Portul Constanța are o oportunitate „extraordinară” de listare la Bursă, spune Franklin Templeton, compania care administrează Fondul Proprietatea (FP). Administratorul FP vrea să fructifice creșterea importanței portului, în condițiile războiului Rusiei în Ucraina, care a blocat porturile acesteia la Marea Neagră.
Fondul Proprietatea și-a evaluat la mai mult de 294 de milioane de lei pachetul de acțiuni deținut la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (19,99% din total), căreia îi aparține Portul Constanța . Astfel compania este evaluată la peste 1,47 miliarde de lei.
„În actualul context geopolitic și economic, importanța strategică și economică în zonă (a companiei) s-a majorat și mai mult, iar potențialul ei de creștere este foarte mare. Este o companie profitabilă, care de-a lungul timpului a dat rezultate foarte bune. Din capacitatea ei de a genera cash-flow și dividende pentru acționari, combinată cu oportunitățile de creștere pe care le vedem, poate rezulta o poveste de IPO (ofertă publică) extraordinară″, a declarat Daniel Naftali, vicepreședintele senior al Franklin Templeton București, într-un interviu pentru Profit.ro.
Oficialul de la Franklin Templeton se referă la oferta publică inițială (IPO) de acțiuni, prin care FP și-ar putea vinde pachetul la compania de administrare a Portului Constanța, concomitent cu listarea acestuia la Bursa de Valori București.
Proiecte vechi de listare
Aceeași metodă urmează să fie folosită la listarea Hidroelectrica. FP are un pachet de acțiuni de aproape 20% și la Hidroelectrica, iar listarea a fost aprobată de acționarul majoritar, Ministerul Energiei.
Numai că, încă de pe la jumătatea primului deceniu al secolului, proiectele celor două listări au o istorie îndelungată de eșecuri, uneori înregistrate dinainte de a fi lansate.
În aprilie 2015, Guvernul aproba „crearea unui colectiv de lucru operativ, însărcinând Ministerul Finanțelor Publice și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să gestioneze coordonarea programului de listare astfel încât noi listări să aibă loc încă din toamna” acelui an.
Erau pe listă Portul Constanța și Hidroelectrica, ca și Aeroporturi București sau Salrom.
Ministerul Transporturilor este acționarul Majoritar al companiei care are, în afară de Portul Constanța și pe cele de la Midia și Mangalia.
În urmă cu 9 ani, a fost nevoie de medierea premierului de atunci, Victor Ponta, a conflictului dintre administrația centrală și cea locală, Primăria Constanței, care își dorea proprietatea portului. În urma eventualei listări Primăria Constanței ar fi urmat să fie acționar minoritar, ca și Ministerul Transporturilor.
„Deocamdată nu s-a făcut niciun pas către listarea Portului Constanța. Este însă un candidat serios la listare″, spune acum Daniel Naftali, de la Franklin Templeton, potrivit sursei citate.
Portul Constanța a înregistrat un trafic de mărfuri cu circa 17% mai mare, până la circa 36,7 milioane tone în prima jumătate a anului față de aceeași perioadă a anului trecut. Aproape 13 milioane de tone au fost cerealele, inclusiv din Ucraina.
Compania a terminat anul trecut cu un profit net de peste 130 milioane de lei, în ușoară, și venituri mai mari cu 10%, până la mai mult de 458 milioane de lei.
***