sâmbătă

2 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

11 decembrie, 2013

În premieră absolută de la liberalizarea prețurilor încoace, prețurile au scăzut în luna noiembrie, indicele consemnat de INS în raport cu luna precedentă fiind de 99,99%. Influența principală în acest sens a fost dată de ieftinirea produselor alimentare cu 0,15%, în timp ce mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 0,06% iar serviciile cu 0,10%.

Decalajul dintre inflația medie anuală pe agregare națională și cea pe sistem armonizat european s-a menținut la opt zecimi de procent (4,3% IPC, față de 3,5% IAPC, valoarea transmisă la Eurostat și conformă cu clasificarea europeană a mărfurilor și serviciilor). Practic, INS ar trebui să ia o poziție pentru a lămuri această diferență deja considerabilă.

Indicele CORE 2 ajustat, aflat sub influența politicii monetare, a fost de -0,07%. Inflația anuală a atins un nou nivel minim record, cu doar 1,83%.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Legumele și conservele de legume s-au ieftinit per total cu 0,16%, deși cartofii s-au scumpit cu 6,11%. Fructele au costat și ele cu aproape patru procente mai puțin, deși prețul fructelor proaspete s-a majorat cu 0,26%. Cele care s-au ieftinit cu 8,29% în raport cu luna anterioară au fost citricele și alte fructe meridionale.

Datele concrete contrazic astfel impresia diminuării prețurilor ca urmare a unei recolte bune la intern. În plus, scumpirea ouălor cu 5,03% a trimis influența produselor volatile ( legume, fructe, ouă) în teritoriul pozitiv al majorării prețurilor, contrar impresiei generale. Mai degrabă, cursul de schimb mai bun al leului a contribuit la reducerea inflației. Astfel, combustibilii s-au ieftinit cu 0,12% iar factura la serviciile de telefonie s-a redus cu 0,07%

Destul de ciudat pentru reducerile de prețuri de tip black Friday și care au abundat în ultima decadă din luna noiembrie, în afară de combustibili, nu s-a consemnat vreo reducere a prețurilor la nici una dintre grupele de mărfuri nelimentare. Potrivit datelor oficiale, încălțămintea s-a scumpit cu 0,48%, îmbrăcămintea cu 0,18%, frigiderele cu 0,12%, aragazele cu 0,10% iar electronicele cu 0,08%.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

După primele unsprezece luni din acest an, creșterea generală a prețurilor a fost de 1,22%. Ceea ce lasă deschisă pentru ultima lună a anului posibilitatea absolut greu de anticipat ca BNR să rateze ținta de inflație și în acest an. Dar nu ieșind în sus în afara intervalului de variație de plus/minus un procent, ci în jos, adică sub 1,5%.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Pentru aceasta, ar fi suficient ca inflația consemnată în luna decembrie 2013 să fie sub 0,27% . Ea ar înlocui valoarea destul de consistentă, de 0,60%, consemnată în decembrie 2012. Mai mult, tot prin efect de bază ( vezi nivelul de 1,34% din prima lună a anului în curs), în funcție de efectele majorării prețurilor la carburanți, am putea asista în luna ianuarie 2014 la diminuarea inflației sub pragul de 1%. Mai ales că s-a discutat deja amînarea introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenți la motorină.

Până la finalul anului viitor , vom asista la o stabilizare și chiar o ușoară revenire a creșterii prețurilor , dată fiind valorile lunare relativ reduse din a doua jumătate a anului 2013. În condițiile în care cursul de schimb va fi în continuare stabil, se conturează o apropiere a inflației medii anuale (calculată după metodologia comunitară) de nivelul de 2% recomandat de Banca Centrală Europeană.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: