22 octombrie, 2012

Patru parlamentari PSD au depus la Parlament o inițiativă legislativă prin care ar trece de la Ministerul Transporturilor la administrația locală Constanța pachetul majoritar de acțiuni ale Administraţiei Porturilor Maritime (APM) Constanţa, după cum voia primarul municipiului, Radu Mazăre.

Propunerea legislativă privind transferul acţiunilor pe care statul le deţine prin Ministerul Transporturilor la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa către autorităţile locale, iniţiat a fost anunțată de unul dintre inițiatori, senatorul Alexandru Mazăre, fratele ediliului constănțean, relatează Mediafax.

În 2008 el a iniţiat un proiect legislativ care a dus la trecerea a 20 la sută din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime (APM) Constanţa către Consiliul Local Constanţa, iar prin noul act normativ autorităţile locale vor deţine majoritatea acţiunilor.


„În 2008, împreună cu colegul Eduard Martin, am iniţiat un proiect legislativ care a fost şi aprobat în Parlamentul României în ciuda opoziţiei preşedintelui Traian Băsescu. Prin acel act legislativ am reuşit să trecem 20 la sută din acţiunile pe care ministerul Transporturilor le deţinea la Portul Constanţa, le-am transferat cu titlul gratuit la Consiliul Local Constanţa”, a spus mazăre, într-o conferință de presă, duminică.

El a susținut că pentru noul proiect, a obținut ”acordul factorilor politici decidenţi de la Bucureşti”.

Prin noul proiect, din pachetul de 55 la sută din acţiunile deţinute de Ministerul Transporturilor la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cele mai multe, peste 30 la sută, vor merge la Consiliul Local Constanţa.

„Proiectul depus spre adoptare Parlamentului spune că se transferă acţiuni de la Ministerul Transporturilor către Consiliul Local Constanţa – 31 la sută, Consiliul Judeţean Constanţa – 15 la sută, către Consiliul Local Agigea – patru la sută, Consiliul Local Năvodari – trei la sută şi Consiliul Local Mangalia – 2 la sută”, a explicat deputatul Eduard Martin, un alt iniţiator al proiectului.


Astfel, structura finală a acţionariatului Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa va fi următoarea:

  • 51 la sută din acţiuni vor fi deţinute de către Consiliul Local Constanţa
  • 15 la sută – Consiliul Judeţean Constanţa, doi la sută Mangalia, trei la sută Năvodari, patru la sută Agigea
  • Rămân la Fondul Proprietatea 20 la sută din acţiuni
  • 5 la sută din acţiuni rămân la Ministerul Transporturilor, pentru că există o lege care prevede obligativitatea reţinerii acestor acţiuni în portofoliul ministerului pentru o eventuală listare pe bursă.

Motivele invocate de parlamentarii PSD: Așa e și la Anvers

Eduard Martin a mai spus că în mai multe ţări europene porturile sunt deţinute de autorităţile locale şi nu de către stat, dând ca exemplu porturile Hamburg, Lisabona, Anvers, deţinute în totalitate de autorităţile locale, dar şi al Portului Rotterdam, unde municipalitatea are 70 la sută din acţiuni, restul fiind deţinut de statul olandez.

Deputatul Eduard Martin a estimat şi cât vor câştiga anual autorităţile locale din dividende, în baza cifrelor actuale ale Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa:

  • Consiliul Local Constanţa va încasa din dividende aproximativ 5-6 milioane de euro
  • Consiliul Local Agigea: 400-450.000 de euro
  • Consiliul Local Năvodari: 400.000 de euro
  • Consiliul Local Mangalia: 2-300.000 de euro.

Senatorul Mazăre a mai spus că sursele de finanţare ale Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa nu vor fi afectate după adoptarea acestui proiect de lege.

De asemenea, Alexandru Mazăre a susținut că transferul de acțiuni nu va afecta absorbția fobndurilor europene în proiectele deja derulate de Portul Constanța.

„Vreau să vă spun că fondurile pe care portul le atrage vor fi aceleaşi pe care autoritatea le-a accesat în anii precedenţi. Sunt fonduri structurale care sunt accesate prin Programul Operaţional Sectorial Transport prin girul unităţii de management din cadrul Ministerului Transporturilor. Aceste programe vor merge înainte, nimic nu va împiedica autoritatea să deruleze aceste proiecte prin unitatea respectivă din Ministerul Transporturilor ca şi până acum”, a spus fratele primarului Constanței.

”Alte surse de finanţare sunt profitul portului şi creditele angajate de către autoritate. Acestea vor fi cele trei surse principale de finanţare şi acestea au fost şi în anii precedenţi. Nu au fost din ştiinţa noastră, cu nişte excepţii total nesemnificative, investiţii majore de la bugetul de stat în această perioadă în Administraţia Porturilor Maritime Constanţa”, a mai declarat Alexandru Mazăre.

El a declarat că acest proiect legislativ ar putea deveni lege în aproximativ un an.

„Mă aştept să aibă acelaşi parcurs ca şi legea din 2008, respectiv să întrunească majoritatea, va veni apoi la semnare la preşedintele Traian Băsescu. Inevitabil va respinge proiectul de lege pe aceleaşi argumente ca în 2008, apoi la reexaminarea legii vom întruni iarăşi majoritate în Parlament, iar proiectul legislativ va deveni lege, poate dura nouă luni – un an”, a spus senatorul.

Alături de Eduard Martin şi Alexandru Mazăre, iniţiatori ai acestui proiect sunt şi senatorul Nicolae Moga şi deputatul Manuela Mitrea.

În 10 octombrie, primarul Constanţei, Radu Mazăre, anunţa că deputaţii PSD constănţeni lucrează la un proiect de lege pentru transferarea acţiunilor pe care MT le are la Administraţia Porturilor Maritime (APM) către autorităţile locale, precizând că a discutat cu premierul Victor Ponta despre acest lucru.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: