sâmbătă

20 aprilie, 2024

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

14 mai, 2022

Portul Constanța se află în plină cursă contra-cronometru pentru a face posibilă preluarea și livrarea grâului ucrainian către piața globală, înainte ca următoarea recoltă să provoace blocaje, potrivit Reuters.

Ucraina este al patrulea cel mai mare exportator mondial de cereale, dar a fost forţată de invazia rusească să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată via Polonia, Slovacia sau România, sau prin intermediul barjelor prin micile porturi de la Dunăre.

Este  însă vorba de 20 de milioane de tone de cereale și de o provocare „gigantică”, potrivit comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean, citată de Reuters.


Executivul comunitar caută soluții cu guvernele statelor UE pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina, a mai spus Adina Vălean.

Amploarea provocării este evidentă în Portul Constanța

Amploarea acestei provocări este evidentă în portul Constanţa, pe unde sub 1% din ţinta de transport a UE din Ucraina a putut trece până acum, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea.

Operatorul portuar Comvex a reuşit să încarce aproximativ 180.000 de tone de cereale din Ucraina la bordul a patru nave, printre care se numără şi nava cargo Nordic bc Munich, care tocmai a încărcat 33.000 de tone de porumb zilele trecute, cu destinaţie Egipt, din livrările primite pe calea ferată, pe barje fluviale sau cu camioane.

„Suntem în măsură să manevrăm cu mari eforturi, insuficiente însă pentru a gestiona peste noapte astfel de volume importante. În mod clar este nevoie de mai multe echipamente”, a declarat preşedintele Comvex, Viorel Panait (foto).

(Citește și: Portul Constanța pierde jumătate dintr-o mare oportunitate: din cauza infrastructurii de căi ferate)


Anul trecut, portul Constanţa a expediat o cantitate record de 25,2 milioane de tone de cereale din România, Serbia, Ungaria şi Austria.

Portul Constanța are nevoie de sprijin guvernamental

Viorel Panait a estimat că operatorii din portul Constanţa, după investiţiile promise în infrastructură, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare faţă de volumele de anul trecut, adică un plus de aproximativ cinci milioane de tone.

Sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de încărcare şi descărcare a trenurilor şi utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanţa nu le intermediază de obicei, potrivit managerului citat.

Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare a cerealelor din Europa, capabil să proceseze până la 70.000 de tone de cereale pe zi.

 La începutul acestei săptămâni, operatorul a ajuns la un ritm de 10 vagoane de tren descărcate într-o oră. În luna iunie va adăuga o a doua linie pentru barje, ceea ce îi va dubla capacitatea pentru barje.

Luna trecută, Comvex a expediat aproximativ 160.000 de tone de minereu de fier din Ucraina prin intermediul terminalului de minereuri. În luna mai a semnat un contract separat cu un producător ucrainean pentru a putea expedia până la 180.000 de tone de minereu de fier pe lună.

Marile probleme ale infrastructurii și rezolvări la limită

Infrastructura care conectează portul Constanţa este o problemă majoră a expedierii grâului ucrainian. La începutul anului aproximativ 700 de vagoane de marfă ruginite erau blocate pe şine iar reabilitarea şinelor de cale ferată era blocată.

Între timp, operatorul feroviar deţinut de statul român a ridicat jumătate din vagoanele scoase din serviciu, spune Reuters.

Pentru luna iunie, s-a promis reabilitarea 35 de linii de cale ferată din portul Constanţa, graţie unei investiţii de 200 de milioane de lei, anunţată de ministrul Transporturilor. De asemenea, România lucrează la reabilitarea unor căi ferate care fac legătura între teritoriul Ucrainei şi porturile româneşti de la Dunăre.

Florin Goidea (foto) spune că operaţiunile în portul Constanţa au crescut cu 10-11% în acest an, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Portul Constanţa va utiliza fondurile de la UE pentru un proiect de dragare care va creşte adâncimea danelor şi intenţionează să majoreze capacitatea de operarea prin adăugare a 17 noi dane pe termen lung.

Însă calendarul extinderii capacităților este la limită, căci  începând din luna iulie în portul Constanţa vor ajunge noile recolte ale clienţilor obişnuiţi.  „Fără îndoială că, odată cu noua recoltă, va deveni aglomerat dar asta este situaţia, trebuie să găsim soluţii. Vom face tot ce putem”, a spus Florin Goidea, pentru Reuters.

***

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Infrastructura e praf ?
    Pai nu ne abureau încă de la cuplul B&B ( Boc , Băsescu) și cu multi ani in urma că nu ne vor in Schengen deoarece portul Constanța face concurenta portului Rotterdam ?
    Erau mincinoși ?
    Sau căutau pe cine sa deie vina ( cum e un clasic ) in Romania de mult eșuată.

    Investiții statul nu are de unde să facă pina nu se reface sistemul fiscal pe alte principii ( NU clientela) și nu se reformează nimic pe partea de cheltuieli bugetare. ( prioritățile sunt altele de ani buni. )
    Poate când vom merge ( din nou) la FMI , să vedem ceva schimbat.
    Dar pina atunci mai e.
    Cum știm noi sa fim mereu prinși în curul gol ( și în oricare domeniu), nu știe nimeni.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Infrastructura e praf ?
    Pai nu ne abureau încă de la cuplul B&B ( Boc , Băsescu) și cu multi ani in urma că nu ne vor in Schengen deoarece portul Constanța face concurenta portului Rotterdam ?
    Erau mincinoși ?
    Sau căutau pe cine sa deie vina ( cum e un clasic ) in Romania de mult eșuată.

    Investiții statul nu are de unde să facă pina nu se reface sistemul fiscal pe alte principii ( NU clientela) și nu se reformează nimic pe partea de cheltuieli bugetare. ( prioritățile sunt altele de ani buni. )
    Poate când vom merge ( din nou) la FMI , să vedem ceva schimbat.
    Dar pina atunci mai e.
    Cum știm noi sa fim mereu prinși în curul gol ( și în oricare domeniu), nu știe nimeni.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: