Consiliul Concurenţei se teme că tranzacţia prin care Delhaize „The Lion” Nederland BV (Mega Image) preia Profi Rom Food SRL ar putea afecta producători, furnizori și consumatorii. De aceea, analiza va continua prin discuții cu reprezentanți ai celor trei categorii potențial afectate, dar și cu specialiști în domeniul concurenței din state unde au avut loc astfel de mari tranzacții, arată Consiliul.
„Îngrijorările rezultate în urma analizei efectuate de autoritatea de concurenţă vizează atât piaţa comerţului cu amănuntul, cât şi piaţa achiziţiilor de produse de consum curent preponderent alimentare”, menţionează un comunicatul al Consiliului.
Pe unele pieţe locale unde sunt prezente cele două reţele, operaţiunea poate conduce la reducerea posibilităţilor de alegere ale consumatorilor pentru achiziţia de produse alimentare.
De asemenea, ar putea genera efecte negative asupra activităţii unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare şi, pe de altă parte, consolidarea poziţiei Mega Image pe piaţa de achiziţii.
Analiza este complexă – este cea mai mare tranzacție din retailul românesc
„Aşa cum ştiţi, Comisia Europeană a fost de acord să ne transfere analiza acestui caz, la solicitarea noastră, având în vedere că piaţa românească este cea mai afectată. Este cea mai mare tranzacţie pe piaţa de retail din România şi este nevoie de o analiză complexă. De aceea ne consultăm cu autorităţile din alte state membre care au gestionat tranzacţii similare, dar vrem să aflăm şi punctele de vedere ale celor afectaţi: producători agricoli şi procesatori, concurenţi, asociaţii de consumatori.” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, citat în comunicat.
Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) poate transmite Consiliului Concurenţei propuneri de angajamente pentru a înlătura îngrijorările concurenţiale.
Propunerile de angajamente vor fi evaluate, iar autoritatea de concurenţă va consulta terţii cu privire la eficacitatea acestora, sub forma unui test de piaţă.
Tranzacție în valoare de 1,3 mld. euro
La finele lunii octombrie 2023, Fondul de private equity MidEuropa anunţa, printr-un comunicat, că a încheiat un acord privind vânzarea Profi Rom Food către Ahold Delhaize, din care face parte şi lanţul Mega Image, pentru suma de 1,3 miliarde de euro.
Vânzarea Profi către Ahold Delhaize reprezenta cea mai mare tranzacţie pe segmentul de produse alimentare din Europa continentală care implică un fond de private equity. De asemenea, tranzacţia era cea mai mare de până la acel moment pe segmentul alimentar din Europa Centrală şi de Est, însă a fost condiţionată de obţinerea aprobărilor necesare din partea organismelor de reglementare, fiind preconizat a se finaliza în 2024.
„Vânzarea Profi este al doilea exit al MidEuropa cu o valoare de peste 1 miliard de euro în sectorul de retail din Europa Centrală, continuând succesul nostru cu Zabka, unde am construit un lider pe piaţa poloneză de magazine de proximitate. Vânzarea către Ahold Delhaize atestă valoarea strategică pe care am adăugat-o la succesul Profi şi marchează un nou reper important pentru MidEuropa, consolidându-ne reputaţia de generare a unor profituri atractive şi lichidităţi semnificative pentru investitorii noştri. Vânzarea Profi este, de asemenea, o tranzacţie foarte importantă pentru regiunea Europei Centrale, unde se află în continuare unele dintre companiile cu cel mai mare potenţial de creştere din Europa”, declara Robert Knorr, managing partner în cadrul MidEuropa.
****