2 februarie, 2023

Uniunea Europeană a prezentat miercuri contraoferta sa la IRA- planul masiv de subvenții al SUA, într-un efort de a păstra industriile verzi în plină dezvoltare în interiorul blocului. Dar intră într-o ”licitație” pe care nu o poate câștiga, arată o analiză Politico.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a prezentat planurile Bruxelles de a contracara Actul de Reducere a Inflației (IRA) al SUA, în valoare de 369 de miliarde de dolari, o inițiativă despre care Comisia se teme că ar putea atrage peste Atlantic afacerile europene.

(Citește și: ”Răspunsul UE în războiul subvențiilor cu SUA: Green Deal Industrial Plan”)

Răspunsul UE, numit Green Deal Industrial Plan, vrea să faciliteze accesul companiilor durabile la reduceri de taxe, să redirecționeze numerarul către industriile cu tehnologie curată și să relaxeze regulile privind ajutorul de stat.

Două puncte slabe ale Green Deal Industrial Plan


„Trebuie să avem o alternativă la ofertele lansate în străinătate. Vrem ca industria să rămână aici, să prospere aici”, a declarat miercuri președintele Comisiei, Ursula von der Leyen.

Dar planul se confruntă deja cu critici majore, din două motive:

  • se bazează în mare parte din liniile de finanțare existente, nu noi
  • riscă să antagonizeze țările UE din cauza temerilor că de cea mai mare parte a subvențiilor vor beneficia țările mari, în special Germania și Franța.

Iar SUA sunt conștiente că UE, cu noua sa inițiativă, nu are încă puterea de foc pentru a riposta la deciziile americane. „UE face o mișcare importantă pentru tranziția verde. Dar firmele vor decide singure unde este cel mai atractiv mediu de afaceri”, a spus un oficial american.

Banii vechi ai Europei

Recomandările Comisiei conform cărora țările membre pot reutiliza fondurile din cadrele financiare existente pentru a finanța proiecte naționale prin Green Deal Industrial plan sunt primite cu scepticism.


„Bani proaspeți sunt ceea ce avem nevoie”, a spus europarlamentarul Renew Valérie Hayer. „Dacă vom continua să folosim banii care sunt deja pe masă pentru a face față atât priorităților noastre tradiționale, cât și provocărilor extraordinare, nu ne vom descurca.”

În ceea ce privește finanțarea Green Deal Industrial Plan, Comisia apelează la fonduri necheltuite din Mecanismul pachetul său de recuperare de 800 de miliarde euro (care finanțează PNRR-urile naționale) și dorește scutiri de taxe pentru firmele verzi în cadrul fondului său de energie alternativă REPowerEU, care a ”reambalat” 220 de miliarde euro în împrumuturi neutilizate, cu o completare de 20 de miliarde euro, noi credite comune.

(Citește și: ”Șapte state UE se opun împrumuturilor comune pentru industriile verzi”)

O altă opțiune este cadrul de investiții private al blocului, InvestEU, a spus Comisia. „Propunerea Comisiei înseamnă de fapt vin vechi în sticle noi. Noul plan industrial este în esență programul de lucru al Comisiei pentru 2023, sub un nou titlu. Este previzibil dezamăgitor”, a spus deputatul de centru-dreapta Markus Ferber.

Dar Comisarul Valdis Dombrovskis a susținut că blocul nu doar „redistribuie banii existenți, ci pune și bani proaspeți pe masă”, o referire la noile granturi de 20 de miliarde de euro din pachetul RePowerEU.

Cea mai recentă ”reambalare” a fondurilor existente vine după ce o ultimă încercare a blocului de concura programul SUA Chips Act, prezentată în februarie 2022, practic a eșuat. UE a avansat o sumă de 43 de miliarde de euro, oricum mai mică decât suma de 52 de miliarde de dolari a SUA.

Chiar și așa, mare parte din pachetul UE se baza pe investiții naționale și private, iar contribuția proprie a UE – 3,3 miliarde euro – a atras critici aspre ale statelor membre din cauză că suma a fost redirecționată de la programe existente.

Dilema ajutorului de stat

Relaxarea regulilor privind ajutorul de stat va permite membrilor UE să canalizeze miliarde în industriile ecologice.

Sectorul energiei regenerabile și eforturile de decarbonizare a proceselor industriale vor beneficia cel mai mult de noul cadru temporar de criză și tranziție.

Dar, după trei ani de slăbire a regulilor ajutorului de stat, în urma pandemiei și a războiului din Ucraina, unele guverne sunt îngrijorate de faptul că o nouă deschidere a porților ar conduce bani către cele mai bogate națiuni ale blocului – Germania și Franța – și susțin că economia UE se confruntă cu un viitor incert.

(Citește și: ”România pe harta europeană a ajutoarelor de stat. Riscurile competiției europene a subvențiilor”)

„Ajutorul de stat pentru producția de masă și activitățile comerciale poate produce efecte negative semnificative, inclusiv fragmentarea pieței interne, curse dăunătoare pentru subvenții și slăbirea dezvoltării regionale”, au declarat guvernele Danemarcei, Finlandei, Irlandei, Țărilor de Jos, Poloniei și Suediei. Mesajul este conținut de o scrisoare trimisă saptamâna trecută și obținută de Politico.

Un pericol recunoscut de Comisia Europeană

Comisarul UE pentru concurență, Margrethe Vestager, a subliniat miercuri și modul în care Germania și Franța au beneficiat de ajutor de stat aprobat conform noului cadru al ajutorului de stat.

(Citește și: ”Germania și Franța au beneficiat de 80% dintre subvențiile aprobate în 2022 de Comisia Europeană”)

„Țările europene nu sunt egale când vine vorba de ajutor de stat”, a spus ea.

Încercările de a menține condițiile de concurență echitabile ale pieței interne vor afecta întotdeauna competitivitatea globală a UE: „Nu vom putea niciodată concura în condiții de egalitate cu Statele Unite când vine vorba de finanțare”, afirmă un diplomat UE.

„Toată dezbaterea privind ajutorul de stat este o sabie cu două tăișuri. Dacă relaxăm prea mult restricțiile subvențiilor, atunci compromitem integritatea pieței unice. Dar dacă nu facem nimic, admitem eșecul. Asta nu este o opțiune”, spune oficialul european.

Unii chiar susțin că nu merită ca UE să intre în competiție cu SUA.

„Trebuie să luăm o pastilă: cele mai multe intervenții emoționale se bazează pe teama că IRA va distruge economia europeană”, a spus un diplomat UE, solicitând prudență în ceea ce privește relaxarea suplimentară a ajutorului de stat. „În ceea ce privește ajutorul de stat, trebuie să ne amintim de unde am plecat: cadrul temporar trebuia să fie scurt și dulce, nu lung și acru”.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: