrie despre… Dar e făcută prost. Cum o fi trecut şi pe la… Nu ştiu dacă a mai trecut prin alte foruri, afirmă Ilie Sârbu, potrivit stenogramei.
Soluția Valeriu Zgonea: ”Dacă comisiile pentru apărare consideră oportună o prelungire (…) putem s-o discutăm și 6 luni, și un an”
Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a fost cel care a furnizat soluția: Grupurile politice parlamentare să-şi exprime punctul de vedere în comisiile pentru apărare.
Vă propun următoarea variantă, care mi se pare fezabilă şi care dă şi comisiilor pentru apărare reunite posibilitatea să prelungească termenul dacă consideră că au mai multe lucruri de dezbătut. Eu vă propun o săptămână. Această strategie este discutată de câţiva ani de zile, din ceea ce îmi aduc eu aminte, iar ultima a fost negociată cu toate grupurile politice parlamentare care sunt reprezentate în Parlament. Există şi semnături pe această iniţiativă care a fost transmisă.
O săptămână este un termen fezabil pentru toată lumea. Dacă se adresează Preşedintele statului săptămâna viitoare, la ora 17.00, după aceea, putem s-o votăm.
Dacă comisiile pentru apărare consideră oportună o prelungire cu câteva săptămâni – că au acest drept – se întoarce această cerere, sub semnătura celor doi preşedinţi, pe decizia majoritară în comisie, către Biroul permanent reunit, şi noi acceptăm. Şi putem s-o discutăm şi şase luni, şi un an de zile. Dar eu cred că acest lucru trebuie să meargă, în primul rând, către comisiile pentru apărare, iar termenul de o săptămână este un termen fezabil. Aşa l-am dat şi ultima dată când am discutat-o şi s-a amânat, după aceea, sine die, ultima Strategie naţională de apărare şi a rămas la comisiile pentru apărare.
Este un atribut al Preşedintelui statului, noi avem alte atribute şi haideţi să ascultăm şi punctul de vedere al comisiilor reunite, a sfătuit Valeriu Zgonea.
Descărcați AICI (LINK) stenograma, pentru a vedea care au fost pozițiile exprimate de toți participanții la ședință